Nyhed
04. sep. 2018 | 23:45

Fem stjerner til TV 2-serie af Christoffer Boe

Foto | Søren Solkær
Christoffer Boe startede karrieren med hyldede kunstfilm, men har de seneste år foretaget en bevægelse mod bredere og mere populære film.

Med Afdeling Q-filmen Journal 64 og tv-serien Kriger, der roses i nyt Ekko, har Christoffer Boe for alvor taget skridtet fra kunstfilmen til mainstream.

Af Nicki Bruun

”Det kan konstateres, at Hr. Boe har tilbagelagt rejsen fra eksklusiv auteurkunst til bredt underholdende mainstream uden at sætte hverken talentet eller personligheden over styr.” 

Sådan slutter Ekkos medredaktør Peter Schepelern sin femstjernede anmeldelse af Christoffer Boes TV 2-serie Kriger, der får premiere senere på efteråret. 

Men allerede nu kan anmeldelsen læses i det nye nummer af Filmmagasinet Ekko, hvor vi også snakker med instruktøren om netop rejsen fra den smalle kunstfilm til mere populære formater. Foruden Kriger, der har Dar Salim og Danica Curcic i hovedrollerne, er Boe dette efterår aktuel med Afdeling Q-filmatiseringen Journal 64

Er den tidligere så kunstfærdige instruktør bag film som Reconstruction og Allegro færdig med arthouse-verdenen? 

”Kunstfilmen er stendød, hvis den ikke har en grundlæggende sans for at påvirke publikum,” siger Christoffer Boe i interviewet. 

”De vellykkede film er dem, hvor den kunstneriske ambition møder publikum, men der skal også altid være det unikke og vilde udtryk.” 

Kun én vinterbror
Tv-serien Kriger foregår i en mørk underverden, hvor lovens lange arm og kriminelle elementer bekæmper hinanden på liv og død. 

Krigsveteranen CC (Salim) og politiefterforskeren Louise (Curcic) går efter tragiske hændelser sammen om at infiltrere og fælde en rockergruppe. Det kommer der drøneffektiv spænding i seks afsnit ud af. 

”Det er helt afgørende, at der også bliver kanaliseret kunstnerisk glød ind i de mere tilgængelige fortælleformer, og det lykkes med bravur i Kriger,” skriver Peter Schepelern i sin anmeldelse. 

Christoffer Boe har det efter eget udsagn fint med at have taget turen over til det mere populære, hvor et større publikum møder hans kunst. 

”Der er kun plads til én ny og skæv person i dansk film. Engang var det Trier, engang var det mig, og nu er det Hlynur Pálmason og hans Vinterbrødre,” fortæller instruktøren til Ekko. 

”Kunstfilm skal være kompromisløse, men alle dem, der kun gør det halvt, kan lige så godt lave noget andet. Når der bliver produceret 100 kunstfilm, er der kun én af dem, der bliver til Vinterbrødre. De 99 andre er ikke æstetisk kompromisløse nok – de er Efterårsbrødre.”

Trailer: Kriger

Ekko #79

Interview med Christoffer Boe i det nye nummer.

Kan købes i kiosker eller bestilles her.

© Filmmagasinet Ekko