Nyhed
29. dec. 2018 | 20:34 - Opdateret 03. jan. 2019 | 15:30

Kritiseret Bier-film sætter publikumsrekord

Foto | Saeed Adyani
Bird Box har fået en ublid medfart af anmelderne, men det har ifølge Netflix ikke afholdt rekordmange mennesker fra – med eller uden bind for øjnene – at klikke på filmen.

Streamingtjenesten Netflix hævder, at en tredjedel af brugerne – 45 millioner mennesker – har set Susanne Biers Bird Box i de første syv dage.

Af Claus Christensen

”Det skinner lidt for tydeligt igennem, at der nok kun har været én regulær drivkraft bag Bird Box: penge,” skrev Berlingskes anmelder.

Hvis det er tilfældet, kan Netflix og Susanne Bier grine hele vejen ned til banken. I går kom streamingtjenesten nemlig med den opsigtsvækkende meddelelse, at 45 millioner mennesker har set Bird Box i løbet af de første syv dage.

Det svarer til en tredjedel af samtlige Netflix-brugere, og det er – oplyser Netflix – rekord.

”Fjernede bindet for øjnene til morgen for at opdage, at 45.037.125 Netflix-kontoer allerede har set Bird Box – de bedste første syv dage for en Netflix-film nogensinde,” skrev den anonyme bestyrer af Netflix’ Twitter-konto.

Bindet er en referance til plottet i filmen, hvor Sandra Bullocks mor og hendes børn er nødt til at skjule øjnene, fordi øjenkontakt med de ukendte monstre fører til enten selvmord eller underkastelse.

Støtte fra Stephen King
Udmeldingen fra Netflix er også opsigtsvækkende, fordi streamingtjenesten notorisk nægter at tale om publikumstal, som var der tale om den hellige gral.

Det er uvist, hvorfor Netflix pludselig har valgt at bryde hemmelighedskræmmeriet. Man kan kun gisne om, at det er et forsøg på at imødegå anmeldelserne, hvor filmen især er blevet kritiseret for at være uoriginal, og negative brugerkommentarer på de sociale netværker.

Efterfølgende har en repræsentant for Netflix fortalt branchemediet Variety, at de 45 millioner dækker over mennesker, som har set mere end 70 procent af filmen. Streamingtjenesten har dog ikke leveret nogen dokumentation.

Men uanset hvad vil nyheden glæde Susanne Bier, der til Ekko forleden sagde, at publikum betyder mere for hende end anerkendelse hos kritikerne.

”Film er dybest set et massemedie, og det er vigtigere, at ens budskab når ud til et stort publikum, end at filmkritikere giver min film topkarakter,” sagde instruktøren, som samtidig kan glæde sig over, at ingen ringere end gyserforfatteren Stephen King er blandt de glade fans.

”Jeg var totalt fascineret af Bird Box (Netflix). Tror ikke på de lunkne anmeldelser, som til dels kan skyldes anmeldernes ambivalens i forhold til streamingplatformen – modsat biografpremiere,” skriver Stephen King på Twitter.

Delte meninger fra starten
Det er ikke første gang, at 58-årige Susanne Bier befindes sig i orkanens øje. Hendes karriere har budt på op- og nedture, og hun har fra starten splittet kritikere og publikum. Hævnen, der i 2011 endte med at vinde en Oscar, blev end ikke nomineret til en Robert for bedste danske film.

Både kritikere og publikum var dog i 2014 enige om at vende ryggen til Serena, som ellers havde verdensstjernerne Bradley Cooper og Jennifer Lawrence i hovedrollerne. Her placerede Bier ansvaret for fiaskoen hos producenten.

Men hun kom stærkt tilbage i 2016 med den britiske spionserie Natportieren, der indbragte instruktøren en Emmy-pris.

Bier er nu i gang med HBO-miniserien The Undoing, som har Nicole Kidman og Hugh Grant i hovedrollerne. Det skal blive spændende at se, om det denne gang lykkes Bier at vinde både kritikerne og publikums hjerte.

Trailer: Bird Box

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko