Biografanmeldelse
04. okt. 2018 | 07:54

Team Albert

Foto | Henrik Petit
YouTube-stjernen Albert Dyrlund spiller hovedrollen som den unge mand Albert, der bliver berømt på sociale medier efter at have lavet en drengestreg på sit gymnasium.

Charmerende Albert og co. leverer en på overfladen tilforladelig familiefilm, men på bunden er den kommerciel i usmagelig grad.

Af Ida Rud

Det her er en svær film at anmelde. På den ene side er det en sød film for børn og tweens, for uskyldig til at være en ungdomsfilm. På den anden side er den en ublu udnyttelse af unges dyrkelse af sociale mediestjerner.

Hovedrollen Albert (Albert Dyrlund) og hans to venner Ida og Toke (Laura Kjær og Marcuz Jess Petersen) gør det rigtigt godt. De er charmerende på en smittende måde, og man har lyst til at være venner med dem.

Filmen har også en relevant kritik af det pres, unge udsættes for. De skal lægge planer for en stor del af deres liv og have fokus på at uddanne sig til noget, der er penge i og er langtidsholdbart.

Verden er konstant i opbrud, og robotter overtager vores job. Er det så ikke formålsløst at uddanne sig til andet end det, man brænder for? Eller måske endda slet ikke tage en uddannelse, men lave noget helt andet?

Albert vil være YouTube-stjerne. Han og vennerne laver en drengestreg, der er en udkogt omgang Jackass. Det er snart tyve år siden, at de amerikanske rødder gav den gas på MTV og var både sjovere og langt mere provokerende og nyskabende end Albert og co.

Men spøgen bliver et viralt på Helsingør Gymnasium, hvor han går i 3.G. (den rigtige Albert forlod gymnasiet i 1.G.) Og så bliver Albert stjerne over night. Men mister sine venner i forløbet, fordi de ikke ukritisk vil promovere sprutsodavand. Det problem har Albert til at begynde med ikke.

Han rykker til København, hvor Team Albert står klar til at markedsføre ham: kameramand, personlig assistent, stylist og hele gøgemøget. Men selvfølgelig bliver Albert ensom og føler sig – med rette – udnyttet af den kyniske forretningsmand Henrik, der ”ejer hans røv”.

Albert snubler i de klodsede dialoger, men det gør selv erfarne folk som Rasmus Botoft, der spiller hans gemytlige far.

Manuskriptet er ofte noget urealistisk hø, men det er da positivt, at filmen er kritisk i forhold til, hvad unge promoverer på deres sociale medier, ikke?

Men det er her, filmen knækker. For Albert Dyrlund er en YouTube-stjerne. Han har over 175.000 følgere på sin kanal og 214.000 følgere på Instagram.

Den nittenårige fyr har lavet en reklame på sin kanal i samarbejde med Sundhedsstyrelsen, hvor han taler om, at rygning er noget stads. Sympatisk. Men på samme kanal ser man ham drikke ølbong på Roskilde, mens han kysser piger, som var det en sportsgren.

Er det meget bedre?

Der er mange penge i YouTube, hvis man bare har følgere nok. Albert er langt at foretrække frem for eksempelvis Fie Laursen, der for nylig fik lavet kunstige bryster – som et reklamestunt sammen med AK Nygart – og gjorde det til reality-tv.

Da rulleteksterne begynder, mens Albert og Ida sidder i en indkørsel og synger Alberts sang Venner for livet (en scene planket fra Juno), står der som det første: ”Soundtracket ude nu.”

Og det er ikke en joke.

Selvfølgelig er film også forretning, men det er en lige lovligt smart fidus at bruge Albert i en hovedrolle, når filmen blot er et tyndt opkog af en musikvideo og Kærlighed ved første hik.

Filmen er én lang reklame for Albert, og Alberts medier er for tiden én lang reklame for Team Albert. Det er en vandtæt succes, klar til landets skoleelever, der har efterårsferie lige om lidt.

De får sikkert en hyggelig oplevelse, for der er sjove øjeblikke. Som da Albert har samme trøje på som Toke og bagefter bliver mobbet af to pumpede drenge i skolegården, der står og ryster deres proteinshakes. Det er dog også ved at være en træt kliché at pege fingre ad dem, der træner.

Forældre vil måske ånde lettet op over, at en film om og med en YouTube-stjerne er så harmløs og bare handler om venskab og ungdommelig kærlighed.

Men nedenunder den tilforladelige overflade sidder man med en dårlig smag i munden over den kommercielle spekulation. Hvorfor tager den ikke et større livtag med, hvad det vil sige at være YouTube-stjerne?

Svaret er, at Team Albert selv forsøger at profitere på det. Forhåbentligt vil Albert bruge sit talent bedre i fremtiden.

Trailer: Team Albert

Kommentarer

Titel:
Team Albert

Land:
Danmark

År:
2018

Instruktør:
Frederik Nørgaard

Manuskript:
Thor Wissing Larsen, Frederik Nørgaard

Medvirkende:
Albert Dyrlund, Laura Kjær, Marcuz Jess Petersen, Frederik Nørgaard, Rasmus Botoft, Asta Sundby

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
4. oktober

© Filmmagasinet Ekko