Nyhed
02. feb. 2015 | 20:03

Sundance: Leukæmi-dramedy vinder

Foto | Anne Marie Fox
Sundance-vinderen Me and Earl and the Dying Girl er en skæv indie-film om en kræfttragedie. Earl (RJ Cyler) til venstre og ”Me” (Thomas Mann) til højre.

Kræftkomedie og psykologi-thriller blev de store vindere, da den indflydelsesrige Sundance-filmfestival uddelte priser i weekenden.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Den amerikanske Sundance-festival i Utah, der er navngivet efter Robert Redfords rolle i Butch Cassidy and the Sundance Kid, har udviklet sig til en af verdens mest interessante filmfestivaler.

Festivalen fokuserer på independent-film og nye talenter, og gang på gang har man formået at præsentere originale film, der efterfølgende har gået deres sejrsgang over hele verden.

Sidste år vandt Damien Chazelles Whiplash både jury- og publikumsprisen for fiktion. Den er i dag nomineret til fem Oscars. Året før omsatte Hushpuppy to Sundance-priser til fire Oscar-nomineringer.

Går man længere tilbage, finder man film som Searching for Sugar Man, Winter's Bone, Animal Kingdom og Precious på vinderpodiet.

En prøvesten for sin generation
Den helt store vinder i år er Alfonso Goméz-Rejóns Me and Earl and the Dying Girl. Det er et teenagedrama om et par akavede amatørfilmskabere, der bliver venner med en klassekammerat, som har kræft i den terminale fase.

Skuespillerne har kun markeret sig i et par mindre tv-roller, mens instruktøren er bedst kendt fra gyser-antologiserien American Horror Story.

Det amerikanske brancheblad Variety har skrevet om Me and Earl and the Dying Girl, at ”den ikke bare er bestemt til at forbinde sig med publikum i stort omfang, men også vil blive stående som en prøvesten for sin generation”.

Ligesom Whiplash snuppede filmen både jury- og publikumspriserne, og de amerikanske distributionsrettighederne er opkøbt af Fox Searchlight, der forhåbentlig sender filmen til Danmark senere på året.

Der blev også sendt to priser efter dramaet The Stanford Prison Experiment, nemlig Waldo Salt-manuskriptprisen og Alfred P. Sloan-prisen for videnskabeligt indhold. Filmen omhandler et kontroversielt psykologiforsøg i 70’erne, hvor professorer fremelskede sadisme i de studerende, der spillede vagter i et fængselsforsøg.

Forlader aldrig lejligheden
I kategorien for udenlandske film vandt den britisk-australske western Slow West, der har Michael Fassbender, Kodi Smit-McPhee og Ben Mendelsohn i hovedrollerne. Historien følger en sekstenårig dreng, der forfølger sit hjertes udkårne tværs over den amerikanske 1800-talsvildmark.

I de mindre kategorier kan vi regne med at høre mere til The Witch om hekseforfølgelse i 1600-tallets New England, narkokomedien Dope og spirende seksualitet-filmen Diary of a Teenage Girl.

På dokumentarfronten gik juryprisen til The Wolfpack, der skildrer seks filmglade søskende, der er opvokset og undervist uden at forlade deres mors fireværelses på Manhattan!

Cartel Land, der handler om de mexicanske bandekrige, vandt for både foto og instruktion, mens konspirationsdokumentaren The Russian Woodpecker, der trækker en lige linje fra Tjernobyl til annekteringen af Krim-halvøen, løb med titlen som bedste udenlandske dokumentar.

Den svensk-dansk-producerede dokumentar Pervert Park, der blev vist på Cph:Dox sidste år, vandt juryens specialpris for social gennemslagskraft. Filmen, der er instrueret af Frida og Lasse Barkfors, handler om en trailerpark i Florida, der er forbeholdt sexkrænkere.

Nederlag til Netflix og Amazon
Festivalens helt store vindere findes imidlertid ikke på vinderpodiet, men i de distributionsaftaler, der er indgået i løbet af de sidste par uger.

Sundance er den vigtigste markedsplads for uafhængige film i USA, og prisvinderne offentliggøres først længe efter, filmene er blevet bortauktioneret.

Det gælder ikke mindst i år, hvor filmenes kvalitet øgede købelysten hos distributørerne, der bød ind allerede efter filmenes første visning.

De helt store tabere på den front blev i år Amazon og Netflix. Vod-distribution er stadig så utiltalende for de fleste producenter, at de hellere vil acceptere lavere bud fra de etablerede distributører end at gå på kompromis med biografpremieren.

De indkøbte film bliver drysset ud over filmåret i USA, og deres danske premiere afhænger typisk af den amerikanske succes. De senere år har Copenhagen Pix været de første til at præsentere nogle af festivalens største navne for et dansk publikum.

Sundance-vindere 2015


Grand Jury-pris, spillefilm

Me & Earl & the Dying Girl (Alfonso Gomez-Rejon)

U.S. Grand Jury Prize, dokumentar
The Wolfpack
(Crystal Moselle)

World Cinema Grand Jury-pris, spillefilm
Slow West
(John Maclean)

World Cinema Grand Jury-pris, dokumentar
The Russian Woodpecker
(Chad Gracia)

Publikumspris, spillefilm
Me & Earl & the Dying Girl
(Alfonso Gomez-Rejon)

Publikumspris, dokumentar
Meru
(Jimmy Chin og Elizabeth Chai Vasarhelyi)

Publikumspris, World Cinema-spillefilm
Umrika
(Prashant Nair)

Publikumspris, World Cinema-dokumentar
Dark Horse
(Louise Osmond)

Bedste instruktør, spillefilm
Robert Eggers (The Witch)

Bedste instruktør, dokumentar
Matthew Heineman (Cartel Land)

Bedste instruktør, World Cinema, spillefilm
Alanté Kavaïté (The Summer of Sangailé)

Bedste instruktør, World Cinema, dokumentar
Kim Longinotto (Dreamcatcher)

Waldo Salt-prisen for bedste manuskript
Tim Talbott (The Stanford Prison Experiment)

Bedste kortfilm
World of Tomorrow
(Don Hertzfeldt)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko