15. maj 2013 | 18:30

Paradis Kærlighed

Foto | Edward Lachman/Wolfgang Thaler
En midaldrende kvinde tager på chartertur til Kenya, hvor hun sammen med andre kvinder går på jagt efter sex, i Ulrich Seidls Paradis Kærlighed.

Christian Braad Thomsen fælder i det nye nummer af Ekko dom over Ulrich Seidls Paradis-trilogi i en stor anmeldelse. Vi bringer her et lille uddrag om den premiereaktuelle Paradis Kærlighed.

Af Christian Braad Thomsen

Egentlig havde Seidl kun planlagt at lave én film, Glaube, Liebe und Hoffnung, opkaldt efter et teaterstykke af den østrigske dramatiker Ödön von Horváth, som blev forbudt af nazisterne. Fælles for Horváth og Seidl er, at de associerer til det berømte Paulus-citat: ”Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.” Da Seidl imidlertid så det optagne materiale i klipperummet, mente han, at der var stof til hele tre spillefilm – og han havde ret.

Om kærligheden fortsat er den største, sådan som den forvaltes i dag, stiller Seidl spørgsmålstegn ved i trilogiens første film, som er den dristigste. En midaldrende og let overvægtig kvinde tager på chartertur til Kenya, hvor hun sammen med andre kvinder går på jagt efter sex, som er ikke-eksisterende i deres kærlighedsløse hverdag. Og de sorte mænd stiller gerne op til lidt kærlighed for penge, for de har intet arbejde, men derimod en familie at forsørge. Og da kvinderne dermed ikke længere kan opretholde illusionen om, at det handler om kærlighed, forvandler deres længsel sig til aggressiv racisme.

Det er en vildt hensynsløs film om sex-hungrende kvinder, der helt utvungent byder deres kroppe til med både hængepatter, hængevom og hængerøv, et syn man virkelig ikke er forvænt med for åbent kamera. Kvinderne er ikke bange for at udstille sig selv, men filmen udstiller dem faktisk ikke. Den er båret af en mærkeligt blufærdig respekt, fordi deres desperate vovemod befordres af en tragisk viden om, at det er sidste udkald. Margarethe Tiesel i hovedrollen er i Østrig en kendt teater- og tv-skuespiller, der her debuterer på film i en rolle, som gav hende årets østrigske filmpris.

Mange gamle 1970’er-feminister har jo i dag antaget deres mødres moral, som de i deres ungdom gik til angreb på. I dag mener de, at kvinder alligevel er for umodne til at bestemme over deres egen krop, hvorfor sexkøb skal kriminaliseres, men for god ordens skyld med den mandlige sexkunde som syndebuk. Måske kan Seidls film få dem til at ændre holdning, for konsekvensen er jo, at de kvindelige sexturister, der køber sig til et længe savnet knald i Kenya mod at yde lidt ulandsbistand til gengæld, også skal straffes. Mener feministerne virkelig det?

Trailer: Paradis Kærlighed