cannes 2023
13. apr. 2023 | 12:43

Cannes gør plads til kvinderne

Foto | Focus Features

Wes Anderson tager sin velkendte pastelfarvede tableau-stil med til Cannes-festivalen, som har verdenspremiere på instruktørens stjernespækkede Asteroid City.

Ingen danske film i officiel konkurrence på verdens førende festival, som til gengæld viser nye værker af de største instruktører og har flere kvindelige instruktører med end normalt.

Af Nicki Bruun

Det bliver nogle af verdens førende filmskabere, der i maj skal dyste om at vinde en af filmverdens mest eftertragtede priser, Guldpalmen, på Cannes-festivalen.

I dag har folkene bag den franske festival offentliggjort størstedelen af programmet. Her blev det – som længe har været en velkendt hemmelighed – officielt bekræftet, at Wes Andersons stjernespækkede Asteroid City får verdenspremiere i Cannes.

Amerikaneren skal dyste mod store filmskabere som landsmanden Todd Haynes, japanske Hirokazu Kore-eda, tyrkiske Nuri Bilge Ceylan, italienske Nanni Moretti og engelske Ken Loach om Guldpalmen.

Der er også knap så velkendte, men ikke desto mindre spændende filmskabere på spil i hovedkonkurrencen. Og med seks kvindelige instruktører af de nitten film i hovedkonkurrencen er kønsrepræsentation mere ligelig end normalt.

Blandt dem er østrigske Jessica Hausner, der senest begejstrede med Little Joe, og Alice Rohrwacher, som står bag Lazzaro den lykkelige. Hausners film Club Zero har Sidse Babett Knudsen i en rolle og dansk co-produktion i form af filmselskabet Paloma Productions.

Tilbage på herresiden er Norden repræsenteret af finske Aki Kaurismäki, der tager til Cannes med sin seneste film, som på engelsk hedder Fallen Leaves.

Og så er det værd at bemærke, at tyske Wim Wenders har to film på festivalen. Instruktøren er i hovedkonkurrencen med Perfect Days, mens han også viser Anselm uden for konkurrence. Det samme gælder i øvrigt for kinesiske Wang Bing, som er lykkedes med at få en dokumentar med i kampen om Guldpalmen.

Ingen danskere
Vi skrev i går en artikel om de danske film, som kunne være i spil til at få verdenspremiere på Cannes-festivalen.

Ingen af dem blev desværre nævnt i dagens annoncering, hvor den kunstneriske leder Thierry Frémaux fortalte, at folkene bag festivalen harset mere end 2000 film i udvælgelsen.

Han sagde dog også, at der de kommende dage vil blive afsløret flere film i det officielle program, så håbet lever stadig. Den bedste chance for eventuel dansk deltagelse er dog størst i parallelkonkurrencerne Semaine de la Critique og Directors’ Fortnight.

I den næstbedste konkurrence Un Certain Regard – hvor dansk-islandske Hlynur Pálmason sidste år var udtaget med Vanskabte land – blev der præsenteret sytten film af mere eller mindre ukendte instruktører.

Derfor er der aldrig lige så stort fokus på filmene i den konkurrence som i hovedkonkurrencen om Guldpalmen. Men man kan som regel falde over små perler af spændende nye stemmer.

Sidste år var der i Un Certain Regard verdenspremiere på norske Sick of Myself, som i disse dage indtager danske biografer og er meget anbefalelsesværdig.

Serie bliver til film
Hvert år bliver nogle af de største film i Cannes vist uden for konkurrencen om Guldpalmen.

Martin Scorseses Killers of the Flower Moon får verdenspremiere uden for konkurrence, selv om det var Cannes-festivalens ønske at have den med i kampen om Guldpalmen, sagde Thierry Frémaux under dagens pressekonference.

Det ønskede instruktøren dog ikke.

Sam Levinson – kendt for hitserien Euphoria – viser sit HBO-projekt The Idol, hvor musikstjernen The Weeknd medvirker og producerer. Kilder siger til mediet Indiewire, at to eller tre afsnit af serien bliver vist i Cannes.

Og så er der vanen tro også en blockbuster på plakaten. Denne gang er det i form af Indiana Jones and the Dial of Destiny med Harrison Ford og Mads Mikkelsen som skurk.

Cannes-program 2023

 

Åbningsfilm

Jeanne du Barry, instr. Maïwenn (uden for konkurrence)

 

Hovedkonkurrencen

Club Zero, instr. Jessica Hausner

The Zone of Interest, instr. Jonathan Glazer

Fallen Leaves, instr. Aki Kaurismaki

Four Daughters, instr. Kaouther Ben Hania

Asteroid City, instr. Wes Anderson

Anatomie d’Une Chute, instr. Justine Triet

Monster, instr. Hirokazu Kore-eda

The Sun of the Future, instr. Nanni Moretti

La Chimera, instr. Alice Rohrwacher

About Dry Grasses, instr. Nuri Bilge Ceylan

L’Ete Dernier, instr. Catherine Breillat

The Passion of Dodin Bouffant, instr. Tran Anh Hung

Rapito, instr. Marco Bellocchio

May/December, instr. Todd Haynes

Firebrand, instr. Karim Ainouz

The Old Oak, instr. Ken Loach

Banel et Adama, instr. Ramata-Toulaye Sy

Perfect Days, instr. Wim Wenders

Jeunesse, instr. Wang Bing

 

Un Certain Regard

The Delinquents, instr. Rodrigo Moreno

How to Have Sex, instr. Molly Manning Walker

Goodbye Julia, instr. Mohamed Kordofani

The Buriti Flower, instr. Joao Salaviza og Renée Nader Messora

Simple Comme Sylvain, instr. Monia Chokri

Kadib Abyad (The Mother of All Lies), instr. Asmae El Moudir

The Settlers, instr. Felipe Galvez

Omen, instr. Baloji Tshiani

The Breaking Ice, instr. Anthony Chen

Rosalie, instr. Stephanie di Giusto

The New Boy, instr. Warwick Thornton

If Only I Could Hibernate, instr. Zoljargal Purevdash

Hopeless, instr. Kim Chang-hoon

Terrestrial Verses, instr. Ali Asgari & Alireza Khatami

Rien a Perdre, instr. Delphine Deloget

Les Meutes, instr. Kamal Lazraq

La Regne Animal, instr. Thomas Cailley

 

Special Screenings

Pictures of Ghosts, instr. Kleber Mendonca Filho

Anselm, instr. Wim Wenders

Occupied City, instr. Steve McQueen

Man in Black, instr. Wang Bing

 

Cannes-premierer

Le Temps D’Aimer, instr. Katell Quillevere

Cerrar Los Ojos, instr. Victor Erice

Bonnard, Pierre et Marthe, instr. Martin Provost

Kubi, instr. Takeshi Kitano

 

Midnight Screenings

Omar la Fraise, instr. Elias Belkeddar

Kennedy, instr. Anurag Kashyap

Acide, instr. Just Philippot

 

Uden for konkurrence

Killers of the Flower Moon, instr. Martin Scorsese

The Idol, instr. Sam Levinson

Cobweb, instr. Kim Jee-woon

Indiana Jones and the Dial of Destiny, instr. James Mangold

Trailer: Asteroid City

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko