Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

09. aug. 2016 | 12:43

Mænd er bedre til at lave film end kvinder!

Foto | uoplyst
Susanne Bier vandt både Oscar og Golden Globe for Hævnen. Man kan godt forstå, at hun kløede sig i nakken hjemme i andedammen, hvor Bodil-statuetten fløj fra hende. Var filmen ikke god nok, eller var det kønsmord?

Er mænd virkelig bedre til at lave film end kvinder?

Ja, hvis man skal tro den mandsdominerede Bodil-komité, der hvert år uddeler Danmarks mest prestigefyldte filmpris.

Ud af de 32 filmpriser, Bodil-komitéen har uddelt de seneste seks år, har vinder-pilen kun tre gange peget på kvindelige filminstruktørers film. Og slet ingen kvindelig filminstruktør har været på podiet for at modtage prisen for bedste film.

Den politisk nøjeregnende komité har ellers ramt den usynlige kønskvote forbløffende præcis, når det handler om nomineringer. Her er forholdet mellem kvindelige og mandlige instruktørers film 20/80. Det stemmer nøjagtigt overens med kvindelige og mandlige filminstruktørers andel af den totale spillefilmproduktion.

Kvindelige instruktørers film har været nomineret 29 gange i perioden, mandlige instruktørers film hele 115 gange.

Det er altså, når vinderen skal kåres, at kvindelige instruktørers film ignoreres. Så reduceres forholdet mellem kvindelige og mandlige instruktørers film til 9/91.

Kvindelige instruktørers film vandt – som nævnt – beskedne tre gange i perioden, mens mandlige instruktørers film stod øverst på sejrsskamlen hele 29 gange.

Ovenstående skemaer er baseret på nominerede og vindere af Bodil-prisen fordelt på henholdsvis mandlige og kvindelige instruktørers film i perioden 2010-2015. Det drejer sig om fem kategorier: bedste film, bedste kvindelige hoved- og birolle og bedste mandlige hoved- og birolle.

Succesraten (når en nominering er blevet til en pris) er for mandlige instruktørers film 25 procent, mens kvindelige instruktørers film må nøjes med ti procent.

Bodil-komitéens modstand mod kvindelige instruktørers film er faktisk så stor, at man roligt kan tale om temmelig risky business for en skuespiller overhovedet at medvirke i en kvindelig instruktørs film – i al fald hvis man drømmer om en Bodil-pris.

Hele 70 procent af Bodil-komitéens medlemmer er mænd. Det lader til den gamle, støvede institution, som blev grundlagt helt tilbage i 1948, har store problemer med at komme ind i det nye årtusinde.

Enten kan den mandsdominerede Bodil-komité ikke lide kvindelige instruktørers film, eller også er kvaliteten ikke god nok. Det sidste modsiges dog af, at kvindelige og mandlige instruktørers film ifølge anmelder-stjerner gennemsnitligt er nogenlunde lige gode.

Se skemaerne nederst i denne blog.

Var for eksempel Michael Noer og Tobias Lindholms R virkelig bedre end Susanne Biers Hævnen?

Nej, egentlig ikke. Paradoksalt nok ikke engang ifølge Bodil-komitéen selv. Medlemmerne af komitéen er nemlig også filmanmeldere, og når man ser det gennemsnitlige antal stjerner i Ekstra Bladet, B.T., Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten og Filmmagasinet Ekko tildelte Hævnen, var filmen faktisk bedre end R, som altså vandt.

Hævnen blev simpelthen udsat for kønsmord!

Selvfølgelig skal vi alle være lige ved startlinjen, men ikke nødvendigvis ved målstregen. Men når nogle af de mest politisk korrekte ligefrem lægger forhindringer for, at kvindelige instruktører skal nå målstregen, er det ikke let.

Den mandsdominerede Bodil-komité lader simpelthen mandlige filminstruktørers film få fortrinsret, når fårene skal skilles fra bukkene. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko