Nyhed
31. okt. 2023 | 14:58 - Opdateret 31. okt. 2023 | 17:58

Copenhagen Bombay Productions går konkurs

Foto: Copenhagen Bombay

Den kæmpestore bjørn, instrueret af Esben Toft Jacobsen, blev udtaget til filmfestivalen i Berlin i 2011, og produktionsselskabet Copenhagen Bombay lancerede selv filmen. 

Ny konkurs i den pressede danske filmbranche rammer Copenhagen Bombay Productions, der har eksisteret i sytten år og er kendt for børneanimation af høj kvalitet.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

Problemerne i den danske filmbranche ser kun ud til at vokse i øjeblikket, og flere og flere produktionsselskaber kommer i alvorlige problemer.

I løbet af oktober har Ekko kunnet berette om kæmpeproduktionen Prima Ballerina, som blev konkursbegæret af film- og tv-arbejderforeningen FAF efter manglende lønudbetalinger, og Deluca Film, som erklærer sig selv konkurs midt i optagelserne til anden sæson af Hvide sande.

Der er netop blevet afsagt konkursdekret over det ellers veletablerede selskab Copenhagen Bombay Production 1 ApS. Det er sket, efter at selskabet selv i går indgav begæring om afsigelse af konkursdekret ved Sø- og Handelsrettens Skifteret.

Produktionsselskabet blev stiftet i 2006 af instruktøren Anders Morgenthaler og produceren Sarita Christensen, der har en fortid hos Zentropa, hvor hun producerede Morgenthalers debutspillefilm Princess.

I 2011 forlod Morgenthaler selskabet, og Sarita Christensen er i dag direktør for produktionsselskabet.

Copenhagen Bombay har i en årrække gjort sig til en stærk producent af primært børneanimation og kendes især for serier som Morgenhår, men også respekterede film som Esben Toft Jacobsens Den kæmpestore bjørn, der blev udtaget til festivalen i Berlin i 2011.

Produktionsselskabet lancerede selv filmen, og som det første selskab i filmbranchen finansierede man i 2021 familiefilmen Forsvundet til Halloween med midler fra Vækstfonden og gik dermed uden om det traditionelle støttesystem.

I 2012 fik Copenhagen Bombay succes med Christian Sønderby Jepsens Testamentet, som både vandt en Bodil og Robert for bedste dokumentar og er den af selskabets film, der er blevet set af flest seere i tv, nemlig over 560.000 mennesker. 

Behov for nødhjælpspakke
Sarita Christensen bekræfter over for Ekko konkursen for produktionsselskabet, men håber på at kunne videreføre de andre underdele af koncernen Copenhagen Bombay Holding. Der er otte selskaber, heriblandt andre Copenhagen Sales, Rights, Learning og Games. 

”Vi har vurderet, at vi ikke kan få produktionsselskabet til at bære, som det ser ud nu. Og det er selvfølgelig trist, for det er jo det klart største aktiv for Copenhagen Bombay. Men produktionen har desværre ikke kunnet køre rundt de sidste par måneder,” siger Sarita Christensen.

”Resten af koncernen fortsætter pt., og vi arbejder på at finde ud af, hvorvidt de andre selskaber kan fortsætte. Det kan jeg ikke love, for det er alvorligt at lukke et produktionsselskab, hvor en stor del af indtægterne ligger,” forsætter producenten.

”Vi håber, at der kan være en samtale med kreditorer, investorer og samarbejdspartnere, som vil indgå i en handlingsplan i stedet for bare at lukke hele virksomheden. Det er sytten års arbejde og et livsværk, ikke bare for mig, men også for mange andre.”

– Hvorfor er I efter sytten år lige nu kommet i vanskeligheder?

”Vi får for få produktioner, det er faktisk ikke så kompliceret. Når vi tjener for lidt, kan vi ikke betale den drift, der er sat op til at kunne håndtere, at vi er et produktionsselskab. Vi hyrer ikke bare filmfolk ind per produktion, så der er en løbende drift.”

”Min vurdering er, at 2024 også bliver et rigtigt svært år. Og jeg har jo et økonomisk ansvar. Skal man slæbe sig hen over endnu en målstreg eller trække stikke og sige, at det ikke kan bære. Der er aldrig noget rigtigt tidspunkt, og konkursen kommer desværre til at ramme igangværende produktioner.”

Truet af personlig konkurs
Sarita Christensen oplyser, at produktionsselskabet har haft omkring 50 mennesker tilknyttet, enten på fuld tid, deltid eller freelancebasis.

”Jeg er ulykkelig over at skulle kaste folk ud i arbejdsløshed, og da jeg har investeret nogle af mine egne penge i virksomheden, kan jeg risikere at gå personligt konkurs. Du må gerne sende en hilsen til Sparekassen Sjælland-Fyn og sige, at de gerne må være søde ved mig nu.”

– Deluca Film gik forleden også konkurs. Hvad er der galt lige nu i film- og tv-branchen, og hvad kan være redningen?

”Mediebranchen har brug for en nødhjælpspakke. Man må høre bankerne, som tjener mange penge for tiden. Men ingen i de finansielle systemer anerkender immaterielle aktiver som en værdi.”

”Jeg har investeret i talent og rettigheder, men det er ikke noget, jeg kan låne penge på. Vi har brug for finansielle aktører, der kan lægge et sikkerhedsnet under mediebranchen. Det skal gøres fra politisk hånd – i erhvervsministeriet og kulturministeriet.”

Danmark er ikke attraktiv
Streamingtjenesterne vil ifølge Sarita Christensen først komme til for alvor at investere i produktioner et stykke ind i 2024. Det marked befinder sig i en krise, og ydermere er Danmark ikke et attraktivt land at producere i længere, mener producenten.

”Regnestykket med Kulturbidraget, som de internationale streamingtjenester skal betale i Danmark, er ikke gjort op. Så derfor vil tjenesterne ikke lægge deres æg her,” siger Sarita Christensen.

”Vi har heller ikke produktionsrabatter i Danmark, ligesom vi har forholdsvis høje lønninger. Summen af det gør, at tjenesterne kigger andre steder hen.”

Filmarbejdernes fagforening FAF er i gang med at sikre, at alle filmfolk fra Copenhagen Bombay Productions, der er medlemmer af FAF, bliver holdt skadefri og får udbetalt den løn, de har til gode.

Fagforeningen beklager, at selskabet er nødt til at stoppe efter så mange år.

”Selskabet har været med til at præge branchen på en positiv måde og skaffet mange arbejdspladser. Vi håber på, at Sarita vil komme tilbage i branchen,” siger René Høyer Jørgensen, sekretariatsleder i FAF.

”Den her konkurs viser, at det er meget, meget svære tider til film- og tv-branchen lige nu. Der er brug for mere finansiering i den forestående filmaftale, hvis vi skal bevare et filmmiljø og animationsmiljø på et højt niveau.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko