Konflikt på Filmskolen
14. nov. 2019 | 15:39 - Opdateret 14. nov. 2019 | 17:33

”Det er en meget alvorlig situation”

Foto | Den Danske Filmskole
Der er sket store forandringer, siden Vinca Wiedemann i 2014 tiltrådte som rektor på Den Danske Filmskole, som nu befinder sig i noget af et stormvejr.

Rektor Vinca Wiedemann har tavshedspligt i sagen om hjemsendelsen af Arne Bro, men oplyser, at alle på Den Danske Filmskole er meget berørte og chokerede.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Det er gået hedt for sig på de sociale medier, siden vi kunne afsløre, at den højtelskede og mangeårige leder af dokumentaruddannelsen på Den Danske Filmskole, Arne Bro, er blevet hjemsendt af rektor Vinca Wiedemann.

”Der må snart være en grænse for galskaben!” lyder en kommentar, mens produceren Karoline Leth skriver: ”WTF???!! Hvad fanden sker der?”

På Facebook går også film- og tv-skabere som Eva Mulvad og Rumle Hammerich på barrikaderne for Arne Bro, som det ikke har været muligt at få en kommentar fra.

Filmmagasinet Ekko har til gengæld været i kontakt med Vinca Wiedemann, der gør det klart, at hun har tavshedspligt, fordi der er tale om en personalesag.

”Der er det ved det, at når jeg bruger et så generelt udtryk, er det, fordi jeg har tavshedspligt, som gør, at jeg ikke kan udtale mig overhovedet om det. Det er, fordi jeg er arbejdsgiver, og det er en beskyttelse af den ansatte,” siger Filmskolens rektor.

– Vi har fået oplyst, at Arne Bro har fået taget mobil og nøgler og er blevet ført ud af skolen. Er det korrekt?

”Jeg kan slet ikke kommentere på noget som helst.”

Alle dybt berørt
– Hvad sker der nu?

”Her på skolen har jeg valgt at orientere alle, fordi det er en meget alvorlig situation, som vil berøre alle meget. Der er en masse følelser og reaktioner, og så er der også nogle konkrete problemer, som skal tackles. Det handler om at få kortlagt de opgaver, der er, og hvordan man kan løse dem,” forklarer Vinca Wiedemann.

”Det har vi fuldstændigt fokus på, så jeg har med det samme samlet lærerne og talt med dem. Det samme med vores studieadministration, og jeg har haft mit første møde med alle de studerende og indkaldt elevråd og studienævn til møde i morgen og mødes med dokumentarinstruktørerne senere i dag. Det faglige er det allervigtigste lige nu, at uddannelsesaktiviteterne får løst sine udfordringer.”

– Hvor længe varer sådan en hjemsendelse?

”Det kan jeg ikke udtale mig om.”

– Bliver det undersøgt i øjeblikket?

”Det kan jeg slet ikke udtale mig om. Lige så snart, der er en personalesag, er der et forløb, som jeg ikke kan sige noget om.”

– Så du kan ikke sige noget om, hvor vidt det her har med debatten om ændringer på Filmskolen at gøre?

”Jeg kan ikke sige noget.”

– Kan du sige noget om, hvordan du selv har det med det?

”Nej, jeg vil bare sige, at det er en meget alvorlig situation, der berører alle meget dybt. Det håber jeg, du har forståelse for. Mit fokus lige nu er på at sikre de faglige aktiviteter for de studerende og selvfølgelig få snakket med alle.”

– De studerende må være ret chokerede?

”Jeg tror, alle her på skolen er chokerede og meget berørt. Hvad den enkelte føler, må man spørge dem selv om. Det tilkommer ikke mig at tolke på noget som helst. Det er klart, at det berører alle.

– Men det er en alvorlig sag?

”Det har jeg ikke sagt. Det er en alvorlig situation, når den slags sker, og man får en mail som et lyn fra en klar himmel. Det er klart, at det er en alvorlig situation. Men jeg vil ikke tale om det ellers. Det er af respekt for den proces, som foregår.”

Nøglefigur i filmbranchen
At kærligheden til Arne Bro er enorm, kan der ikke herske tvivl om. Det var et af fokuspunkterne, da Ekko i sommer interviewede den senest uddannede årgang på Filmskolens dokumentarlinje.

Også i resten af filmbranchen er Arne Bro en populær skikkelse. Så populær, at han i år modtog en Æres-Bodil og fik store lovprisninger med på vejen.

”En af de vigtigste skabere af filmskabere er Arne Bro. Med sin enestående kombination af kunst- og menneskeforståelse har han formidlet filmkunstens væsen igennem årtier som lærer på filmskolens dokumentarlinje, som han var med til at starte i 1992,” lød det i Bodil-komitéens begrundelse.

”Siden har han været en nøglefigur i den danske filmbranche. Han har haft en afgørende betydning for dansk dokumentarfilms udvikling og formsprog, og vi er ikke bange for at udpege Arne Bro som en af dem, der har banet vejen for, at den danske dokumentarfilm har så markant en position i dag, også internationalt, som den har.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko