Nyhed
04. nov. 2021 | 16:51

Nyt Ekko med Bodil Jørgensen og horror

Foto | Jeppe Gudmundsen-Holmgreen
Til ære for Lars von Trier og hans motto om at tage det gode med det onde, laver Bodil Jørgensen djævletegn på forsiden af Ekkos nye magasin.

Det nye Ekko er på gaden med et stort tema om gysets verden, vilde interviews og Danmarks største anmeldelsessektion.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

”Manuskriptet er helt sindssygt. Gud er med. Og Satan. Det er fuldstændigt fantastisk.”

Bodil Jørgensen indtager forsiden af det nye nummer af Ekko. Her fortæller hun begejstret om sit samarbejde med Lars von Trier under optagelserne af den nye sæson af Riget.

Til ære for instruktøren og hans motto om at tage det gode med det onde laver hun djævletegnet. Og udforskningen af det skræmmende fortsætter i bladets tema: Horror til tiden.

Christian Tafdrup, der skabte høj bølgegang i Danmark med sin kontroversielle En frygtelig kvinde, løfter sløret for sin kommende gyser.

”Ambitionen har været at lave Danmarks mest ubehagelige film,” fortæller han om Gæsterne, der har premiere den 17. marts 2022.

Køb abonnement og vælg mellem to gratis biografbilletter, halv pris på tolv biograffilm eller fem film hos Blockbuster.

Vildt voldsorgie
Temaet byder også på et eksklusivt interview med årets Guldpalme-vinder, premiereaktuelle Julia Ducournau.

Den franske instruktør har med det feministiske voldsorgie Titane begået en af de vildeste film nogensinde. Men den grænseoverskridende body horror-film handler dybest set om kærlighed, lyder det fra instruktøren.

Kritikeren Ida Rud tager i samme tema et opgør med den fasttømrede gyserkliché final girl. Hun er træt af den gennemtærskede idé om, at kvinder skal lide meget mere end mændene, og leverer en syngende justeringslussing!

I temaet dykker vi også ned i nostalgiens mareridt i forbindelse med Edgar Wrights gyser Last Night in Soho, der får dansk biografpremiere 25. november.

Filmprofessor Torben Grodal forklarer, hvorfor vi mennesker elsker at blive skræmt i biografmørket, mens Flemming Kaspersen giver et indblik i kultforfatteren H.P. Lovecraft, hvis nihilistiske horror trækker et blodigt spor gennem film- og tv-historien.

Man sku’ ha’ været minkavler
Ekko #89 indeholder som vanlig en stribe dybdegående artikler i alle genrer.

René Fredensborg har fået en god idé til, hvordan folkene bag James Bond kan føre den mandschauvinistiske agent ind i en woke #MeToo-tid.

Forfatter Carsten Jensen kaster sig ud i kultinstruktøren Adam Curtis’ sansebombarderende dokumentarfilm for at finde ud af, om der er mening med galskaben. Og Jakob Stegelmann har været i arkiverne og punkterer myten om dansk stumfilms storhed og Asta Nielsens verdensberømmelse. 

Vores Hollywood-korrespondent taler med superstjernen Timothée Chalamet fra Dune og The French Dispatch og prøver at blive klogere på, hvem han er, når kameraet slukkes.

Max Kestner (Rejsen på ophavet) har den 12. november premiere på filmmusicalen Little Galaxies. I en samtale med en hollandsk kunstkritiker, der mildt sagt kører af sporet, tegner han et knap så flatterende billede af den danske filmstøtte.

”Man sku’ ha’ været minkavler,” konstaterer instruktøren tør.

Tragedien på Frederiksberg
Vi besøger dansktop-stjernen Johnny Hansen i Thy sammen med instruktøren Jesper Dalgaard, der har skabt den roste Kandis for livet.

Og vi sætter os med Ole Bornedal på en bænk på Frederiksberg Allé, hvor Den Franske Skole ved en fejl blev bombet under Anden Verdenskrig.

”Det er alt for sjældent, vi ser noget så barskt som krig fra børnenes perspektiv,” siger instruktøren bag Skyggen i mit øje, som skildrer den tragiske begivenhed.

Det er blot nogle af artiklerne i Ekkos nye nummer. I Danmarks største anmeldelsessektion giver vi ord og stjerner til nogle af de mest spændende film og serier i de kommende måneder.

Læs mere om indholdet i det nye nummer!

Kommentarer

Ekko #89

Bodil Jørgensen fortæller om Lars von Trier og Riget i det nye nummer af Ekko.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko