Nyhed
26. juni 2012 | 13:46

Alle lydtricks gælder

Foto | Helene Withington
Kristian Selin Eidnes Andersen

Lyddesigneren og komponisten Kristian Selin Eidnes Andersen røbede nye detaljer fra sit samarbejde med Lars von Trier på Ekkos sommerkursus i Ebeltoft.

Af Helene Withington

I Ekko #56 skrev Danmarks førende lyddesigner Kristian Selin Eidnes Andersen artiklen I lydmandens værksted om sine erfaringer og sit faste, årelange samarbejde med Lars von Trier.

Det var en artikel, der vakte nysgerrighed – og smagte af mere.

Kristian Selin Eidnes Andersen gav derfor en masterclass i filmmusik og -lyd for de særligt indviede ved Ekkos sommerkursus for Den Europæiske Filmhøjskole. Og her delte han generøst ud af sin lydekspertise og løftede sløret for flere facetter af sit samarbejde med Trier.

”Trier er generelt ikke så glad for underlægningsmusik. Men det ville han gerne prøve med Antichrist,” fortalte Kristian Eidnes, der forinden havde arbejdet sammen med Trier på film som Dancer in the Dark, Dogville og Direktøren for det hele.

”Jeg startede ud med at lave noget cellomusik, som slet ikke passede til Lars. Han elsker jo regler, og vi endte med at lave reglen om kun at have organiske instrumenter. Det kunne være alt lige fra at blæse græsstrå, vores egen sang og sten, der blev slået mod hinanden. Og cello og violin blev erstattet af hestehår,” sagde han.

Lyden af indvolde
En af de mere finurlige lyde blev frembragt, da lyddesigneren slugte en lille knaphulsmikrofon med en lang ledning for at optage lyden af indvolde.

”Alle tricks gælder. Det gjaldt også, da Lars von Trier sprang op på ryggen af Stellan Skarsgård under eftersynkroniseringen til Dogville, fordi Skarsgård skulle lyde, som om han bar på noget tungt,” grinede Kristian Eidnes.

Antichrist huskes ikke mindst for ræven og dens berømte ord: ”Chaos reigns!”

”Jeg lavede en version i klipningen og viste det til et testpublikum, men ingen opfattede, hvad den sagde. Så fandt vi ud af, at vi udtalte det en lille smule forkert, og vi fik derfor Willem Dafoe til at indtale det i lydstudiet. Så forstod alle det!” fortalte Kristian Eidnes.

Ingen rockstjerne
Lyddesigneren kunne også oplyse, at en af hans vigtigste, men mindre kendte opgaver, er at sikre, at publikum forstår, hvad skuespillerne siger.

”Jeg er lidt gammeldags på den facon – jeg synes virkelig, det er vigtigt, at man kan høre, hvad der bliver sagt. Men 80 procent af Mads Mikkelsens talent er jo, at man ikke kan forstå, hvad han siger, så i Jagten måtte vi tillade, at der var et par enkelte replikker, som kan være svære at høre.”

”Mange danske skuespillere starter en replik med at tale højt for derefter at tale lavere og lavere. Der har de store amerikanske skuespillere forstået at tale højt hele vejen igennem replikken,” sagde Kristian Eidnes.

Under sin masterclass gav lyddesigneren også smagsprøver på musik til de kommende projekter, tv-serien Halvbroderen og svenske Daniel Borgmans dansk-newzealandske The Weight of Elephants.

Og bliver man så ikke træt af altid at skulle spille efter instruktørens tromme, ville publikum vide. Eidnes’ svar kom prompte: ”Jeg opgav at være rockstjerne, da jeg var 21.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko