Nyhed
02. mar. 2022 | 09:29

Cph:Dox afslører festivalprogram

Foto | Final Cut for Real
Danske Simon Lereng Wilmonts A House Made of Splinters følger før den russiske invasion børnene på et ukrainsk børnehjem, der ligger tæt på grænsen til Rusland.

Den danske dokumentarfestival har et fokus på krigen i Ukraine og viser nye film af nogle af dansk films mest lovende talenter, mens russisk statsfinansierede film er bandlyst.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Efter to års corona-nedlukning har den danske dokumentarfestival Cph:Dox afsløret et program for i år på over 200 film. De kan opleves i danske biografer, når festivalen løber af stablen fra 23. marts til 3. april.

Der kommer også en digital udgave af Cph:Dox, hvor man 1. – 10. april vil kunne se et udvalg af programmet på festivalens streamingplatform.

Og der er en række spændende film i vente. Nogle af dem har Ekko allerede skrevet om, da de fik verdenspremiere på festivalerne i Sundance og Berlin.

Fredag den 4. marts er der et arrangement i Grand Teatret, hvor det trykte festivalprogram bliver offentliggjort. I den anledning vises den danske dokumentar A House Made of Splinters, der højaktuelt følger ukrainske børnehjemsbørn tæt på grænsen til Rusland.

Filmen vandt en pris på Sundance-festivalen, hvor Ekkos udsendte gav fem stjerner. Det samme fik den danskproducerede The Territory, som ligeledes vandt i Sundance og snart kan opleves på Cph:Dox.

Se hele programmet her.

Fokus på Ukraine
Der er i år tre hovedspor, som får ekstra plads på Cph:Dox: kunst, videnskab og samfund.

Under de overskrifter bliver der vist film om blandt andet #MeToo og vaccine-politik, men der er også et fokus på tidens vigtigste problemstilling: Ruslands invasion af Ukraine.

Blandt filmene i programmet finder man Navalny, en amerikansk dokumentar om den russiske oppositionspolitiker Aleksej Navalnyj, der først blev forgiftet og nu sidder fængslet i hjemlandet.

Ruslandseksperten Samuel Rachlin kalder i Ekkos spalter filmen for ”en A Clockwork Orange-dystopi overført til det 21. århundredes virkelighed”. Navalny er udtaget til festivalens hovedkonkurrence Dox:Awards, hvor man også finder Holidays og Outside, der begge handler om livet i tidligere Sovjet-stater.

”Lige nu er der brug for, at den internationale filmbranche i samlet flok stiller sig kritisk overfor Rusland. På årets Cph:Dox vil vi ikke vise film, der er finansieret af midler fra den russiske stat,” siger festivalens kunstneriske leder Niklas Engstrøm, der dog viser den russiske filmskaber Vera Kritjevskajas F@ck this Job, der omhandler et af de vigtigste uafhængige nyhedsmedier i Rusland.

”Det ville være absurd, hvis vi blindt valgte at boykotte sådanne film og på den måde lukkede ned for en meget direkte kritik af Ruslands autoritære styre indefra. Det vigtige i denne sammenhæng er, at filmen ikke er finansieret af den russiske stat. På den måde kan vi være sikre på, at det er en helt uafhængig produktion.”

Kommende stjernespirer
Hovedkonkurrencen tæller også danske film som Lars Ostenfelds Grønlands-dokumentar Rejsen til isens indre og Faldet af Andreas Koefoed, der er aktuel i biografen med den opsigtsvækkende The Lost Leonardo.

I konkurrencen for danske film – hvor man ofte kan støde på nogle af den danske branches kommende stjernespirer – finder vi flere dokumentarer af spirende talenter.

Her er blandt andet verdenspremiere på kortfilmen De næste 24 timer, der er instrueret af Smilla Dreinø Khonsari. Hun vandt i efteråret prisen for bedste dokumentar ved Ekko Shortlist Awards for den personlige Bånd – fortæl mig alt.

Også Adam Paaske og Marie Suul Brobakke, der er kendt for henholdsvis Carsten Jensen-filmen Kunsten at slå evigheden i stykker og Krigsdans på Ekko Shortlist, er med i programmet med En dag i sommerhus og Study of a Fight.

Også Louise Leths Se mig som jeg er og Anna Eline Friis-Rasmussens Kiss Me, Never er i den danske konkurrence, der har navnet Danish:Dox.

På Cph:Dox vises desuden første i afsnit i Eva Mulvad og Mikala Kroghs serie Cash, der udforsker rejseindustriens økosystem fra de øverste i hierarkiet helt ned til en massør på Thailands strande.

Scene: A House Made of Splinters

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko