Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

06. apr. 2021 | 15:02

Techgiganterne vil ind i vores tv-liv

Illustration | Claus Bülow Christensen
Der bliver kamp om at levere tv og streaming til os i fremtiden, og techgiganterne vil satse stort.

Techgiganterne Apple, Alphabet (Google) og Amazon er ved at opbygge globale tjenester, der kan samle al vores streaming ét sted. Det kan rive tæppet væk under vores lokale tv-distributører, så det er vigtigt, at politikerne kender deres besøgelsestid.

Mediepolitisk kan det kun håndteres ved at få de globale selskaber til at bidrage til dansk kultur.

Giganterne har økosystemer af smartphones, tablets, computere, tv-bokse, datalagre, søgemaskiner og e-handelsbutikker. Samtidig har de kontrol over global distributionsteknologi og big data, der er hevet ud af vores hjerner.

For os forbrugere er de mange streamingtjenester en fest, og der kommer hele tiden flere. Mange har opsagt deres kabel-tv-pakke og svigtet den danske tv-distributør, der i årevis har samlet alt det tv, vi har haft lyst til, og skabt overblik over vores tv-univers.

Forbrugerne oplever en tiltagende forvirring over de mange nye muligheder. Det firma, der bedst kan sammensætte fremtidens ”tv-pakke” – både danske og amerikanske tv- og streamingtjenester – har den største chance for succes på tv-markedet.

Lokale aktører som Nuuday, der ejer YouSee og Telmore, er i fuld gang med dels at afprøve en samlende tv-tjeneste som YouTV og dels pakke mobiltelefoni sammen med streamingabonnementer i Telmore.

Men der skal mere til, og kampen om at pakke tv- og streamingtilbuddene sammen for os på en overskuelig måde bliver den næste store slagmark på tv-markedet.

Techgiganterne er i fuld gang med at opruste til denne kamp.

Apple
I USA er AppleTV+ ikke kun en streamingtjeneste. Det er også en tjeneste, der samler en mængde tv- og streamingtjenester sammen i én samlet AppleTV-brugerflade.

På den måde bliver det nemt at finde rundt i udbuddet, finde nyt indhold samt hoppe ind og ud af abonnementer. Og det hele er nemt at gå til på fladskærmen. De nye ting kan dog endnu ikke ses i Danmark, hvor vi foreløbig kun kan se indhold i form af Apples egne serier og film.

Google
Google er i færd med at udvikle det samme. Og man har for nylig lanceret GoogleTV, en ny fiks dims, der afløser den populære Chromecast og sættes direkte til stuens fladskærm.

Den åbner også op for alverdens streamingtjenester, en stor butik for køb og leje af film, ligesom den kan hjælpe med at finde rundt i det hele. I USA tilbyder Google også YouTubeTV, der er som en kabel-tv-pakke med de populære streamingtjenester, og Google hjælper med at skabe overblikket.

Amazon
Amazon har det samme tilbud. I USA har selskabet i mange år haft FireTV-bokse, der også er populære i England og Tyskland.

I USA findes tillige Amazon Channels, hvor en lang række tv- og streamingtjenester er nemt tilgængelige for Amazon Prime-kunder via Amazons egne tv-bokse. Amazon forventes at dukke op med deres altomfavnende e-handelsbutik i Danmark i 2021. De er allerede åbnet i Sverige, og Amazon vil i fremtiden også forsøge sig som en nordisk tv-aggregator.

Techgiganternes aggressive ambitioner om at spille en stor rolle på markedet for tv- og streaming er et skrækscenarie for de danske kabel-tv-operatører.

Den traditionelle værdikæde i Danmark for tv-distribution og finansiering af indhold via retransmissionsgebyrer (Koda og Copydan) vil komme under fornyet pres, hvis en eller flere af de tre amerikanske techgiganter får succes med at sætte sig på det danske marked for distribution af tv- og streamingtjenester.

Måske har de lokale tv-distributører en chance for at etablere nye tv-streaming-pakketjenester, før giganterne kommer. Og måske danske tv-stationer og streamingtjenester vil tøve med at samarbejde med techgiganterne, men i Sverige og Tyskland er man i fuld gang.

Så presset bliver stort, og rent kulturpolitisk haster det med at forholde sig til udviklingen.

Der har været talt meget om, hvordan techgiganterne skal betale for medieindhold, og hvordan de generelt skal beskattes i fremtiden. Der har været talt om en Netflix-skat.

Men intet er sket.

Vi skal have fundet vejen frem for dansk tv og film i en global, digital distributionstidsalder, hvor store amerikanske firmaer suger løs af omsætningen på vores marked og stjæler umådeholdent meget af danskernes tid med tv-serier og film.

Det kommende medieforlig er en oplagt mulighed for at få fastlagt, hvordan værktøjer som afgifter og investeringsforpligtelser på rimelig vis kan føre til solide, lokale kulturbidrag fra de globale giganter.

Vi skal have sikret, at kommende reguleringer af techgiganterne Apple, Google og Amazon også kommer til at omfatte deres ambitioner som tv-distributører. Ellers risikerer Danmark at blive rendt helt over ende af den medieteknologiske udvikling.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko