Nekrolog
05. jan. 2016 | 15:39

Nekrolog: Farvel til to store fotografer

Foto | Vilmos Zsigmond
Hen over nytår mistede filmverdenen de to markante fotografer Haskell Wexler og Vilmos Zsigmond. Sidstnævnte vandt en Oscar for sit arbejde på Spielbergs Nærkontakt af tredje grad, som ses herover.

Haskell Wexler og Vilmos Zsigmond, der har fotograferet hovedværker som Gøgereden og Nærkontakt af tredje grad, er gået bort med få dages mellemrum.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Hen over nytår har Hollywood sagt farvel til to af sine store filmfotografer.

Kort før nytår døde Haskell Wexler i en alder af 93. Wexler har vundet to Oscars for bedste fotografering for Hvem er bange for Virginia Woolf? og Bound for Glory.

1. januar døde endnu en stor fotograf. Ungarsk-fødte Vilmos Zsigmond er især kendt for sit arbejde på The Deer Hunter og Nærkontakt af tredje grad (som han modtog en Oscar for). Zsigmond blev 85 år.

Selv om hverken Wexler eller Zsigmond er kendte navne blandt danske biografgængere, har deres arbejde haft stor betydning i Hollywood.

Tag blot et kig på de to fotografers generalieblad.

Foruden de allerede nævnte film har Wexler blandt andet stået bag kameraet på Gøgereden, I nattens hede og Aflytningen, mens Zsigmonds cv tæller Udflugt med døden, Maverick og Den sorte dahlia.

Stor spændvidde
Haskell Wexler blev født i 1922 i Chicago i en familie med jødiske rødder. Efter Anden Verdenskrig, hvor han gjorde tjeneste i den amerikanske flåde, begyndte han at fotografere små dokumentarfilm.

I løbet af 1960’erne fik Wexler optagelse i brancheforeningen Hollywood International Photographers Guild og begyndte at stå bag kameraet på spillefilm.

Wexlers karriere er i det hele taget kendetegnet ved en stor spændvidde og variation. Han har både arbejdet på store Hollywood-produktioner, mindre uafhængige film og dokumentarer.

Wexler har vundet eller været nomineret til et hav af priser for sit tekniske arbejde, heriblandt fem Oscar-nomineringer, som han altså vandt to af.

Wexlers karriere vidner om, at han valgte film ud fra et personligt engagement. Der er ofte et politisk og kritisk lag i hans arbejde, som i den modernistiske dokumentar Medium Cool fra 1969, der er filmet under politiske demonstrationer i Chicago.

Bag amerikansk filmbølge
I 1930 blev Vilmos Zsigmonds født i Ungarn, som han forlod i 1956, da Sovjetunionen invaderede landet.

I USA arbejdede han sig langsomt op i Hollywood, men startede med et lave små, uafhængige film. Da Zsigmond endelig fik hul igennem, var han med til at definere det visuelle udtryk i 1970’ernes bølge af stærke, kunstneriske Hollywood-film med instruktører som Steven Spielberg, Brian De Palma og Robert Altman.

Zsigmond stod således bag kameraet på Spielbergs spillefilmdebut The Sugarland Express fra 1974, ligesom han skabte uforglemmelige billeder til samme instruktørs rumfilm Nærkontakt af tredje grad (1977). 

Ofte fremhæves hans evner for modlys og silhuetbilleder, som man for eksempel kan se det i westernfilmen The Hired Hand fra 1971.

Kommentarer

Haskell Wexler

Født 1922 i Chicago, USA.

Filmfotograf, producer og instruktør. 

Har læst på Berkeley i Californien, men færdiggjorde aldrig sine studier.

Var soldat ved handelsflåden under Anden Verdenskrig. 

Vandt Oscar for Hvem er bange for Virginia Woolf? og Bound for Glory.

Døde 27. december 2015 i sit hjem i Californien.

Vilmos Zsigmond

Født 1930 i Szeged, Ungarn.

Filmfotograf og producer.

Har studereret film ved Academy of Drama and Film i Budapest.

Arbejdede kort med film i Ungarn, før han i 1956 flygtede til USA efter Sovjetunionens indtog.

Fik i 1970’erne fodfæste som fotograf på store film i Hollywood.

Vandt en Oscar for Nærkontakt af tredje grad.

Døde 1. januar 2016 i sit hjem Californien.

© Filmmagasinet Ekko