Viborg Animation Festival 2019
27. sep. 2019 | 09:51

En dag med animeret virkelighed

Foto | Dschoint Ventschr Filmproduktion AG
I dokumentaren Chris the Swiss bruges animerede scener til at vise instruktørens forestillinger om, hvordan hendes schweiziske fætter blev dræbt i krigen i Kroatien. Filmen er en del af programmet til ANIDOX Day i Viborg.

Fra krigen i Kroatien til Edvard Munch’ Skriget giver Viborg Animation Festival øjenåbnende eksempler på, hvad animation kan tilføre dokumentargenren.

Af Frederik Hoff

Du står foran et maleri: Edvard Munch’ Skriget. Du stikker hånden frem for at røre ved billedet. Du vil mærke og forstå, hvad det forpinte, skrigende menneske foran de faretruende røde farver forsøger at fortælle dig. 

Du mærker følelsen af en væg, og pludselig begynder farverne at omringe dig. Uanset hvor meget du prøver, kan du ikke forhindre det. Du er nu inde i Skriget. 

Det kunne være scenariet i en feberdrøm, men det er faktisk første del af Sandra Paugams og Charles Ayats VR-dokumentar, som udstilles på ANIDOX:VR Awards Exhibition 2019 i anledning Viborg Animation Festival. 

Værket, som deler navn med maleriet, forsøger både abstrakt og på mere direkte vis at vise følelserne og historien bag Munch’ mest kendte maleri. 

Udstillingen består af seks værker, hvoraf fem af dem er i konkurrence om at vinde priser, som uddeles den 28. september. Og det er en del af projektet ANIDOX, der forsøger at styrke den blomstrende animerede dokumentargenre. 

I går afholdtes ANIDOX Day, som bestod af åbningen på VR-udstillingen, to visninger af animerede dokumentarfilm og et seminar, hvor prisuddelingens jury og tre af kunstnerne bag værker fra udstillingen mødtes for at diskutere og hylde VR-dokumentaren. 

Graver dybere
”Dokumentarens impuls er at få publikum til at føle stærkt for subjekterne. Det tillader VR-animation bedre end noget andet medie,” siger Michelle Kranot. 

Hun er sammen med Uri Kranot kreativ leder på ANIDOX og har været med til at skabe VR-værket Songbirds, som er at finde i udstillingen. 

”VR-animation tillader beskueren at komme helt tæt på personerne i historien. Når vi tager dokumentarens søgen efter sandhed og kombinerer den med den opslugende VR-animationen, skaber det en spektakulær mulighed for at grave dybere,” forklarer hun. 

Songbirds fortæller den tragiske historie om den sjældne hawaiianske fugl ʻōʻō, som en videnskabsmand i 1980’erne opdagede var uddøende. 

Dens klare politiske kommentar stemmer overens med festivalens tema ”Human Impact”, som sætter fokus på menneskers aftryk på verden. 

Selv om udstillingsformen er udfordrende med VR, fordi kun én gæst kan opleve et værk ad gangen, er den altopslugende effekt af mediet ikke til at tage fejl af. 

Mulighederne er som skabt til dokumentargenren, da det giver en enestående mulighed for at placere beskueren midt i en kunstnerisk, gennemarbejdet version af den virkelighed, dokumentaren søger efter at vise frem. 

Animeret krig
Også filmene på ANIDOX Day formår at fremvise animationens imponerende effekt i dokumentarsammenhæng. 

I Andrius Lekavicius’ Delta Zoo bruges en retro, computerspilæstetisk animation til at udtrykke den barnlige soldaterdrøm blandt tropperne i Lithauns hemmelige, første militærdeling efter landet fik sin selvstændighed i 1990. 

Computerspilmusikken i baggrunden under de lange sekvenser bliver hurtigt frustrerende, men ikke desto mindre er det en enormt kreativ måde at udtrykke et ellers komplekst fænomen. 

Hvor animationen i Delta Zoo primært tjener som et supplement, bruges den i stor stil i Anja Kofmels dokumentar Chris the Swiss, som også drejer sig om krig i 90’ernes Østeuropa. 

Mere end 25 år efter sin schweiziske fætters død under den kroatiske uafhængighedskrig drager Kofmel til landet for at forstå, hvordan fætteren endte livet som 26-årig soldat i en krig, han som journalist ville berette om. 

Den sorte sværm
Halvdelen af Chris the Swiss består af animerede scener, som umådeligt naturligt udtrykker Anjas forestillinger om Chris’ oplevelser og tanker. 

Animationen bliver særligt effektiv, når den viser død og ødelæggelse i form af en sort sværm af noget udefinerbart, som ingen i krigens nærhed kan undslippe. End ikke Chris. 

Med andre ord bruges den animationen til at illustrere krigens grusomme virkelighed fra et kunstnerisk perspektiv. Det er smukt og beskriver meget godt, hvad animationen kan tilføre dokumentaren, som ANIDOX gerne vil vise sit publikum. 

ANIDOX:VR Awards Exhibition kører indtil 29. september, og Chris the Swiss vil blive vist igen 29. september kl. 20, hvor den lukker festivalen.

Trailer: Chris the Swiss

Kommentarer

Viborg Animation Festival

Startede i 2012 med at vise animationsfilm for børn og voksne.

Danmarks største animationsfestival.

Arrangeret af uddannelsen The Animation Workshop.

ANIDOX:VR Awards Exhibition varer til 29. september.

Filmen Chris the Swiss bliver vist 29. september kl. 20.

© Filmmagasinet Ekko