Ekko #52

Intro

Leder
Man kan i ytringsfrihedens navn kritisere alle tænkelige holdninger og handlinger, men hvis man kritiserer jødiske/israelske forhold, trækkes det bekvemme antisemitisme-kort. Leder om DR2’s tøven med at vise dokumentarfilmen Defamation.

Nyt talent
Til foråret springer Laura Bach i tv-serien Den som dræber ud som den sjældne art af kvindelige skuespillere, der både kan være porcelænssmukke og bære sår og ar.
Af Peter Rewers 

Filmplakaten
En filmplakat skal lokke publikum i biografen og samtidig anslå filmens tone og stil. I dette nummer præsenterer vi den amerikanske grafiker Neil Kellerhouses plakat til Gomorrah.
Af Jacob Ludvigsen

Top 10
Det er de største mestres privilegium at fejle. For hvo intet vover, intet vinder. Ekko præsenterer mestrenes makværker.
Af Henrik Østergaard

Box office
Konkurrencen på distributionsmarkedet var i forvejen så som så. I 2011 lukker distributøren Sandrew Metronome, og det giver de kunstnerisk ambitiøse film svære vilkår. Nordisk sidder nu endnu tungere på dansk distributionen.
Af Jørgen Ramskov

Kuriosa
Den belgiske tegner Hergé var stor filmfan, og i 1957 gav han grønt lys til en Tintin-film med rigtige skuespillere. Det skulle han ikke have gjort.
Af Jesper Bo Petersen

Q&A
På en god dag ligner hun moren, der får den fjortenårige titelperson i aktuelle Max Pinlig 2 til at rulle øjne og flove sig. Instruktør Lotte Svendsen om børn og film, karriere-chicks og Erik Clausens jitterbug.
Af Mika Ito Bruun

Filmminder
Den kombinerede Far til fire- og pornobiograf Colosseum blev Ekkos chefredaktørs møde med filmverdenen, John Holmes og en uforglemmelig ædelsten.
Af Claus Christensen

Den oversete perle
Det var den sørgmodige kriminalfilm Memories of Murder, som fik Politikens anmelder Kim Skotte til at falde for koreansk film, der bruger vestlige fortællekneb på en overrumplende ny måde.
Af Kim Skotte


Feature


Skuespilleren skal lade være med at gøre noget
”En el-installatør gør det, han har lært, mens jeg tygger drøv på mine egne fadæser og fejl.” Stort interview med en af Danmarks bedste skuespillere, Jesper Christensen.
Af Peter Schepelern

Alt på et bræt i Paris
På trods af blinkende advarselslamper tog en gruppe danske filmskoleelever til Frankrigs hovedstad for at optage en stjernespækket afgangsfilm. Vi tog med.
Af Eva Aagaard

De besatte
Myten om metodeskuespilleren, der ofrer sig selv i kunstens navn, er en af filmens mest potente, og i Black Swan foldes den ud for fuld kraft.
Af Lee Marshall

Sheriffens søn
Hans far spillede vicesherif i High Noon. Interview med den kultdyrkede skuespiller, der nu selv har grebet seksløberen i Coen-brødrenes True Grit.
Af Ray Arco

Fotograf uden grænser
Vi har fulgt den dansk-engelske mesterfotograf Anthony Dod Mantle gennem to år. Han fortæller om sine tekniske landvindinger, det smertelige brud med Lars von Trier og den evige tvivl.
Af Brian Iskov

Frygt og lede i Avedøre og omegn
”Flygt min ven, flygt,” råbte en instruktør, da René Fredensborg satte sine ben i Filmbyen. En personlig beretning om mødet med filmbranchens hykleri, hakkeorden og falske forhåbninger.
Af René Fredensborg


Tema: Oscar-drømme


Hollywood sætter pris på sig selv
Oscar-institutionen ligner de film, den belønner. Det er stjernedyrkelse og selvglæde, smil, tårer og business. Peter Schepelern om filmfolkets svar på juleaften.
Af Peter Schepelern

Fr. Steen, feteret Oscar-outsider
Sidst i november rejste Paprika Steen til USA for at charmere sig til en Oscar-nominering. Nomineringen fik hun ikke, men hun rejste hjem med et brand.
Af Jacob Ludvigsen

Fincher Zeitgeist
Manden bag Oscar-favoritten The Social Network laver film om monomane typer i kollisionskurs med deres omgivelser. Og så har han en usædvanlig fornemmelse for tidsånden.
Af Rasmus Brendstrup

Profeterne
Über-nørdede bloggere sætter dagsordenen for en hel verdens Oscar-spekulationer. I år dedikerer de deres tilværelse til spørgsmålet: The Social Network eller Kongens store tale?
Af Søren Langelund

Kan det undre, at vi er havnet her?
Instruktøren bag Burma VJ om sine tre måneder i Oscar-ræset, hvor dokumentarkategorien lancerede sig som et moralistisk sideshow til de rigtige priser.
Af Anders Østergaard

Vi elsker skandaler
En ordentlig skandale får Oscar-akademiet til at ændre reglerne for altid. Marlon Brando, Adrien Brody og Michael Moore er lysende forbilleder for fremtidens ballademagere.
Af Søren Høy

Fjeldgænger i Hollywood
Erik Ballings Grønlands-film Qivitoq blev i 1957 nomineret til en Oscar. I Los Angeles smilte instruktøren til fotograferne og lod sig imponere af Cecil B. DeMille.
Af Christian Monggaard

En filmrulle, holocaust og 500 dollars...
Du behøver ikke skyde din film på to kontinenter og have Persbrandt og Dyrholm på rollelisten for at vinde en Oscar. Der findes en genvej. Vi røber hemmeligheden.
Af Jacob Ludvigsen


Biografanmeldelser


127 Hours
Animal Kingdom
Another Year
Alle for én
Black Swan
Den kæmpestore bjørn
Dogtooth
En familie
The Fighter
The Green Hornet
Guder og mænd
Hereafter
Illusionisten
Inside Job
Juan
Kongens store tale
SuperClásico
Tamara Drewe
True Grit

 

Dvd-anmeldelser


Metropolis
Alien Anthology
Beautiful Kate
Film Socialisme
Franz Kafka’s a Country Doctor & Other Fantastic Films
Hotel Terminus: The Life & Times of Klaus Barbie Inferno
Inferno
The Jackal: Carlos
Modern Family — sæson 1
The Time That Remains
Vi ses igen
White Material

DVD #16

Defamation

Instr. Yoav Shamir
Israel / Østrig / USA / Danmark 2009, 91 min.

Israelske Yoav Shamirs Defamation stiller kontroversielle spørgsmål: Eksisterer antisemitismen overhovedet i dag? Hvad består den i? Det tager han verden rundt for at finde svar på. På sin vej møder han den amerikanske lobbyorganisation Anti-Defamation League, men også Norman Finkelstein, der har skrevet bøger om ”Holocaust-industrien”.

Defamation er co-produceret af danske SF Film Production ved Karoline Leth. Den er delvist finansieret af DR, som i to år tøvede med at vise filmen på grund af dens kontroversielle indhold.

Filmmagasinet Ekko valgte at udgive filmen uden ændringer, så vores læsere selv kunne tage stilling. Og det skabte debat, men som Yoav Shamir selv siger det: ”Den hellige ko skal ruskes indimellem”.

© Filmmagasinet Ekko