Nyhed
25. nov. 2008 | 00:31

Dommedag og dametoilet

Louisianas store manga-udstilling viser ny tegnefilm og fascinerende videoinstallation.

Af Peter Schepelern

Det moderne Japan blev så at sige skabt i to forfærdelige eksplosioner. Og de apokalyptiske lynglimt fra Hiroshima og Nagasaki er vandret over i den japanske populærkultur.

Det mærkes ikke mindst i den japanske manga (tegneserie) og anime (tegnefilm), sådan som det for tiden kan opleves på kunstmuseet Louisiana.

Her har der netop været premiere på en ny anime-film.

Væsner kaldet engle
Science fiction-universet Evangelion har kørt som manga og som tv-serie siden 1995, og den bliver nu udbygget med en række biograffilm (ligesom der er planer om live action-film).

Den første af de nye tegnefilm, Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone, som Louisiana kører søndag den 28. december og søndag den 25. januar i koncertsalen, hensætter os til et højteknologisk, men undergangstruet Japan.

Katastrofer har hærget, men landet er også truet af gigantiske væsner, kaldet engle, der kun kan bekæmpes med nogle enorme robotter, som - af uransagelige grunde - skal styres af teenagere.

Neurotisk teenagestemning
Hideaki Annos film er flot anime med effektfuld billedstil og dramatiske, for ikke at sige lettere hysteriske action-optrin.

Det er en verdensundergang, hvor de voksne synes at have trukket sig tilbage, så det er overladt en halvstor dreng, Shinji, og en ung pige, Rei, at klare sagerne.

Der hersker en mærkelig neurotisk stemning af ungdommelig forvirring, melankoli og genert seksualitet. Vor unge helt er uafladeligt på randen af et nervøst sammenbrud og stortuder jævnligt, han må finde sig i mobning og forlegne møder med kvindekroppen.

Derfor er det særlig imponerende, at han overkommer at engagere sig i at redde verden fra undergang.

Opnå fars anerkendelse
Nationens grundlæggende atom-ødelæggelsestraume gennemspilles, men interessant kombineret med kristne temaer især i forbindelse med et gådefuldt far/søn-forhold.

For Shinji er i sin tid blevet forladt af far, der netop er hjernen bag evangelion'erne, og nu drejer det sig ikke bare om, at Shinji skal redde verden fra de dæmoniske engle, men nok så meget om, at han skal opnå fars anerkendelse.

Science fiction-universet fungerer som en meningsfuld kommentar til den uhyggeligt gennemkontrollerede samfundsorden i de japanske storbyer.

Genren fremstår som et fiktivt rum, hvor især de unge japanere - midt i en kultur, der lægger enorm vægt på disciplin, respekt og underdanighed - kan skeje ud og boltre sig i et destruktivt orgie ... og vise far alt, hvad de kan.

Bizarre installationer
Et andet og endnu mere fascinerende manga-relateret værk på Louisiana-udstillingen skyldes den kvindelige kunstner Tabaimo (f. 1975).

Hun har tidligere lavet bizarre installationer om den japanske tilværelses centrale lokaliteter: køkkenet, dagligstuen, badstuen.

I videoinstallationen public conVENience (2006) - lavet i tegnefilm - drejer det sig om det offentlige toilet.

Spionerende natsværmer
Værket, der varer fem-seks minutter, viser på tre vægge et dametoilet, hvor forskellige kvinder kommer forbi.

Udenfor står en person, som åbner vinduet og sender natsværmere udstyret med spionkameraer ind i rummet, hvor de bliver vidner til diverse sælsomme begivenheder: en skildpadde, der ikke vil lade sig skylle ud i toilettet, et barn der fødes ud af næsen, et spejlbillede der smadrer spejlet.

Tilskueren kan også føle sig som en spionerende natsværmer, mens det gådefulde univers vender og drejer sig for vores undrende øjne.

Udstillingen Manga! Japanske billeder på Louisiana løber frem til 8. februar 2009.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko