Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

19. feb. 2017 | 15:54 - Opdateret 19. feb. 2017 | 23:30

Netflix og deres amerikanske biograf-krigsmaskine

Foto | iPic Theaters
Den luksuriøse biografkæde iPic Theaters åbner snart for eksklusive premierer på en stribe Netflix-spillefilm.

For nylig barslede Netflix med et opsigtsvækkende godt regnskab for fjerde kvartal 2016, uden at nogle danske medie-medier tog sig af det, og det endda selv om Netflix hver måned omsætter for mindst 65 millioner kroner i Danmark.

Men de er værd at holde øje med, for nu satser Netflix også mere på spillefilm og biografer i fremtiden.

Netflix er børsnoteret, og overvåges nidkært af aktieanalytikere, også uden for medieindustrien. Ved aflæggelse af deres seneste kvartalsregnskab så man forbløffende nok, at de bliver ved at at vokse ud over analytikernes forventninger, og aktiekursen slog nye rekorder.

I fjerde kvartal 2016 strømmede således over syv millioner nye abonnenter til Netflix, hvorved firmaet ved udgangen af 2016 passerede 93,8 millioner globale streaming kunder.

Netflix bruger vildt mange penge på deres vækst, og især på indhold. Men alligevel har firmaet bebudet, at man ikke er bekymret over den beskedne overskudsgrad på fire procent, og at man i 2017 vil være tilfreds med syv procent. Direktør Reed Hastings har direkte sagt, at man fortsat vil prioritere at investere aggressivt i indhold og i at blive en ledende global internet tv-operatør, før man vil gå i gang med at løfte overskudsgraden.


Netflix aktien over fem år. I 2017 er firmaet klar med 42 milliarder kroner til nye tv-serier og film.

Det betyder masser af penge til indhold, op mod seks milliarder dollars vil Netflix bruge i 2017 på nye serier - og en række spillefilm. I alt mere end 1.000 timers ny underholdning i 2017 fra Netflix.

Netflix har satset meget på kvalitet, og for eksempel den overdådigt lækre serie om det britiske kongehus, The Crown vandt da også Golden Globe Award for nylig for bedste tv-drama. Et historisk kostumedrama med international rækkevidde, og med forrygende production value og virkelig dygtige skuespillere – og planlagt til i alt 60 episoder de kommende fem-seks år.

Samtidig siger Netflix selv, at Amazons nylige globale satsning, er en af de farligste konkurrenter til Netflix i fremtiden. Selv danskerne kan nu få Amazon Prime Video streaming på deres skærme, endda for kun cirka 25 kroner om måneden. Amazon har efterhånden også mange originale tv-serier, og Amazon Studios satser også på produktion af spillefilm, blandt andet skød man penge i Nicolas Winding Refns The Neon Demon.

Netflix er i fuld gang gang med at omvælte, udfordre og snart nedbryde alle de gamle støvede modeller i en tv-industri, der befinder sig i en frugtbar malstrøm af innovation og sammenbrud, og som er ved at lægge fortidens gammeldags tv-distribution bag sig.

Det gør ondt på mange, men godt for flere – især forbrugerne.

Og streaming-giganternes efterspørgsel på dygtige instruktører, manuskriptforfattere og skuespillere er voldsomt stigende. Lille Danmark er således snart helt drænet vores allerstørste talenter, der tiltrækkes at muligheden for at arbejde med store tv-serier på store budgetter langt fra den danske andedam, hvor man døjer med bittesmå budgetter, små tv-stationer, gammeldags støtteordninger, indspisthed og generelt små sko.

Man kan med rette være bekymret for den danske filmbranche. Både for dem, der lever af at producere film i Danmark, og dem, der distribuerer nationale såvel som internationale film. Vores egenskab af lille sprogområde og kulturel provins i en stadig mere globaliseret medieverden sætter os i en skrøbelig situation for voksende amerikansk kulturimperialisme og aftagende omsætning på film- og tv-området.

Danske filmproducenter er generelt helt uden evne til at forestille sig, at der findes andre måder at finansiere og distribuere film end den, man har brugt i de seneste 100 år.

Giganterne går til spillefilmen
Her kommer de amerikanske streaming-giganter ind i billedet med nye aggressive modeller og med spændende eksperimenter, der formentlig vil bære også den danske filmbranche frem mod nye fantastiske muligheder, når forplumringen efter andedammens diskussioner har lagt sig.

Biografindustrien som sådan vil formentlig ikke lide under denne udvikling, og det går jo sådan set også ganske udmærket med at lokket folk væk fra streamingsofaen og ind i landets mange store og fine moderne biografsale.

Men streaming-giganterne Netflix og Amazon er i fuld gang med at afprøve nye modeller, både i samarbejde med og som udfordring til biograferne.

Amazon Studios kører sådan set rent spil, idet man skyder penge i spillefilm og lader dem leve deres biografliv på traditionel vis. Med premiere på festivaler og i store biografsale, hvis filmene fænger. Især Manchester by the Sea skal fremhæves, hvor Amazon skød et anseeligt beløb i filmen, og den er nu nomineret til seks Oscars. Først når filmens biografliv er slut, nyder Amazon Prime Video godt af at have den eksklusivt til streaming.

Netflix er endnu ikke nået op på så celebre højder med deres satsning på at skyde penge i spillefilm. Beasts of No Nation blev sendt ud i ganske få biografer samtidig med at den havde global premiere på Netflix, og den lykkedes ikke med hverken økonomi eller priser, men fik dog en del opmærksomhed.

Netflix har selv hævdet, at filmen blev set af over tre millioner abonnenter de først to uger, og det er de åbenbart meget tilfredse med.

Netflix har også postet penge i en pakke med fire Adam Sandler spillefilm, hvor af to rædsler p.t. har haft premiere. Netflix-aftalen med Adam Sandler vakte opsigt – en filmstjerne, der angiveligt er god for en tidligere omsætning på over tre milliarder dollars internationalt, var et godt kort at lave en aftale med: fire film, eksklusivt for Netflix, ikke noget med biografer og fuld kreativ frihed til Sandler.

Netflix har givet gransket deres big data og bemærket, at tidligere Adam Sandler-film er populære blandt streamerne.

Hvor mange penge Sandler har fået for filmene, har Netflix ikke afsløret, men de siger selv, at de to film har været det meste streamede på Netflix ved deres premiere, så formentlig er Netflix tilfredse. Men filmpriser bliver det aldrig til for filmene, hvor Sandlers kreative frihed tydeligvis har sendt ham ud helt af kontrol i platheder og en stupiditet, der sjældent er set på film.


Den skandaløst dårligt anmeldte Adam Sandler-film fra Netflix.

Western-parodienThe Ridiculous Six vakte endda voldsom skandale for sin latterliggørelse af amerikanske indianere, og har fået den sjældne nul procent-karakter på RottenTomatoes.com, hvor The Do-over dog sneg sig op på hele 5%. Man kan kun frygte de næste to Adam Sandler film, men Netflix tager formentlig de opsigtsvækkende dårlige anmeldelser roligt, så længe filmene finder deres rette publikum blandt de mange millioner abonnenter.

Netflix, Oscar og en aftale med Brad Pitt
Netflix praler af gode grunde med sine mange Emmy Awards for serier som for eksempel House of Cards, men pt. er det altså Amazon Studios, der er foran på Oscar-point med Manchester by the Sea.

Men engang her i år 2017 vil der være premiere på Netflix’ hidtil største spillefilmsatsning, War Machine, med ingen ringere end Brad Pitt som både producent og hovedrolleindehaver i en kulsort, satirisk komedie om den amerikanske krigsmaskine i Afghanistan.

Når Brad Pitt er endt hos Netflix med denne film, skyldes det givet både mange penge brugt på at få fingrene i netop ham og hans Hollywood guldstøvs omdømme, men formentlig også fordi filmen kunne være vanskelig at lokke det brede publikum i biografen til.

Brad Pitt
Brad Pitt i et af de få billeder, der er sluppet ud fra den Netflix-producerede War Machine, en kulsort satire, hvor Pitt spiller rollen som General Stanley A. McChrystal.

Brad Pitt har noget på hjerte med filmen og vil gerne have, at den kommer bredt ud . En sort satire over vanviddet i den amerikanske krigsmaskine og administration vil også være god timing i disse tider.

Filmen var forventet at få premiere i efteråret 2016, men Brad Pitt forlydes at ønske den tilbageholdt til 2017, så al opmærksomhed kunne fokuseres på hans film med Robert Zemeckis, Anden Verdenskrigs-dramaet Allied og dens chancer for at få Oscar-statuetter. Flot og spændende film, men plaget af en omfattende brug af visuelle computereffekter, der fik det kulørte melodrama til at se endnu mere kulørt ud, og det blev kun til en enkelt ydmyg Oscar-nominering for kostumerne.

Og uden at vi jo ved det endnu, så kan det jo tænkes at Brad Pitts War Machine for Netflix kunne have klaret sig bedre, hvis den var blevet færdig og sendt ud, så den kunne overholde reglerne for at få en Oscar.

For selv om Netflix indtil videre har sendt deres spillefilm direkte ud på deres globale streamingtjeneste og kun begrænset har været vist i biografsale, så har de på det seneste eksperimenteret med at vise deres film i luksusbiografkæden iPic Theatres.

Netflix har indgået en aftale med iPic Theaters om visning af foreløbig ti af deres spillefilm i iPics wine-and-dine-sale i Los Angeles og New York.


Der bestilles fin vin og lidt godt til filmen i Netflix-partneren iPics luksusbiograf på New Jersey.

Logikken bag den måde, Netflix indtil videre tænker med deres investering i spillefilm, er, at det at se en filmpremiere hjemme i sofaen for nogle af deres 93,8 millioner abonnenter, på deres flotte nye 4K UHD HDR fladskærm, fortsat er den måde, Netflix formentlig vil foretrække deres spillefilm konsumeret på.

Men som supplement til stuen og sofaen vil de også distribuere deres film til udvalgte biografer, hvor filmene kan nydes sammen med andre biografglade mennesker på biografernes store lærreder, selv om filmen altså også kunne ses hjemme i sofaen samme aften.

Og hvis man ikke har en sofa eller en fladskærm, men kun en PC eller en iPad, som man ser meget Netflix på, så kan en biografsal i fremtiden være måden, man nyder en ny Netflix-spillefilm på – eller de første afsnit af sæson to af for eksempel Stranger Things eller The Crown-serier, der vel at mærke er produceret i 4K UHD HDR kvalitet og vil matche enhver ”ægte” spillefilm i lyd- og billedkvalitet på det store lærred.

Om det ender med Oscars for Netflix i fremtiden er tvivlsomt, men det vil nok pine dem at se Amazon Studios løbe med en stribe Oscars for Manchester by the Sea. Så det bliver interessant at følge udviklingen og se, hvordan det kommer til at gå med den dyre Brad Pitt-film på Netflix.

Men det står helt klart, at når man har en så massiv global rækkevidde, som Netflix allerede har, og Amazon vil få, så er vi vidne til begyndelsen på nye udfordrende og dynamiske aktører, der er ved at indtage den traditionelle filmindustri, skridt for skridt.

Måske ender det lykkeligt for alle, så vi måske en dag ser det meste af det landflygtige danske filmtalent vende tilbage og producere film og tv-serier i Danmark – på store, fede amerikanske budgetter?

Note:

Jeg er af nogle filmbranchefolk blevet beskyldt for knæfald for streaminggiganten Netflix, og jeg er blevet opfordret til at kræve at komme på deres lønningsliste. Derfor tænkte jeg, at det var på sin plads med et blogindlæg, der handler om Netflix og deres fantastiske globale sejrsgang og hvilke fantastiske nye ting, de har på vej.

Jeg er dog ikke på en lønningsliste for Netflix, men har som digital medieanalytiker nøje fulgt og gransket Netflix gennem de seneste ti år, siden de begyndte på deres streamingservice (før 2007 var Netflix kun et postordre dvd-distributionsfirma). Firmaet har løbende med streaming formået at løse alle de teknologiske problemstillinger med at udnytte internettet som distributionskanal for tv- og filmindhold – og det før alle andre fik ordentlig styr på netværk, videokomprimering, brugerflade etc.

Netflix har indtil videre formået at udnytte denne unikke firstmover-position til en global udbredelse af deres streamingservice. Ikke blot til fortsat at innovere teknologisk, men også kreativt, hvad angår indholdsproduktion. Arbejdet er baseret på en dyb og datadrevet viden om brugernes ønsker. Derfor er Netflix fortsat et af de allervigtigste firmaer at følge i den digitale medieverden.

Claus Bülow Christensen, 19. februar 2017

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko