Nyhed
19. juni 2012 | 15:45

Forskere knækker box office-kode

Foto | Twentieth Century Fox
Avatar

Japanske forskere har udviklet en model, der kan forudse, om en film bliver en succes eller fiasko ved billetlugerne.

Af Jacob Ludvigsen

Det har længe været enhver filmproducents våde drøm at kunne lave et stensikkert hit.

Men selvom Hollywood især i disse år forsøger at spille sikkert, overrasker publikums præferencer alligevel gang på gang. Med flops som John Carter og The Green Lantern til følge.

Men nu har et hold japanske forskere fra Tottori University efter sigende knækket koden og frembragt en matematisk formel, der kan forudsige, om en film bliver en box office-succes.

Forudser Avatars succes
Forskerne har lavet regnestykket med udgangspunkt i 25 film fra både Hollywood og Japan. De har kigget på, hvor stort marketingbudgettet har været, hvor længe marketingkampagnen har kørt, og hvor god buzz der har været på de sociale medier.

Disse komponenter har de sammenlignet med, hvor meget filmene – blandt andre Avatar, Da Vinci Mysteriet og Spider-Man 3 – har tjent ved billetlugerne.

”Der var et rigtigt godt match mellem de to ting, hvilket betyder, at udregningerne udgør en rimelig god forudsigelse af, hvor succesfuld en film bliver, selvom den ikke har haft premiere endnu,” lyder det forskerne, der har udgivet resultaterne i New Journal of Physics.

Sociale medier god indikator
Resultaterne betyder først og fremmest, at producenter kan regne ud, hvordan de mest effektivt markedsfører deres film, forklarer den ledende forsker Akira Ishii til Agence France Presse.

Rapporten viser således, at markedsføringsbudgettet betyder mindre for filmens succes, end tidspunktet for hvornår kampagnen bliver sat ind, hvilket mange filmkøbmænd vil nok være glade for at høre, at

Forskerne fandt desuden ud af, at jo mere folk snakkede om filmen på de sociale medier, jo bedre var dens chance for billetsucces.

”Vi fandt en direkte forbindelse mellem antallet af indlæg på sociale medier om en film på en given dag og antallet af folk, der havde til hensigt at købe billetter,” siger Akira Ishii til The Hollywood Reporter.

Åndssvag teori
Akira Ishii erkender dog, at kalkulen ikke kan forudse såkaldte ”sleeper-hits”, der åbner sløvt, men langsomt vokser sig store, som My Big Fat Greek Wedding og Little Miss Sunshine har gjort det.

Ikke alle falder på halen over de japanske forskeres resultater. I kommentarfeltet efter Deadline.coms dækning af rapporten ytrer flere brugere deres skepsis. Som ”Jack”, der skriver lakonisk:

”Så ifølge deres teori ville Battleship ikke være floppet. Jeg synes, hele denne udregning er åndssvag.”

”Ja, hvis filmen bliver markedsført dårligt eller slet ikke, vil den formentlig falde igennem. Men mange dårlige film, der blev markedsført godt, er faldet igennem. Mange dårlige film, der blev markedsført godt, har klaret det fantastisk. Mange gode film, der blev markedsført godt, har klaret det fantastisk. Det handler om held.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko