Nyhed
07. aug. 2025 | 16:11 - Opdateret 07. aug. 2025 | 16:59

Bestseller anklager dokumentarfolk for løgn

Foto | Ida Marie Odgaard

Milliardæren Anders Holch Povlsens tøjfirma Bestseller kommer under kritisk lup i dokumentar, men nu går Bestsellers kommunikationschef ud og beskylder TV 2 og Kompagniet for ufine metoder.

Bestseller beskylder TV 2 og produktionsselskabet Kompagniet for at lyve om hemmelig overvågning af tøjselskabet i forbindelse med en kommende dokumentar.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

TV 2 er røget i clinch med Anders Holch Povlsens tøjselskab Bestseller i forbindelse med en kommende dokumentar, skriver B.T.

Der er tale om serien med arbejdstitlen De bedste, som er produceret af det aarhusianske produktionsselskab Kompagniet – kendt for Balladen om kolonihaven og Slaget om Tisvilde.

Dokumentarserien har fået 1,8 millioner kroner i støtte på Filminstituttet Public Service-ordning, har Søren Kramer Vestergaard som tilrettelægger og ifølge B.T. handler om, hvordan Bestseller behandler tilbageleveret tøj samt deres kendskab til arbejdstagerforhold hos leverandører.

Bestsellers kommunikationschef Kasper Reggelsen har over for B.T. og i et opslag på Linkedin anklaget Kompagniet og TV 2 for at lyve over for dem i forbindelse med dokumentaren.

En medarbejder fandt en overvågningsenhed syet ind i et par tilbageleverede bukser, og den blev sporet tilbage til Kompagniet. En journalist på selskabet har købt atten varer og returneret tretten af dem.

Da Kasper Reggelsen kontaktede journalisten, skal hun have løjet og sagt, at hendes kæreste forsøgte at overvåge hendes tøj. Hun afviste, at overvågningen var en del af hendes journalistik.

Over et døgn senere vendte Kompagniet ifølge Reggelsen tilbage med en ny forklaring. Og han tilføjer, at der fulgte et atten måneder langt forløb, hvor Bestseller bad om indblik i omfanget af overvågningen, men ikke fik svar.

Det kulminerede kort før sommerferien, hvor TV 2’s redaktør Lasse Bjerre i en mail kalder det ”beklageligt” og fortæller, at overvågningen ikke vil indgå i dokumentaren.

Ikke fuldbyrdet beklagelse
Det vides ikke, hvornår De bedste får premiere på TV 2. Ekko har spurgt Kasper Reggelsen, hvorfor han vælger at gå ud med historien netop nu.

”I tyve måneder har vi efterspurgt en redegørelse, så vi var sikre på at have fundet alle de enheder, der var placeret. Vi ville sikre vores kunder mod dem. Det har vi ikke haft held til desværre. Derfor vil vi prøve at rejse en principiel diskussion afledt af, hvad vi har oplevet. Er det her virkelig måden, man laver journalistik?” spørger kommunikationschefen.

– Men nu har du jo fået en beklagelse af løgnen og en forsikring om, at det ikke kommer med i dokumentaren. Har I så ikke vundet?

”Jeg tror, at TV 2-redaktørens formulering var, at ’jeg er bekendt med episoden, og det må ikke ske’. Men der står også, at produktionsselskabet efter TV 2’s mening har haft en fair og ordentlig omgang med kilder.”

”I mailen står der, at ’det må ikke ske’, men der står også, at produktionsselskabet i forløbet har haft en fin omgang med kilder. Så jeg har svært ved at læse det som en fuldbyrdet beklagelse. Og jeg ved ikke, om det er godt eller skidt, at det med overvågningen ikke kommer med i dokumentaren. De lykkedes jo ikke med at påvise deres tese, og det får seerne ikke lov at se nu.”

Presset dokumentarbranche
– Man kunne jo godt få mistanke om, at Bestseller går ud nu for at underminere dokumentaren på forhånd?

”Jeg kan jo ikke forhindre, at man får den tanke. Men vi gør det, fordi de her principielle samtaler om metoder tit drukner, når dokumentaren kommer ud, fordi den ene part har en større megafon end den anden.”

”Vi mener, det er relevant. For vi kan se, at flere dokumentarer har det her problem. Thomas Stockholm fra Constructive Institute har lavet en fin rapport, hvor han beskriver nogle af de forhold, som TV 2’s egne dokumentarhold oplever,” siger Kasper Reggelsen.

”Der er et pres på at levere skarpe vinkler, uanset om de kan bære. På grund af produktionsselskabernes økonomi kan man ikke smide en tese, selv om den ikke er underbygget. Derfor er der brug for, at TV 2 tager sit udgiveransvar alvorligt,” siger Kasper Reggelsen.

Til Ekko har dokumentarproducenten Jesper Jack fra House of Real flere gange udtalt sig om en presset branche med høje krav til store afsløringer. Og det sker ofte på bekostning af journalistiske principper.

De seneste år er flere store dokumentarsatsninger blevet ramt af hård kritik af troværdigheden. Det gælder Forfulgt af politiet?, hvor Ekko blandt andet kunne afsløre en sparkelyd, Spies og morgenbolledamerne og den afpublicerede Grønlands hvide guld.

Ekko har kontaktet Kompagniets stifter og ejer Lars Høj. Han siger, at han ikke må udtale sige og henviser til TV 2-redaktør Lasse Bjerre, som endnu ikke er vendt tilbage. På den kommende Copenhagen TV Festival skal Bjerre ellers netop tale om de undersøgende dokumentarprogrammers etiske udfordringer under overskriften Troværdighedens pris.

Ingen overvågning af forbrugere
Det er imidlertid lykkes Ekstra Bladet at få en kommentar fra Kompagniet, som fortæller, at man allerede dagen efter den første kontakt med Bestseller indrømmede, at der var tale om et journalistiske projekt.

Kompagniet bekræfter, at de overvågede Bestseller-tøj, fordi kilder skal have oplyst, at meget af det tilbageleverede tøj til Bestseller ender som affald på tøjbjerge i andre lande.

”Ekspertkilder og rapporter har også slået fast, at der bliver produceret alt for meget fast fashion-tøj, hvoraf meget aldrig bliver solgt,” skriver Kompagniers redaktionschef Jacob Adrian Mikkelsen til Ekstra Bladet og fortsætter:

”For at dokumentere det indledte vi et journalistisk forsøg, hvor der blev købt elleve stykker tøj. Udstyret med en GPS-tracker blev det returneret igen. Forsøget blev dog afbrudt, da Bestseller hurtigt blev bekendt med GPS’erne.”

Jacob Adrian Mikkelsen understreger, at forbindelsen til GPS-trackerne blev afbrudt, så snart de ikke tjente et journalistisk formål eller viste tegn på at være i en butik. Kompagniet afviser, at selskabet har overvåget tøjkøbere.

Han skriver videre, at produktionsselskabet løbende har været i kontakt med Bestseller og tager deres pointer alvorligt, men tilføjer: ”Det er ikke overraskende, at virksomheder, der bliver udsat for et kritisk lys, ønsker at sætte en anden dagsorden.”

Til Ekko siger Bestsellers kommunikationschef Kasper Reggelsen, at de ikke vil medvirke i dokumentaren, fordi de ikke har tillid til Kompagniet og TV 2.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko