Oscar 2015
14. jan. 2015 | 12:16

Oscar-spådom: Disse film bliver Oscar-nomineret

Foto | Scott Garfield
Steve Carell kan både blive nomineret til bedste hovedrolle og birolle for sin uigenkendelige præstation som milliardær-sponsoren i Foxcatcher.

Torsdag offentliggøres de nominerede til Oscar-statuetterne. Oddsene fiser for tiden op og ned, men her følger Ekkos endelige bud på, hvem der skal op ad den røde løber 22. februar.

Af Casper Hindse

Overalt i verden gættes der i disse dage på Oscar-nomineringerne anno 2015. Uanset hvem der skal indfinde sig med ekstra nerver i Dolby Theatre i Hollywood 22. februar, er der stor glamour-prestige på spil, når det torsdag afsløres, hvilke filmfolk der er blandt de udvalgte.

Her samler vi tendenserne, som de ser ud lige op til offentliggørelsen, og forudser, hvem der bliver nomineret i de vigtigste kategorier til den 87. udgave af The Oscars.

Bedste film
Det lader til at blive ni film, som skal dyste i hovedkategorien i år. Flere kilder tæt på Akademiet peger på, at filmåret 2014 har været godt, men ikke skelsættende. Dette vil man markere ved at udelade den potentielle tiende film.

Boyhood, Birdman og The Imitation Game lader til at være sikre kandidater, mens Wes Andersons The Grand Budapest Hotel efterhånden også godt kan sætte kryds i kalenderen.

Filmen vandt nemlig noget overraskende over Birdman i komedie/musical-kategorien ved søndagens Golden Globes, og selvom dette sjældent er en rettesnor for Oscar-uddelingen, er det alligevel ikke tit, at de to prisuddelinger er direkte uenige. Derfor var det også et slag over næbbet til Birdman ikke at vinde forleden aften.

Andre film, der ikke helt har den samme hype som for blot få uger siden, er borgerrettighedsdramaet Selma og Teorien om alting om fysikeren Stephen Hawking. Alligevel er det svært at forestille sig, at de ikke skulle komme med, da de formentlig også er at finde i andre store kategorier.

En kandidat, som derimod lader til at have udspillet sin chance helt, er Angelina Jolies heltefortælling Unbroken, som i prissammenhæng er blevet overset i særlig markant grad på det seneste.

Det er David Finchers virtuose thriller Kvinden der forsvandt og Bennett Millers autentiske tragedie Foxcatcher til gengæld ikke. Faktisk er disse stormet frem hos bookmakerne de seneste fjorten dage, og samtidig går der rygter om, at der for tiden bliver brugt markante summer på at promovere dem begge frem mod Oscar-aftenen.

Sidste plads kommer formentlig til at blive en kamp mellem jazzdramaet Whiplash, der har fået overstrømmende gode anmeldelser i USA, og den gemene paparazzi-film Nightcrawler.

Førstnævnte er bookmakerfavorit, mens sidstnævnte virkelig har haft vind i sejlene i betydelige filmkredse den seneste tid. Imidlertid plejer det at være bookmakerne, der rammer rigtigst, så Whiplash er et mulehår foran.

Clint Eastwoods American Sniper må kategoriseres som en dark horse, der kan plaffe de andre væk fra den røde løber i sidste øjeblik. Det er ikke usandsynligt, for der arbejdes benhårdt med tonsvis af fedte-arrangementer fra producenternes side i Hollywood, og netop denne dør-til-dør-strategi har før givet pote.

Rygterne vil vide, at det eksempelvis var sådan Moneyball blev nomineret i hovedkategorien i 2012.

Bedste instruktør
Sikkert er det, at Alejandro González Iñárritu (Birdman) og Richard Linklater (Boyhood) kommer med i denne kategori, men også Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel) ligner efterhånden en klar kandidat, fordi der er så meget goodwill omkring den småskæve instruktør.

De to sidste pladser kan gå mange veje, men Ana DuVernay står stærkt med Selma, især på grund af filmens historie, men også fordi DuVernay bliver anset for et talent i Hollywood – og dem elsker Oscar-akademiet at kaste nomineringer efter.

Sådan som priserne er faldet ud rundt omkring på det seneste, ligner også nordmanden Morten Tyldum et godt instruktør-bud med The Imitation Game.

Bedste mandlige hovedrolle
Golden Globe-vinderne Michael Keaton (Birdman) og Eddie Redmayne (Teorien om alting) vil uden tvivl blive nomineret. Men så åbner kategorien sig i den grad også op og er måske den, der vil være allermest spænding omkring, når statuetterne skal uddeles.

Jake Gyllenhaal var opsigtsvækkende ulækker i den mediekritiske Nightcrawler, og det er meget få prisshows – store som små – han ikke er blevet nomineret til.

Han ligner en Oscar-kandidat, og det samme gør David Oyelowo for Selma, hvor han portrætterer Martin Luther King og dermed rækker ud efter en Oscar, allerede inden filmen er sat i afspilleren.

Til den sidste plads kandiderer Steve Carrell (Foxcatcher), Ralph Fiennes (The Grand Budapest Hotel) og Benedict Cumberbatch (The Imitation Game) til.

Den seneste uge har givet sidstnævnte mest omtale, og derfor kunne han godt ligne den femte kandidat i kategorien.

Bedste kvindelige hovedrolle
Her er der ikke så meget at rafle om. Der er fem ganske sikre nomineringer.

Julianne Moore for Jeg er stadig Alice, Felicity Jones for Teorien om alting, Reese Witherspoon for Wild, Rosamund Pike for Kvinden der forsvandt og (som den første Friends-skuespiller nogensinde) Jennifer Aniston for Cake.

Det bliver formentligt Julianne Moore, der løber med statuetten, for sit portræt af en Alzheimers-ramt mor. Hun har vundet det meste indtil videre – og vil nok vinde stort set alt frem til 22. februar.

Bedste mandlige birolle
Også her har vi at gøre med et temmelig sikkert felt med J.K. Simmons som bookmakerfavorit for sin stordirigerende præstation i jazzbraget Whiplash.

Edward Norton kommer med garanti blandt de fem nominerede for Birdman, mens der er næsten lige så sikre pladser til Ethan Hawke for Boyhood og Mark Ruffalo for Foxcatcher. Alle tre spiller roller, der besidder et vinderinstinkt, men også et taberelement, og sådanne diffuse karakterer er normalt som skabt til birollenomineringer.

Den sidste plads er mere åben, men den seneste uge har kun bekræftet, at Robert Duvalls præstation i Dommeren kan trække ham med ind i det fine selskab.

Den aldrende skuespiller åndes kraftigt i nakken af Christoph Waltz’ kunstsvindler i Big Eyes og måske også af Steve Carrell, der godt kunne nomineres som birolle for Foxcatcher.

Bedste kvindelige birolle
Patricia Arquette (Boyhood) ligner en forhåndsfavorit, og hun får formentlig selskab af Keira Knightley (The Imitation Game), Emma Stone (Birdman) samt evigt Oscar-aktuelle Meryl Streep (Into The Woods). De fire har nemlig næsten kunne følges ad til alle prisshows indtil videre.

Den sidste plads er der en pæn portion kandidater til. De seneste dage har der været enorm stor buzz omkring Rene Russo for hendes helstøbte Nightcrawler-præstation.

Dog kan det lige så godt blive Jessica Chastain, der er intet mindre end mageløs i A Most Violent Year.

Bedste originale manuskript
Det ligner en kamp mellem Birdman, The Grand Budapest Hotel og Boyhood, som alle er stensikre nomineringer, fordi der har været meget få uddelinger, uden at de alle tre har måttet en tur på scenen.

Da kategorien samtidig ofte er fyldt med overraskelser, kunne det lugte af en nominering til Mike Leighs biopic Mr. Turner, ligesom enten Nightcrawler eller Foxcatcher kunne ligge lunt i nomineringssvinget til den femte plads.

Umiddelbart står Nightcrawler stærkest her dagen før nomineringerne, fordi filmen den seneste uges tid har fået mange positive anmærkninger over alt i Hollywood, hvilket kunne tyde på, at nogle akademimedlemmer har talt en smule over sig.

Et lignende forløb oplevede man tilbage i 2005 med Sideways, der endte med at vinde den anden manuskriptkategori.

Bedste manuskript baseret på andet forlag
Kvinden der forsvandt, The Imitation Game og Teorien om alting vil formentlig blive nomineret her, fordi de alle har, hvad et Oscar-manuskript skal have: drama, plottvists og en knivspids spænding.

Herefter er det svært at se oplagte kandidater, men Clint Eastwoods adaption i American Sniper har de seneste par dage fået masser af god omtale og altså også en ordentlig omgang markedsføring.

Sidste nominerede i kategorien har længe set ud til at være Coen-brødrene plus Richard LaGravenese for Unbroken. Men krigsfilmen er blevet bombet baglæns på det seneste, og nu ligner Whiplash favoritten til at tage pladsen.

Bedste fotografering
Her ser det ud til, at Emmanuel Lubezki for andet år i træk skal på scenen og modtage en statuette i kategorien, fordi Birdman på mange måder virker overlegen i forhold til alle andre film, når det kommer til at have de mest formfuldendte billeder.

Sidste år fik Lubezki prisen for Gravity.

I år får han formentlig konkurrence af Unbroken i kategorien, mens også Mr. Turner, The Grand Budapest Hotel og The Imitation Game lignerrimelige bud, hvilket på sin vis manifesterer, at det ikke har været billedfilmenes år.

Birdman er i en klasse for sig, mens de andre nærmere blot har interessante greb i det filmiske udtryk.

Teorien om alting er en outsider i kategorien, men det ville være en overraskelse, hvis den kommer med.

Bedste dokumentar
Citizenfour om den amerikanske whistleblower Edward Snowden ligner en klar favorit, men man kan ikke afvise, at der går Hollywood-romantik i den, og at Life Itself om den legendariske filmkritiker Roger Ebert løber med statuetten.

The Overnighters, som fortæller en fængende historie om desperate mænd, der flygter fra deres dæmoner omkring et oliefelt i North Dakota, og om præsten, der forsøger at hjælpe dem, ligner også en sikker kandidat. Den har fået mere end almindelig ros, uanset hvor den er blevet vist.

Det samme kan siges om The Case Against 8, der handler om homoægteskabers lighed for loven i Californien, hvilket er noget Oscar-akademiet har lyst til at være forgangsmænd for.

Sidste bud kunne være Last Days In Vietnam, da Vietnam-tematikken altid har en vis gennemslagskraft i Hollywood.

Bedste udenlandske film
Efter den seneste uges uddelinger og nomineringer ligner den russiske, Putin-kritiske Leviathan den film, som falder bedst i den Hollywood’ske smag.

Men måske er den alligevel for tung for Akademiet. Det giver muligheder for polske Ida, der kredser om Anden Verdenskrig og jødeforfølgelse, som plejer at tage kegler i Oscar-sammenhænge.

Under alle omstændigheder ser disse to film ud til at blive nomineret, fordi de er blevet det stort set alle andre steder.

Det samme er Ruben Östlunds familiedrama Force Majeure, mens de sidste to pladser let kunne gå til den argentinske Wild Tales, der er en vildt underholdende hævn-antologi, og Mauritius’ bud, Timbuktu, som har et eksotisk snit over sig. Og det er netop, hvad udenlandske Oscar-film ofte er skabt af.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko