Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

26. mar. 2019 | 07:38

Ny mediegigant ser dagens lys

Foto | Apple
Netflix-modstanderen Steven Spielberg springer ud som Apple-fanboy og præsenterer varmt AppleTV+.

Apple har været pionerer med distribution af både musik, film og tv-serier.

Apple var først til at revolutionere musik og tv distribueret over internettet. I 2003 var det lykkedes for Steve Jobs at indgå aftaler med de største musikforlag, og Apple kunne åbne iTunes med salg af hele albums og enkelte numre. Og et par år tidligere havde Apple lanceret den ikoniske iPod.

Det var på den tid, at dødsstødet til markedet for salg af musik på plastikskiver blev sat i gang, men lang tid før musikstreaming med tjenester som Spotify var noget, man kunne forestille sig.

Nej, man købte pænt et album ad gangen og opbyggede en digital musiksamling i Apples økosystem.

Spol frem til juni 2007, og Steve Jobs lancerer iPhone’en. Starten på en ny teknokommunikativ underholdningsrevolution var sat i gang. Én enkelt enhed, der både var en iPod, en internetbrowser, et kamera – og en telefon.

Tidligere samme år havde Steve Jobs lanceret den første version af Apple TV-boksen og åbnet for leje og køb af film via iTunes.

Nu kunne film sælges digitalt, direkte hjem til stuen, og ses på computere og via Apple TV-boksen på fladskærmen. Samme år, i januar 2007, var Netflix mere stilfærdigt gået i gang med deres streaming af gamle tv-serier og film.

I 2015 kom så den nuværende version af Apple TV-boksen, og nu var den færdig og perfekt til Apples økosystem: en tv/streaming-boks bygget op over konceptet med apps, sådan som millioner af brugere havde lært at elske det på deres iPhone og iPads.

I september 2017 blev denne boks så opdateret med billedkvalitet i 4K HDR, Dolby Vision og Dolby Atmos lyd, og alt hvad en medienørds hjerte kunne begære. En super duper tv-boks for både de brede masser og feinschmeckeren.

Og nu kommer så Apple TV+.

Apple har således allerede mange års erfaringer som udbyder af underholdning. Apple Music er i dag også en streamingtjeneste, der leverer nogenlunde det samme som Spotify, der er blevet overhalet af Apple på hjemmemarkedet i USA.

Samtidig er Apples salg af iPhone ved at stagnere. Folk gider ikke opgradere så tit som før, og Apple har måttet erkende, at de gør klogt i at satse på andet end hardware.

Spol frem til i går aftes: Apple lancerer et imponerende bud på deres fremtid som service-aggregator, elegant integreret med alle de produkter, som Apple-fans i forvejen elsker.

Med Apple TV+ lancerede Apple hele to ganske sensationelle nyheder. Dels en service, hvor mange forskellige udbydere kan samle sig i én underholdnings-app fra Apple, og dels en integreret Apple-streamingtjeneste med udvalgt kvalitetsindhold.

Apples streamingtjeneste blev markedsført for fuld gas med store Hollywood-navne som Steven Spielberg, J.J. Abrams, Ron Howard, Sofia Coppola, M. Night Shyamalan med flere. De fortalte højtideligt om Apple TV+ som den perfekte ramme for den universelle kreativitet, der samler alle mennesker på kloden – perfekt filmet i krukkede sort-hvide scenerier a la Roma.

To milliarder dollars hælder Apple i år i sin nye streaming/tv-tjenestes indhold, og de har dertil allerede brugt en milliard dollars i 2018 på indhold, der sikkert dukker op, lige så snart Apple TV+ lanceres til efteråret.

Apple har forhandlet med en lang række store streamingtjenester på det amerikanske marked – såsom Hulu, HBO, Amazon og CBS – og fået dem med ind i den kommende butik Apple TV+. Det er i sig selv lidt af en bedrift. Netflix har dog takket nej til samarbejdet.

Alt tyder på, at Apple får succes med deres Apple TV+ app, der også, som noget enestående nyt, vil blive tilgængelig på smart-tv fra blandt andet Sony, Samsung og LG samt populære amerikanske tv-bokse fra Amazon og Roku.

Apples største styrke er de 1,4 milliarder iOS-skærme, hvor de allerede har fat i brugerne. Stort set alle brugere har et AppleID med tilhørende kreditkort. Det giver Apple mulighed for at gøre det utrolig simpelt at vælge tv- og streamingtjenester til og fra på Apple TV+ og dermed større sandsynlighed for mange nye abonnenter for de deltagende tjenester.

Og den lille andel Apple skal have for transaktionen, vil sende endnu flere milliarder ned i Apples pengekasse.

Foreløbig mangler vi dog at få prisen på Apple TV+ oplyst. Til gengæld ved vi, at nogle af de store stjerner skal medvirke i serier med titler som The Morning Show, See og Are You Sleeping.

Over 100 lande vil senere på året få adgang til Apple TV+, så mon ikke vi i Norden også er med. Samtidig kan vi forvente at Disney+ også åbner (alt skal nu være +), Netflix vil opruste, Amazon vil udvide, og WarnerMedia kommer også med en streamingtjeneste.

Det bliver et fantastisk brag af en krig mellem store amerikanske tech-giganter og streamingservices om vores tid og penge, og spændende om alle kan vinde på udviklingen. Dem med de gode historier og talenter til at producere, bør kunne se frem til gyldne tider.

Og hvordan vores lokale tv-stationer vil håndtere denne massive udvikling fra de store amerikanere, bliver også interessant at følge. Måske vi snart får TV 2 Play+, DRTV+ og Viaplay+.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko