Nekrolog
04. feb. 2019 | 17:05

Stor filmskaber er død

Foto | uoplyst
Dusan Makavejev sammen med skuespilleren Anna Prucnal under optagelserne af den grænsesøgende Sweet Movie fra 1974.

Den serbiske provoinstruktør Dusan Makavejev stod bag eksperimenterende film som seksualitetsudforskningen Organismens mysterier

Af Nicki Bruun

Filmskaberen Dusan Makevejev blev født 1932 i den serbiske hovedstad Beograd, der dengang var del af Jugoslavien. Han døde den 25. januar i hjembyen, 86 år gammel, skriver branchemedier.

Herhjemme er Makevejev nok bedst kendt for den eksperimenterende kunstfilm Organismens mysterier (1971), som på baggrund af psykoanalytikeren Wilhelm Reichs liv og teorier er en modernistisk collage om udforskning af seksualitet.

Organismens mysterier er en sjov og grotesk fortælling, hvor handlingen kredser om en jugoslavisk kvinde, der forfører en sovjetisk skøjteløber.

Dokumentariske optagelser blandes med fiktionen og skaber et erotisk udtryk, som sammenstiller kommunistisk politik og seksualhistorie.

Filmen blev forbudt i Jugoslavien, men fik verdenspremiere i København.

Hans sidste film som instruktør var faktisk et dansk projekt. I 1996 var Dusan Makevejev en af instruktørerne bag Danske piger viser alt, en eksperimentalfilm med tyve fortællinger om Danmark.

En sten i skoen
I løbet af 60’erne og 70’erne havde Dusan Makevejev tegnet sig som en fornyer af østeuropæisk film med det udfordrende værk En erotisk affære (1967). En kærlighedshistorie mellem to meget forskellige mennesker bliver en bredere undersøgelse af kulturelle forskelle.

Filmen blev Makevejevs internationale gennembrud, men senere blev instruktøren på grund af sin provokerende stil – der var en sten i skoen på landets kommunistiske styre – tvunget til at lave den ligeledes seksuelt eksplicitte Sweet Movie fra 1974 i Vesteuropa og Canada.

Senere i karrieren instruerede Makevejev blandt andet Montenegro (1981) og Coca Cola Kid (1985) i henholdsvis Sverige og Australien. Af og til gik han mere klassisk til værks i sine film, men det meste af instruktørens oeuvre er outreret og uartigt.

Dusan Makevejev var en mand af sin frigjorte tid, og han brugte filmsproget til at fortælle fabulerende historier, der gik til grænsen og stak i adskillige retninger.

I sine film knyttede han ofte sex og politik sammen, og hans inspiration fra 1920’ernes russiske montage a la Eisenstein var ikke til at tage fejl af.

Trailer: Organismens mysterier

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko