Tre danske filminstruktører har i særlig grad udmærket sig det seneste år: Fenar Ahmad med Underverden, Mehdi Avaz med Mens vi lever og Christian Tafdrup med En frygtelig kvinde.
De har alle instrueret anmelderroste film på beskedne budgetter, og de har fået stor succes ved billetlugerne. Underverden blev set af over 180.000 tilskuere, og både Mens vi lever og En frygtelig kvinde går fortsat i biograferne og er i skrivende stund blevet set af henholdsvis 100.000 og 70.000. For de to sidstnævnte gælder det, at de begge har oplevet noget så sjældent som stigende biografbesøg i weekenden nummer to.
Filmene er dog vidt forskellige.
Underverden er en spændingsfilm med Dar Salim i den altdominerende hovedrolle, Mens vi lever er et familiedrama med Sebastian Jessen og Julie Christiansen, og En frygtelig kvinde er en sædekomedie med Anders Juul og Amanda Collin. Se trailere for de tre film nederst i denne blog!
De står nu foran hård konkurrence indbyrdes ved de to kommende danske prisuddelinger: Robert og en anden egentlig temmelig inferiør, jeg ikke lige kan huske navnet på. Her vil talrige nomineringer givetvis resultere i priser til de tre film.
Ved de to prisuddelinger vil de blive hyldet for deres indsats i forbindelse med skabelsen af deres film. Og de har i sandhed alle tre knoklet under skabelsen af deres film.
Men knokleriet under selve skabelsen matches af knokleriet i forbindelse med at skabe opmærksomhed om deres film.
I døgndrift har de i mange uger før og efter premieren utrætteligt kæmpet for deres film. Først med at gøre biograferne interesseret i overhovedet at vise deres film og senere i at skabe interesse hos publikum for at se dem.
Det fortjener hyldest!
I en tid, hvor dansk film kæmper med det yderste af neglerødderne, er det befriende, at de tre instruktører har forstået beskeden: Der skal skabes en helt ekstraordinær interesse for at lokke forbrugerne i biografen.
I anerkender alle tre at spillefilm er en massekultur og at der altså er en årsag til biografer har mere end én biografstol, for jeres film konsumeres nu en gang bedst i fællesskab med andre i en fyldt biografsal.
Og disse instruktørers indsats er forbilledlig og endda skabt for små midler. Utrætteligt har de sammen med filmens hovedkræfter bombet pressen og de sociale medier med historier, utrætteligt har de kæmpet fra hus til hus for at trække publikum op af sofaen.
Og det er alt sammen sket på en yderst charmerende facon. Der har ikke været antydningen af kunstnerisk arrogance i forbindelse med deres fremfærd. Intet har været for stort, intet har været for småt.
Fenar Ahmad, Mehdi Avaz og Christian Tafdrup, jeg bøjer mig i støvet for jeres indsats. Jeg håber, at I vil dele denne hyldest med Dar Salim, Sebastian Jessen, Julie Christiansen og Amanda Collin, som så sandelig heller ikke har ligget på den lade side.
I er katalysatorer for håb for dansk film.
Og fremtiden?
Fenar Ahmad vil i sin næste film, som får premiere den 3. oktober 2019, hjemsøge de nordiske guder i Valhalla. Roland Møller og Reza Forghani er på rollelisten.
Mehdi Avaz tager springet til USA, hvor han i foråret 2019 begynder optagelserne til Vita i New York City. Filmen handler om kærligheden mellem en mor og hendes datter. Der forhandles med A-liste-skuespillere til de to bærende roller.
Christian Tafdrup har netop ansøgt Filminstituttet om støtte til en film med arbejdstitlen Benelux. Det er en satirisk gyser og endnu engang på basis af et manuskript af instruktøren og hans bror Mads Tafdrup.
Spændende bliver det at følge jer.
Kommentarer