mix copenhagen 2019
26. okt. 2019 | 17:49 - Opdateret 28. okt. 2019 | 10:02

Det bedste på MIX Copenhagen

Foto | Cristina Dunlap
Den feministiske vampyrfilm Bit om en kvindegruppes kamp mod forbryderiske mænd er blot en af 108 film på programmet under MIX Copenhagen.

Vi udpeger de mest spændende film og arrangementer på LGBTQ+-festivalen, der byder på homogys og et lille mesterværk.

Af Claus Nygaard Petersen

LGBTQ+-festivalen MIX Copenhagen er netop startet og løber frem til 3. november.

På de ti dage bliver der vist 38 spillefilm, 20 dokumentarer og 50 kortfilm. Igen i år dystes der om Lili-prisen i kategorierne ”bedste film”, ”bedste dokumentarfilm”, ”bedste kortfilm” og ”publikumsprisen”.

Sidste års kritiserede boykot af film med ciskønnede skuespillere i roller som transkønnede fortsætter igen i år. Desuden gør festivalen opmærksom på, at efterhånden som queerfilm er blevet mere eftertragtet i mainstream-biografer, er det blevet sværere for mindre festivaler at vise dem.

Derfor er der længere mellem de store titler i filmprogrammet i år, og gengangere fra både Cph Pix og Cph:Dox er med. Men ikke desto mindre er der flere interessante titler, og adskillige spændende events præger dette års festival

Uhellig treenighed
I år falder festivalen sammen med Halloween, og 31. oktober står den på queer-gys i Cinemateket.

Fra klokken 16 kan man skære sit eget græskar, få lagt den perfekte make-up til aftenens Halloween-fest og høre et oplæg om queer-repræsentation i horrorfilm ved gyserekspert og Ekko-skribent Rikke Schubart. Efterfølgende er der debat i MIX-loungen i Cinemateket.

Hvis ikke man er til det, starter den første af dagens tre horrorfilm – Joachim Triers overnaturlige Thelma – kl. 16.30. Bagefter vises slasherfilmen A Nightmare on Elm Street 2: Freddy’s Revenge, mens sidste film i den uhellige treenighed er det feministiske vampyrdrama Bit.


Vogue-dans
1. november står den på fest og farver, når der inviteres til Voguing Workshop og Drag Night i MIX-loungen.

Her kan du lære et par af trinene i den stiliserede vogue-dans, inden den store queer-filmquiz løber af stablen. Det kulminerer om aftenen i en kæmpefest.

Dokumentarfilmen Deep in Vogue bliver vist kl. 19 i Cinemateket. Filmen giver et indblik i den moderne vogue-scene og er must-see for fans af tv-serien Pose, hvis nyeste sæson vores anmelder er særdeles begejstret for.


Korte fornøjelser
En af de bedste måder at finde ud af, hvad der rører sig i forskellige filmmiljøer rundt omkring i verden, er gennem kortfilm. MIX Copenhagen har flere programmer i den boldgade.

Af de syv er Nordic Lights det mest spændende. Fem instruktører fortæller hver historier, hvor queerness bliver behandlet på forskellige måder i den moderne verden.

Her kan man blandt andet opleve to af de nominerede til Lili-prisen for bedste kortfilm, nemlig svenske Jenny Malmqvists My World in Yours og Mathias Broes Amfi, der også kan ses på Ekko Shortlist.

Programmet byder også på Irasj Asantis Break Me – om forbudt kærlighed – og Rikke Alma Krogshave Planetas erotiske fantasi Bacchus, der vandt prisen for bedste animationsfilm ved Ekko Shortlist Awards 2018.

Filmene kan ses 28. oktober kl. 16.45 i Cinemateket.


Tårekanaler på overarbejde
Dramatikeren María Irene Fornés blev nødt til at stoppe med at skrive, fordi Alzheimers langsomt åd hendes hukommelse. Dokumentaren The Rest I Make Up er lavet af Michelle Memran, som mødte den ældre kvinde for femten år siden.

Filmen viser, hvordan deres venskab er med til at revitalisere den demensramte, selv om det kun er for en kort stund. Det ligner et rørende indblik i to kvinders evne til at kreere kraftfulde øjeblikke, hvor tårekanalerne kommer på overarbejde.

”Er jeg så fascinerende, at du mener, jeg ikke behøver et manuskript eller øve mig?” spørger Fornés i filmens trailer. Man tænker et utvetydigt ja.

The Rest I Make Up kan ses 30. oktober kl. 16.15 i Cinemateket.


Kvinde eller mand
Syersken Ariel får i dramaet Being Impossible voldsomme smerter, når hun har sex med sin kæreste. Det viser sig, at hun er født med både mandlige og kvindelige kønsorganer, men som lille blev hun udsat for en række operationer, så hun blev en kvinde.

Oplysningen vender op og ned på hendes tilværelse, og hun bliver nu nødt til at tage sin identitet op til overvejelse. Som om det ikke var nok, lider hendes mor af kræft, og Ariel indleder et forhold til arbejdskollegaen Ana.

Patricia Ortegas eksistensdrama er Venezuelas Oscar-bud og nomineret til Lili-prisen for bedste spillefilm.

Being Impossible kan ses 27. oktober kl. 21.15 og 29. oktober kl. 19 i Cinemateket. 

 

Forfalskede breve
Melissa McCarthy og Richard E. Grant blev begge Oscar-nomineret for deres præstationer i det lille mesterværk Can You Ever Forgive Me?, der er nomineret til publikumsprisen på årets MIX-festival.

Filmen er den sande historie om den lesbiske forfatter Lee Israel, der sammen med sin homoseksuelle ven Jack Hock forfalskede breve fra afdøde, kendte mennesker for at tjene penge.

Filmen blev også nomineret for bedste manuskript baseret på andet forlæg.

Der er dermed endelig mulighed for at se en af sidste års store oplevelser på det hvide lærred, da filmen ikke kom i dansk biografdistribution.

Can You Ever Forgive Me? kan ses 26. oktober kl. 16.30 i Cinemateket og 2. november kl. 19.30 i Empire.


Hyldet homoskrig 
Fænomenet ”scream queens” har været forbeholdt kvinder. Det dækker over ofrene i horrorfilm, der skriger så højt, som deres lungekapacitet tillader.

Skuespilleren Mark Patton hører til undtagelsen. Han råber igennem i gyseren A Nightmare on Elm Street 2: Freddy’s Revenge, som skuespilleren troede skulle blive hans store gennembrud. I stedet smadrede den hans karriere.

Dokumentaren Scream, Queen! My Nightmare on Elm Street skildrer, hvordan Mark Patton bliver opmærksom på den kultstatus, han har fået i horror- og queer-miljøet for rollen fra 1985. Han rejser rundt til forskellige events og bader i den velfortjente hyldest, mens han taler med andre medvirkende og filmskabere fra dengang.

Scream, Queen! My Nightmare on Elm Street kan ses 28. oktober kl. 21.30 i Cinemateket.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko