Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

07. nov. 2024 | 14:54

Forhadt moms på kunstnerrettigheder på vej

Foto | Claus Bülow Christensen og AI

Danske kunstnere mister over en kvart milliard kroner, hvis regeringen vedtager sit lovforslag om at afskaffe momsfritagelse for kunstneres rettighedsvederlag.

Regeringen har genfremsendt et tidligere lovforslag fra 2021 om at afskaffe en fritagelse for moms på kunstnerisk arbejde opkrævet gennem forvaltningsorganisationer.

Det vil være et markant indgreb i økonomien i den danske mediebranche, da især de danske tv-distributører vil få ekstraudgifter på anslået 280 millioner kroner – en momsregning, som de danske tv-abonnenter kommer til at betale.

Når tv-pakkerne bliver dyrere, mister distributørerne kunder og penge, og det falder tilbage på kunstnerne, der får færre indtægter fra distributørerne. Kort og godt, der risikerer at forsvinde over en kvart milliard kroner til danske kunstnere.

Generelt siger den danske momslov, at kunstnerisk virksomhed er fritaget for moms, altså for arbejde udført af forfattere og kunstnere, komponistvirksomhed, foredragsvirksomhed, optræden og lignende.

Dét vil der ikke blive ændret på.

Momsfritagelse for kunstnerisk virke har i Danmark været overført til de forvaltningsorganisationer, som kunstnere har ladet agere stedfortrædere for dem ved opkrævning af deres rettighedspenge på kollektiv basis såsom Koda, Gramex og Copydan.

Denne momsfritagelse har vi haft i Danmark siden 1978, men Skatteministeriet har siden 2021 løbende argumenteret for, at vi i Danmark bliver nødt til at tilrette vores momssystem efter EU-regler. Begrundelsen fra Skatteministeriet har blandt andet været, at denne praksis strider mod en EU-dom i Rumænien mod rettighedsforvaltere.

Rationalet er også, at forvaltningsorganisationerne – selv om de i deres natur drives på non-profitbasis – reelt driver virksomhed, der hører under momsloven.

Derfor blev der i efteråret 2021 fremsat lovforslag om at ophæve denne momsfritagelse ved rettighedsforvaltning, men forslaget mistede sit politiske flertal og blev til sidst taget af bordet i maj 2022. Det skyldtes, at der blev sået tvivl om Skatteministeriets fortolkning af EU-kravene.

Skatteministeriet har holdt fast i sin fortolkning, men politikerne lyttede åbenbart til den vrede branches protester og droppede forslaget.

Der var generelt gennem 2022 debatindlæg med protester og opråb hele vejen rundt – fra Producentforeningen, danske kunstnerforbund og Danske Mediedistributører (der har YouSee som medlem), og der blev brugt ord som ”usolidarisk” og ”politisk sjusk”.

Men nu er den gal igen.

Onsdag 6. november fremsatte skatteminister Rasmus Stoklund forslag til lov om ændring af momsloven i en lovtekst, der strutter af selvsikkerhed og handlekraft. Man konstaterer tørt, at der allerede har været en høringsrunde i september 2021, så branchen bliver ikke hørt igen. Man må formode, at lovforslaget fremsættes efter, at man på forhånd har sikret sig flertal.

Afskaffelsen af denne momsfritagelse for kunstnerisk virke, opkrævet gennem forvaltningsorganisationer (den såkaldte kunstnermoms) anslår Skatteministeriet vil give et provenu på omkring 230 millioner kroner.

Da forslaget første gang blev fremført 2021, var provenuet tiltænkt som et bidrag til at finansiere leje af 300 fængselspladser i Kosovo til udvisningsdømte kriminelle, hvilket ikke overraskende skabte bestyrtelse i den danske mediebranche.

Protesterne mod denne særprægede kobling mellem fængsler og kultur var formentlig medvirkende årsag til, at forslaget blev taget af bordet.

Indførslen af at fjerne denne momsfritagelse på forvaltning af kunstnerrettigheder kommer på et virkeligt uheldigt tidspunkt, hvor Copydan og Nuuday (YouSee) er låst fast i en ulykkelig konflikt om rettighedsafregning i fremtiden. Nuuday siger, at de i fremtiden kun har råd til at betale et langt mindre beløb, og det kan ende med et tab på 700 millioner kroner.

Dertil kommer tabet af den foreslåede afskaffelse af momsfritagelsen, og dermed risikerer branchen at miste over en milliard kroner de kommende år.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko