Interview
23. apr. 2020 | 13:35

Israelsk filmskaber udforsker ubådsmordet

Foto | uoplyst
Den israelske instruktør Dvorit Shargal blev så optaget af det spektakulære ubådsmord, at hun tog til Danmark for at lave dokumentaren The Submarine Case.

”Kim Walls forældre laver en fond for frie journalister, men de støtter dem ikke,” siger instruktør, der forgæves forsøgte at få forældrene med i sin nye dokumentar om Peter Madsens drab.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Skæbnen for Emma Sullivans dokumentarfilm om Peter Madsen, Into the Deep, svæver i det uvisse. Men under noget mindre ståhej har en israelsk instruktør lavet sin egen dokumentar om ubådsmorderen.

Da sagen om Kim Wall rystede Danmark i august 2017, sad Dvorit Shargal i Tel Aviv og følte sig fuldstændigt opslugt af historien om den forsvundne journalist.

Derfor satte hun sig for at lave dokumentaren The Submarine Case. I filmen rejser hun til Danmark og interviewer en række mennesker tæt på sagen. Interviewene flettes sammen med en foruroligende drøm, instruktøren havde haft i nogen tid før mordet. Hun drømte, at hun myrdede en person og gemte kroppen.

Historien om Kim Wall kom også i de israelske medier, men instruktøren – der tidligere har arbejdet som journalist – følte en personlig forbindelse til svenskeren.

”Jeg havde ikke bare haft den mærkelige drøm. Ligesom Kim Wall er jeg freelancer. Hun rejste over hele verden for at fortælle historier, og det gør jeg også med mine dokumentarfilm,” siger Dvorit Shargal i telefonen fra Israel.

”Men Kim Wall og Peter Madsen var også ret ens mennesker. De gjorde begge det, de elskede at gøre – og var meget kreative. Nogle gange tager jeg også på opgaver alene, så jeg blev bange for, om det kunne ske for mig. Både at være offer og morder.”

Mærkeligt afslag
The Submarine Case
har endnu ikke haft verdenspremiere, men en trailer kan ses nederst i artiklen. Dvorit Shargal har planer om at vise den 50 minutter lange film, der er lavet for knap en halv million kroner, på en turné rundt i biografer i Israel.

I dokumentaren snakker instruktøren med blandt andre journalister og politiets anklager Jakob Buch-Jepsen. Derimod ville Kim Walls nærmeste ikke medvirke. Dvorit Shargal kontaktede både Walls danske kæreste Ole Stobbe og forældrene, og især forældrenes modvilje har Dvorit Shargal svært ved at forstå.

”Jeg tiggede dem om at medvirke. I filmen tager jeg til Trelleborg, hvor forældrene bor, og jeg skrev til dem i et halvt år, men de ville ikke være med.”

– Hvorfor?

”Jeg skrev først til Kim Walls mor på Facebook, men hun svarede, at hun ikke ville medvirke i projektet. Jeg prøvede igen og igen og igen, men de ville ikke, og jeg ved ikke hvorfor. De forklarede det ikke, og jeg finder det meget mærkeligt, for de lavede en fond for frie journalister, men de bakker dem ikke op.”

– Kan du forstå, hvis folk bare helst vil have den frygtelige begivenhed til at forsvinde?

”Jeg interviewede kun mennesker, der ville snakke om sagen. Jeg gjorde ikke noget etisk forkert og følger altid reglerne. Jeg gør ikke noget for at gøre nogen kede af det, og selv om Kim Walls forældre ikke ville være med, har jeg prøvet at fortælle så meget om hende som muligt via den udstilling, der er lavet til minde om Wall i Trelleborg. Jeg føler mig ret sikker på, at jeg har gjort det på den mest etisk forsvarlige måde muligt.”

– En vanlig kritik af film om et så opsigtsvækkende emne er, at det handler om at skabe sensation og tjene at penge. Hvad siger du til det?

”Det griner jeg af. Min film er ikke sensationalistisk, og jeg er ret selvkritisk. Jeg griner også, fordi jeg brugte alle mine penge på den her film, ligesom jeg gør med alle mine film. Jeg får ikke støtte fra det kulturelle etablissement i Israel, så jeg tjener ikke nogen penge. Alt, hvad jeg tjener, bliver lagt i filmene, og jeg har ikke en krone. Så folk kan tro, hvad de vil, men det er åndssvagt. Jeg lagde min pensionsopsparing i den her film. Ville en normal person gøre det?”

– Kontaktede du Peter Madsen?

”Nej, absolut ikke. Jeg siger også i filmen, at der ikke er nogen grund til det. Han har jo fortalt, at han ikke slog hende ihjel, så hvad er der at spørge om? Men jeg tror heller ikke, at han får lov til at tale med journalister eller filmskabere i fængslet. Det er uhyggeligt bare at tænke på at møde ham.”

Meget menneskelig
Som næsten alle andre i verden har Dvorit Shargal ikke set Emma Sullivans dokumentar om Peter Madsen, hvor instruktøren følger de mennesker, der arbejdede for opfinderen i tiden omkring hans drab.

Men israeleren har fulgt med i kritikken fra medvirkende, der ikke ønsker at være en del af filmen. Og i den stadig verserende sag er hun ikke i tvivl om, hvor hendes sympati ligger.

”Loven i Israel siger, at når man interviewer en person, skal han eller hun skrive under på en kontrakt. Hvis de ikke gør det, kan man ikke bruge dem. Og hvis nogen ikke vil være med, skal de ikke være med. Det er åbenlyst!”

Dvorit Shargal har også hørt om Tobias Lindholms kommende TV 2-serie Efterforskningen, der handler om opklaringen af mordet. Instruktøren Katrine Wiedemann kritiserer den kraftigt i det nye nummer af Ekko, hvis tema om true crime også byder på en artikel om, hvorfor ingen opdagede Peter Madsens psykopati, før det var for sent.

Ole Stobbe var i en periode tilknyttet Efterforskningen, men trak sig og skrev en artikel i Weekendavisen om, at serieskaberne bruger Kim Wall og hans historie til at underholde.

”Jeg ved ikke, hvad der gik galt omkring tv-serien, men hvis han så min film, tror jeg ikke han ville tænke noget dårligt om den eller mig. For jeg har forsøgt at respektere situationen omkring Kim Wall og ham. Min film er meget menneskelig, og jeg har ikke udnyttet nogen. Jeg føler med ham og forstår ham,” siger Dvorit Shargal.

”Og jeg mener ikke, at jeg har skadet ham eller mindet om Kim Wall. Han og forældrene har fortalt og skrevet om sagen, så hvad er forskellen på dem og de mennesker, der som mig føler sig forbundet med Kim Wall?”

Smagløs fødselsdag
Dvorit Shargal går i filmen til en terapeut for at bearbejde sin uhyggelige drøm. Hun står i dag ved, at hun har lavet en meget personlig film over en tragedie. Men det kan instruktøren ikke se noget galt i.

”Jeg har lært noget om forskellen på godt og ondt, og jeg vil have Kim Wall med mig i hjertet og sindet resten af mit liv. Vi skal være meget opmærksomme på de mennesker, som vi omgås, og forsøge at se faresignalerne i de mennesker, der ikke er gode for os,” siger instruktøren.

”Men vi skal også stole på de gode mennesker, og det er lettere sagt end gjort. I mordsager kender offeret som oftest morderen, så man skal være varsom med folk, men det er svært med psykopater som Peter Madsen.”

Undervejs i arbejdet med The Submarine Case havde Dvorit Shargal en besynderlig oplevelse, der fortalte hende noget om det kultfølge, som var omkring Peter Madsen.

”Jeg var i Danmark med min fotograf om sommeren efter først at have været der om vinteren, og der var en masse mennesker på Madsens gamle værksted. Fotografen spurgte, hvad de lavede der, og de sagde, at det var en fødselsdagsfest. Det var utroligt, og det ville vi filme, men det gad de ikke,” fortæller Dvorit Shargal.

”Hvis jeg skulle holde fødselsdag, ville jeg ikke gøre det et sted med sådan en historie.”

Ekko har været i kontakt med Kim Walls forældre, som ikke ønsker at kommentere Dvorit Shargals kritik.

Trailer: The Submarine Case

Kommentarer

Dvorit Shargal

Født i Petach Tikva, Israel.

Har arbejdet som journalist og kulturkritiker for en række israelske aviser.

Drev i en periode anonymt den uafhængige blog Velvet Underground, hvor hun kritiserede hjemlandets medier.

Har i en årrække arbejdet som filmskaber og lavet dokumentarer rundt omkring i verden.

Står bag The Submarine Case, hvor hun rejser til Danmark for at undersøge Peter Madsens mord på Kim Wall.

Ekko #85

Stort tema om true crime i Ekkos nye nummer.

I artiklen Ingen så psykopaten taler vi med filmfolk om skammen ved at have kendt Peter Madsen.

Instruktør skriver i et essay, at kommende TV 2-serie om forskningen er gravskænderi.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Hvis du tegner årsabonnement, kan du vælge mellem halv pris på tolv kvalitetsfilm eller én gratis biografbillet.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko