Serieanmeldelse
16. dec. 2025 | 08:09

King

Foto | TV 2

Yasin (Gabriel Mosleh) pryder sig med smykker og friske fletninger på ferie i Marbella, så snart hashsalget begynder at give afkast.

Kontroversiel TV 2-serie om Københavns kriminelle underverden mangler dybde, men viser debuterende instruktør Ali Sivandis visuelle talent og sans for detaljer.

Af Kjartan Hansen

Fra vinduet i familiens lejlighed i et socialt boligbyggeri på Vestegnen ser den unge Yasin ned på nabolagets næsten mennesketomme gader, mens faren i baggrunden er ved at tæve sin hustru. 

Uberørt af brutaliteten, som øjensynlig er hverdagskost, får drengen øje på en flok rødder, der hænger ud på gadehjørnet. 

På overfladen ligner de en flok rodløse unge uden værested. Måske trodser de forældrenes autoritet med cigaretter og en bajer, eller noget stærkere, i nattemørket. 

Serien King skulle have haft premiere på TV 2, men er blevet udsat på ubestemt tid, fordi den medvirkende rapper Jamaika for nylig blev idømt 60 dages fængsel for vold. Han har en mindre rolle som en del af vennekredsen for hovedpersonen Yasin. 

Serien følger Yasins opstigning i den kriminelle underverden. Så mon ikke det er meningen, at seeren skal forestille sig, at varylerne på gaden ikke har rent mel i posen? 

Med held og gåpåmod bliver den unge mand hurtigt et kendt ansigt i bandemiljøet, lægger planer om at blive konge af hashmarkedet og kommer også i politiets søgelys. 

Ali Sivandi medvirker som skuespillet i Fenar Ahmads Underverden og Ækte vare, som også kredser om overlappet mellem social ulighed, desperation og kriminalitet. Sivandi blev nomineret til en Bodil for begge præstationer. 

I King træder han bag kameraet som forfatter og instruktør, hvor han bestemt værd at holde øje med. 

Modigt skildrer han whiskybæltets rolle, når det kommer til organiseret kriminalitet. Modsat Vestegnen er de nordsjællandske medvirkende velhavende mennesker, der føler sig berettiget til coke og sexarbejdere fra andre samfundslag. 

Som instruktør er Sivandi også dygtig til at bringe andres talent i spil for at skabe et autentisk og spændende miljø, der er baseret på hans egne erfaringer og research som blandt andet pædagog i en ungdomsklub. 

Talenterne gælder alt fra skuespilpræstationer til stemningsfulde billedindstillinger foreviget af fotograferne Lucas Hebsgaard og Erik Bay Michelsen. Med dunkel belysning og optagelser efter mørkets frembrud skildres de lyssky forretninger. Der hersker en sirlig stilhed over blokkene, når droneoptagelser langsomt bevæger sig hen over dem. 

Området synes labyrintisk, koldt og håbløst. Det er, som om optagelserne hentyder til noget, der mangler i manuskriptet, nemlig de medvirkendes desperation og motivation, som ustandseligt bringer dem på kant med loven. 

Gabriel Mosleh er udmærket som Yasin, der i begyndelsen arbejder i en kiosk, mens vennekredsen delvist består af småkriminelle. De fortæller ham, at han bør fokusere på skolen, som er den eneste vej ud af blokkens sociale arv. 

Mere ved seeren ikke om ynglingen før hans drastiske deroute. Kun få scener inde i første afsnit er han stoppet i skolen, siger op på jobbet og får opsang af farmand for at spilde livet på hash og sove dagene væk. 

De hårde, men velmente ord har modsat effekt på drengen, der begynder at sælge stoffer, og inden længe begår han sågar indbrud i Hellerup. 

Begivenhederne udfoldes hurtigt og efterlader ikke nok plads til at udforske, hvem Yasin er som karakter. Baggrunden for hans ageren synes indforstået, så publikum må nøjes med en fladtrådt kobling mellem herkomst, socialklasse og grådighed kendt fra gangsterfilm og politiseret mediedækning af bandekriminalitet. 

Josephine Højbjerg fortsætter sin rebranding fra børneskuespiller i julekalenderen Tinka til stjerne i pusherdramaer. Først som hovedrolleindehaver over for Birgitte Hjort Sørensen i Dark Horse om ketaminsalg på københavnske klubber og nu som Marie i King

Marie holder sig på dydens smalle sti og blander sig ikke umiddelbart i Yasins livsvalg, men formår immervæk at sætte hans hjerte i brand. 

Rollebesætningen kan også bryste sig af skønne Vicki Berlin som politibetjent på sporet af de unge kriminelle og rapperen Benny Jamz som pusheren, de unge ser op til. 

Ali Sivandi og medforfatter Bashar El-Zouheiri har meget på hjerte, og deres fortællinger fra blokken kunne være kernen i en spændende og vedkommende dokumentar. Som fiktion mangler der et mere nuanceret persongalleri, men som instruktørdebut er King ganske lovende.

Kommentarer

Titel
King

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Ali Sivandi

Manuskript:
Bashar El-Zouheiri, Ali Sivandi

Medvirkende:
Gabriel Mosleh, Adam Frost bensmail, Vicki Berlin, Josephine Højbjerg, Ali Sivandi, Benny Jamz, Ali Kazim, Jamaika

Spilletid:
Fire afsnit af cirka 30 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
Skulle have været vist på TV 2 Play 14. december, men udskudt på ubestemt tid

© Filmmagasinet Ekko