Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

23. sep. 2019 | 14:26 - Opdateret 24. sep. 2019 | 11:48

Streaming Wars

Grafik | Lasse Cordsen

Fire mægtige, amerikanske streamingtjenester ser snart dagens lys. Den ubarmhjertige kamp er blevet døbt ”Streaming Wars”, men alle vi umættelige film- og serie-elskere kan se frem til et gigantisk udvalg, der vil få nutidens Netflix og de lokale tv-stationer til at blegne.

Herhjemme har YouSee som traditionel tv-distributør allerede mistet tusindvis af kabel-tv-kunder, efterhånden som mange husstande har udskiftet tv-pakker med streaming-abonnementer.

Men YouSee har med deres tv-bokse – og ikke mindst som udbyder at de bredbåndsforbindelser, der gør streaming mulig – taget hul på en omfattende modernisering af deres udbud. Især ved at tilbyde kunderne bland-selv-tv-kanaler og streaming i nye pakker.

YouSee har også meldt sig i indholdskrigen med kanalen Xee, der i starten kun kunne streames af YouSee-kunder, men fra august også har kunnet ses på Stofa, Boxer og Viasat. Selskabet har også indgået en aftale med Nordisk Film om medfinansiering af danske film mod at få eksklusivitet på de nye film i en periode. Xee satser på danske tv-serier og film for at have noget eksklusivt til at holde på YouSee-kunderne.

Desværre druknede YouSees udmelding om de fine tiltag for dansk film og tv i en regulær shitstorm. En del af den nye strategi er nemlig også at flytte Discoverys tv-kanaler væk fra de traditionelle tv-pakker til det nye streaming univers. Discovery svarede aggressivt igen med en annoncekampagne i form af især helsides annoncer i større danske aviser, formentlig med et budget i samme størrelsesorden som en mindre dansk tv-serie.

Når lokale tv-aktører skrides i fuld offentlighed, er det udtryk for problemer med at håndtere forandringerne på tv-markedet. Nogle tv-seere vil gerne beholde de velkendte kanaler som almindeligt tv, mens udbyderne vil have dem til at bruge digitale tjenester og selv sammensætte udbuddet.

Discovery kan selv streame deres indhold via streamingtjenesten Dplay, men man kan stadig ikke undvære den almindelige tv-distribution, uden at det går ud over omsætningen. Discoverys tv-kanaler har en dansk profil, og man har købt en dyr aftale med landsholdet om fodboldrettigheder. Discovery er også notorisk benhård amerikansk tv-gigant, hvilket kan forklare den meget u-danske måde at køre aggressive kampagner i offentligheden.

Striden er uheldig, for de lokale danske tv-aktører burde stå sammen i en frugtbar symbiose om dansk indhold til danskerne, inden de andre amerikanske mediegiganter vil friste de danske husstande med et overflødighedshorn af nye streamingtjenester, der kan få interessen for dansk indhold til at mindskes.

Man kunne tro, at Netflix har mættet vores appetit på tv-serier og film sammen med godterne fra HBO og de lokale streamingtjenester som TV 2 Play, Viaplay, C More og såmænd også krigsramte Discovery. Men nej, for se bare, hvad der er på vej:

DisneyPlus: 59 kroner om måneden med hele Disneys almægtige og udødelige bagkatalog sammen med Pixar, Star Wars, Marvel og Fox’ bagkatalog. Åbner i november i USA og formodes kort tid efter at åbne over store dele af Europa.

AppleTV Plus: 39 kroner om måneden, men gratis i et år for alle, der køber et nyt apparat fra Apple. Har Steven Spielberg i ryggen og masser af stjernedrysset nyt originalt indhold. Åbner i november i USA og 100 andre lande.

HBO Max: Forventes at åbne i USA i foråret 2020 med over 10.000 timers indhold fra WarnerMedia, inklusive DC Univers. Masser af helt nyt indhold er under forberedelse, blandt andet via en 250 millioner dollars aftale med J.J. Abrams. Abonnementsprisen kendes ikke, men i USA koster det nuværende HBO femten dollars pr. måned.

Peacock: Lanceres i april 2020. Her vil man kunne finde alle film fra Universal Studios imponerende katalog og hele NBC’s store bagkatalog af tv-serier.

En væsentlig tendens ved disse amerikanske streamingtjenester er eksklusiviteten. Masser af gammelt og nyt indhold vil fremover kun kunne blive set ét sted. Tv-serier som Friends og The Office bliver således i øjeblikket købt af Netflix for adskillige hundrede millioner dollars og vil fremover kun kunne ses på henholdsvis HBO Max og Peacock.

Så vil man have det hele med, skal der tegnes mange abonnementer i fremtiden, og det bliver uhyre interessant at følge, hvor mange penge vi egentlig er parat til at bruge på streaming i fremtiden.

Enten vil vi købe de enkelte tjenester hver især, eller også vil danske tv-operatører som YouSee formå at udbygge deres pakker til kunderne, så vi kan få rabat på vores streamingtjenester ved at købe dem samlet ét sted.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko