Interview
21. apr. 2019 | 14:55 - Opdateret 21. apr. 2019 | 18:25

Afslag fra DR banede vejen for successerie

Foto | Drive Studios
Julie (Julie Rudbæk) og Jesper (Jesper Zuschlag) ved Søerne i København, som spiller en central rolle i serien om juristen og den danskstuderende, der bakser med tilværelsens ulidelige lethed i 30-årsalderen.

Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag har ramt deres egen generation på kornet med 29-30-31. Nu håber de, at succesen vil få branchen til at give nye talenter mere frihed.

Af Casper Hindse

”Tak for en virkelig fed serie!” 

Ja, det kunne lyde, som om journalisten er en ægte fanboy. Men faktisk er det en barnevognskørende kvinde i begyndelsen af 30’erne, der stopper Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag på kanten af Nørrebroparken for at hylde komikerparrets fælles barn: tv-serien 29, 30 og 31, hvor de to skuespillere og serieskabere hudfletter og omfavner deres egen generation omkring de 30 år. 

”Selv tak,” siger Jesper Zuschlag og smiler på den måde, man kun gør, når man ikke rigtigt ved, hvad man egentlig skal sige. 

”Fedt, at du ser med!” smiler Julie Rudbæk og vender så opmærksomheden tilbage til samtalen. 

”Det er vildt, at vi har ramt så mange med den her serie,” siger hun og ser ud over solbrillerne i den oplyste aprildag.

Generation af tvivlere
Serien er spillet, skrevet, instrueret, klippet og koordineret af Rudbæk og Zuschlag, der også selv indtager hovedrollerne som vennerne Julie og Jesper, der dalrer rundt i København og taler om tilværelsens ulidelige lethed.

Begge er de lige kommet ud af et forhold, da serien lægger fra land, og det fører til masser af møder med flashbacks til en hverdag fyldt af glæde og tvivl, kaffe- og øldrikning. 29 fik premiere i foråret 2018, og siden er der altså kommet to sæsoner mere.

”Der var en målgruppe, som ikke var blevet talt til i Danmark, og vores arbejdstitel var Tvivl, fordi vi syntes, serien indkredsede vores egen generation,” siger Jesper Zuschlag.

Han guider os ned ad Jægersborggade, hvor de trendy caféer skinner om kap med second hand-butikkerne, mens han taler videre.

”Alle, vi kender, som er omkring de 30 år, tvivler. Enten på deres retning i livet, på deres parforhold eller på, om det var nu, at de skulle have haft børn,” siger han.

”Det var lige netop det, der manglede herhjemme,” tilføjer Julie Rudbæk. Hu taler en hel del med hænderne i modsætning til sin makker, der mere går som en gardehusar, når han reflekterer.

”Enten er der danske serier til helt unge som Perfekte steder, eller også skal vi op i midtvejskrisen med Mens vi presser citronen. Derfor var der ikke noget til os. Hvordan er den reelle overgang til voksenlivet egentlig? Det undersøger vi med serien.”

Da Julie mødte Jesper
De to serieskabere mødte hinanden på Nørgaards Højskole, gik videre sammen på Det Danske Filmskuespillerakademi, og da Julie Rudbæk i noget tid havde været en del af DR’s talenthold, fik de to en række sketch-opgaver. Det udmøntede sig blandt andet i de hudflettende og millennial-satiriske DR3-programmer Generation SoMe! og Julie & Jesper.

”Jesper og jeg har altid haft det virkelig sjovt sammen, og mange af de ting, vi har lavet, er kommet af, at vi har siddet og grinet over et eller andet, vi har oplevet,” siger Julie Rudbæk og stopper for rødt ved Assistens Kirkegård.

”Jeg var optaget af Skam, Girls og Transparent på det tidspunkt, vi fandt på 29,” fortsætter hun. ”Der er en ægthed i de serier, og det manglede i Danmark. Det meste herhjemme lyder virkelig skrevet, og derfor har vi brugt meget tid på at skrive serien, som vi rent faktisk taler til hverdag.”

Jesper Zuschlag ligner en mand med en eftertanke, da han guider os over for grønt. Han retter kort på læderrygsækken, der hænger over skuldrene. Fuldstændigt som man vil kunne se Jesper-karakteren gøre i serien, når han og Julie er ude og vende verdenssituationen.

”Jeg ville nok egentlig bare allerhelst lave noget dramedy med hjerte. For det manglede herhjemme,” siger han.

Som en podcast
Julie & Jesper-sketchene blev udskiftet med en ny drøm. Rudbæk og Zuschlag ville noget mere end blot de ultrakorte sketcher og pitchede en serie til DR om en 29-årig kvinde, der lige var blevet single.

Men statsradiofonien takkede nej til idéen. Dengang skulle tv-serier i Ørestadens fine bygninger helst være high concept.

”Vi kom fra et sketch-univers på DR3 med enkle scener og situationer, og derfor valgte vi, at 29 skulle skrives i flashbacks. Det skulle være ligesom at høre en podcast, hvor to venner deler deres historier, og vi udvalgte en række temaer. ’Seksualitet’ og ’ekskærester’ for eksempel. Det greb gjorde, at det var nemmere at skrive, fordi emnet var afgrænset,” siger Julie Rudbæk og sætter solbrillerne op i panden, da vi når ind forbi de første gravstene.

”Selve formen er god, fordi det er en enkel måde at lære sig selv at skrive længere på. Et serieafsnit er jo noget længere end en sketch,” siger Jesper Zuschlag.

”Jeg tror, DR har fortrudt, at de ikke tog serien,” siger Julie Rudbæk.

”’DR har fortrudt’ … dér har du overskriften!” griner Jesper Zuschlag.

Men var det præcis 29, I pitchede til DR dengang?

”Nej, det var tematikken. Formen kom først, da vi pitchede serien til produktionsselskabet Drive Studios, som takkede ja,” siger Jesper Zuschlag.

Enorm frihed
Vi drejer af ved en lille lysning, mens makkerparret fortæller om deres vej til succesen med 29, 30 og 31.

Drive Studios gav fuld tillid til Rudbæk og Zuschlag, der da også tog styringen ved at insistere på at skrive og instruere hvert eneste afsnit, som de altså også selv spiller hovedrollerne i.

Rundt om dem flyder så vennerne, og især Amalie Lindegård – nomineret for Nyforelsket ved Ekko Shortlist Awards 2018 – er suveræn som den unge mor, der måske ikke helt har løbet hornene af, inden hun har fået mand og barn.

Serien har kørt i tre sæsoner på YouSee, og om kort tid tager Rudbæk og Zuschlag på skrivetur for at påbegynde fjerde sæson.

Her skal Julie og Jesper endnu en gang forsøge at finde sig selv og måske endnu mere hinanden. Jesper er blevet færdig på sin danskuddannelse, som han ikke er helt sikker på, hvad han skal bruge til, og Julie er stadig i tvivl om sin jurist-tilværelse. 

”Yousee har stolet på Drive Studios, og Drive Studios stoler på os. Det har givet en enorm frihed,” forklarer Jesper Zuschlag. 

”Den frihed er det svært at forestille sig, at vi ville kunne få andre steder, og det synes jeg godt, at branchen kunne lære noget af,” siger Julie Rudbæk og fortsætter: 

”Vi er blevet gode af, at vi har fået lov. For man kan ikke bevise noget, hvis man skal have bevist det i forvejen. I den forbindelse er jeg også stolt over, at vi har skabt en serie, som har skaffet arbejde til andre skuespillere og folk i branchen. Det er en god følelse.” 

Københavns muligheder
Det er selvfølgelig umuligt at sige, om det er kommet decideret bag på YouSee og Drive Studios, at 29, 30 og 31 er blevet sådan en succes hos både publikum og anmeldere – blandt andet har Filmmagasinet Ekko givet fem stjerner til anden og tredje sæson.

Her godt halvandet år efter premieren kan de to serieskabere leve af at lave serien og dermed have fuldt fokus på at gøre den endnu bedre. 

”København er virkelig vores setting, og folk siger ofte: ’Nårh, det er den serie, hvor Julie og Jesper går rundt på Assistens Kirkegård og snakker om livet,’” siger Rudbæk og drejer ud mod Jægersborggade igen. 

”Men vi har faktisk kun været her en enkelt gang i sæson 29. Men den viser, at vi bruger København, som folk på vores alder bruger byen. Alle er hele tiden ude og benytte sig af byens mange muligheder. Det er helt klart en ting i vores generation.” 

”Jeg tror også, at det er noget med energien i serien, der får folk til at se med,” siger Jesper Zuschlag. ”Vi har et lille hold: to fotografer, en lydmand, en produktionsleder og en produktionsassistent. Da vi optog 30, havde vi en ladcykel som produktionsbil!” 

Alt andet end skuespillere
Endnu en fan kigger smilende på de to, da vi rammer gadens brosten. Det fører naturligt samtalen over på, hvorfor Rudbæk og Zuschlag har valgt deres egne navne i serien.

”Julie foreslog, at vi skulle hedde det samme i serien som i virkeligheden, og selv om jeg først tænkte, at vi skulle hedde noget andet, lød det åndssvagt med Michael og Marie,” siger Jesper Zuschlag.

For ham var det magtpåliggende, at Jesper læser dansk, og Julie er noget helt andet.

”Vi skulle i hvert fald ikke være to skuespillere, der havde det hårdt i branchen! Der er så mange skuespillere, som tror, det er interessant, men det kan folk ikke identificere sig med. Vi vil brede det mere ud, så det er en følelse, der fascinerer, frem for et bestemt miljø. Julie og Jesper skal være, som folks venner er.”

Der bliver stille imellem os et øjeblik, men så fortsætter Jesper Zuschlag.

”Alle i serien er privilegerede, men de har alligevel svært ved at finde sig til rette i verden. Hvis du havde gjort dem til skuespillere, ville jeg i hvert fald selv have råbt af 29: ’Så find dog på noget andet, for helvede!’”

Blid mand, hård kvinde
Men kan man alligevel ikke sidde som jeres venner og tænke: ”Nå, der nappede de lige noget fra mit liv”?

”Jo, det vil man helt klart kunne. Både venner og familie vil kunne have den følelse, men først og fremmest er det os selv, vi bruger,” siger Julie Rudbæk og lader igen solbrillerne dumpe ned på næsen. Jesper Zuschlag kører en hånd igennem håret og slår fast:

”Vi har skruet op for noget i os selv. Hvor jeg er den bløde, er Julie det modsatte. Og det er godt, for der er jo ikke noget behov for en serie om en drengerøv, der render rundt i en storby. Den historie ser man hele tiden.”

”Det, vi laver her, er mere tidstypisk – i hvert fald, når vi ser rundt i vores vennekreds – men samtidig har vores navne i serien nok også gjort, at flere spørger os, om det er os. Og om hvorfor vi ikke er kærester,” siger Julie Rudbæk og griner.

Jeg skal se, om jeg kan holde mig fra det spørgsmål!

”Der er også mange, som gerne vil vide, hvordan Julie er. Jeg kan ikke lade være med at tænke over, om det er det, de får ud af serien,” siger Jesper Zuschlag og smiler skævt.

Her midt på Jægersborggade har man næsten lyst til at sige til makkerparret, at der bag spørgsmålene nok mest af alt ligger et refræn, de har hørt før: Tak for en virkelig fed serie!

Trailer: 31

Kommentarer

Julie Rudbæk

Født 1987 i Farum.

Uddannet på Det Danske Filmskuespillerakademi i 2009.

En del af DR’s talenthold.

Roller i Store Stygge Ulf Show, Kriger og Selvhenter.

2019 byder på flere roller og arbejdet med en ny sæson af 29.

Jesper Zuschlag

Født 1987 i Vordingborg. 

Uddannet på Det Danske Filmskuespillerakademi i 2009. 

Roller i Sandheden om mænd, Mercur og Selvhenter

Coach for børneskuespillere.

© Filmmagasinet Ekko