Nyhed
09. dec. 2013 | 16:33

9.500 amerikanske stumfilm gået tabt

Foto | Charles Rosher
Stumfilmstjernen Mary Pickford, der blev kaldt America's Sweetheart, sørgede selv for bevaringen af sine film. Her ses hun i Tess of the Storm Country fra 1922.

Mere end 70 procent af alle amerikanske stumfilm fra 1912-29 er forsvundet. Scorsese håber, at ny undersøgelse vil få nogle af dem til at dukke op.

Af Ida Rud

Undersøgelsen ”Overlevelsen af amerikanske stum-spillefilm: 1912-1929” giver et unikt overblik over, hvordan stumfilmene fra den gyldne Hollywood-periode har det i dag.

Den er den første af sin art og er lavet på foranledning af The Library of Congress, USA’s nationalbibliotek. Og resultatet er nedslående.

Ud af de 11.000 spillefilm fra perioden er det kun 1.575, der i dag eksisterer i deres originale 35mm-format, skriver The Hollywood Reporter.

”The Library of Congress kan nu med sikkerhed rapportere, at tabet af amerikanske spillefilm fra stumfilmperioden er et alarmerende og uigenkaldeligt tab for vores nations kulturelle optegnelser,” siger nationalbibliotekar James Billington i en pressemeddelelse.

Omfattende online-arkiv
Filmspolerne er gået til. Enten fordi de ekstremt brændbare nitratfilmstrimler er gået op i flammer, eller fordi de er blevet misligholdt eller ligefrem ødelagt af filmstudierne.

Men måske kan nogle af de tabte film dukke op igen.

Sideløbende med undersøgelsen er der nemlig blevet oprettet et online-arkiv med information om de film, der stadig findes. Arkivet oplyser, om filmene er del af en privat samling, hvilken tilstand og hvilket format de er i, og hvor de bedst bevarede kopier kan findes.

Håbet er, at arkivet vil føre til flere fund af ”tabte” stumfilm, som det for eksempel var tilfældet med de tre første spoler af Alfred Hitchcocks The White Shadow, der for nogle år siden blev fundet på New Zealand.

Et minde om svundne skatte
Mesterinstruktøren Martin Scorsese er begejstret for de gamle stumfilm og giver for eksempel kærligheden frit løb i sin smukke hyldest til den franske stumfilmpioner Georges Méliès i filmen Hugo.

Scorsese kalder den nye rapport uvurderlig.

”Kunstfærdigheden i stumfilm er essentiel for vores kultur,” siger han i en officiel meddelelse.

Instruktøren håber, at opmærksomheden omkring de mange forsvundne stumfilm vil skabe ny interesse for at bevare dem.

”Når en stumfilm ved et mirakel dukker op, minder det os om de skatte, vi allerede har mistet. Det giver os også håb om, at andre måske vil blive opdaget,” siger han.

Hold mesterværkerne i live
Nogle af de film, der menes at være tabt i deres fulde udgave, er Lon Chaneys London After Midnight (1927), The Patriot instrueret af Ernst Lubitsch og alle fire spillefilm fra 1928 med en af datidens store skuespillere, Clara Bow.

Heldigvis var nogle af stumfilmæraens hovedpersoner mere fremsynede. Skuespilleren Mary Pickford betalte således for, at hendes film blev konserveret. Af hendes 48 spillefilm er det derfor kun otte – alle fra hendes tidligste karriere – der er forsvundet.

Også instruktøren Cecil B. DeMille var forudseende. Han fik fragtet kopier til sit personlige arkiv, som han opbevarede i en betonhvælving. Som han sagde:

”Filmindustrien vil ikke blive voksen, før den laver en målrettet indsats for at holde sine egne, store mesterværker i live.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko