Odense 2018
03. sep. 2018 | 00:12 - Opdateret 03. sep. 2018 | 09:51

Instruktør uddeler pris til sit eget selskabs film

Foto | Odense International Film Festival
Instruktøren og producenten Ulaa Salim oplæser i Odense juryens begrundelse for talentprisen. Umiddelbart efter blev prisen til bedste danske kortfilm uddelt af et andet jurymedlem, Ben Thompson.

Et jurymedlem på filmfestivalen i Odense er executive producer på vinderfilmen. Festivaldirektør afviser, at inhabilitet er et problem.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen og Claus Christensen

Skuespilleren Marijana Jankovic strøg helt til tops lørdag aften, da hun vandt den danske konkurrence på Odense International Film Festival med sin debutfilm som instruktør, Maja

En fremragende film, men alligevel var der nogle nede i salen, som undrede sig, da prisen blev uddelt.

På scenen til at overrække statuetten og en check på 25.000 kroner stod nemlig de tre jurymedlemmer, som havde valgt filmen blandt de 31 i konkurrencen. Det var instruktør Heidi Maria Faisst, Tribeca-festivalens kortfilmansvarlige Ben Thompson – og så Ulaa Salim.

Ud over at være instruktør er sidstnævnte den ene af to ejere af det relativt nystartede Hyæne Film, som har produceret Maja. På selskabets hjemmeside står Salim beskrevet som dets ”kreative overhoved”, og i Majas trailer er han krediteret som executive producer – en elastisk titel, der herhjemme ofte dækker over producenten.

”Jeg har som sådan ikke haft noget at gøre med filmen, men det har hele tiden været kendt, at den film er lavet i mit selskab. Det ved festivalleder Birgitte Weinberger også, og det er hende, der har ansvaret,” siger Ulaa Salim og fortsætter:

”Det er en normal proces i en jury. Jeg nævner, at jeg kan være inhabil, og så skal jeg ikke udtale mig om filmen først. Man lader de andre føre ordet.”

”Vi har været meget åbne”
Festivalen i Odense er landets ældste, og den blev for et par år siden opgraderet til at være en af de prominente 46 festivaler i verden, hvor prisvinderne automatisk er kvalificeret til at blive Oscar-nomineret.

Det gælder også Maja, som Hyæne Film nu kan køre i stilling til en eftertragtet Oscar-nominering. Festivaldirektør Birgitte Weinberger har intet problem med, at det ene af tre jurymedlemmer har en økonomisk interesse i vinderfilmen.

”Du kan næsten ikke finde nogen i den danske filmbranche, der ikke har forbindelse til andre i den danske filmbranche. Så det har vi talt meget om, og vi har været meget åbne om det. Alle har vidst, hvad der var på spil. Ulaa har været inhabil i vurderingen af filmen, og der har siddet et meget kompetent jurymedlem fra New York, så derfor kan jeg stå fuldstændigt på mål for det, der har foregået.”

– Ulaa Salim er executive producer på filmen?

”Han har ikke været involveret i filmen, har han fortalt mig.”

– Gør det en forskel for dig, at han er executive producer?

”Jeg tror ikke, at man kan finde nogen i den danske filmbranche, som ikke vil have rødder i hinandens film. Det skal ikke være en fordel, og det skal ikke være en ulempe, at vi kender hinanden på kryds og tværs.”

– Kan du ikke godt forstå, at andre deltagere i konkurrencen finder det en anelse mærkeligt, at et jurymedlem giver en pris til sin egen film?

”Nej, Ulaa har været erklæret inhabil, og han har været fuldstændigt tavs i de snakke, som juryen har haft omkring denne film. De har vurderet den uden ham. Så længe det vil være tydeligt for enhver, hvad der foregår, kan jeg ikke se et problem i det.”

– Hvem har I gjort det tydeligt for?

”For de andre jurymedlemmer.”

– Men burde I så ikke på scenen foran publikum have sagt, at det i realiteten kun var en jury, som bestod af to personer, fordi den tredje var inhabil?

”Det kunne man have valgt, og det gjorde vi ikke. Det har slet ikke slået mig. Der er så mange interesser på kryds og tværs, og jeg bliver nødt til at tro på, at vi er voksne og professionelle nok til at kunne håndtere det. Det, der er blevet foretaget i den danske jury, har været totalt ordentligt og velargumenteret.”

– Har I retningslinjer for, at hvis man for eksempel ejer en film, så kan man ikke være med til at vurdere den og give en pris til den?

”Vi har ikke nogen retningslinjer.”

Trailer: Maja

Odense International Film Festival

Kortfilmsfestival grundlagt i 1975 og Danmarks ældste filmfestival.

Viser i år 111 kortfilm fra hele verden, der dyster i fem kategorier: hovedkonkurrencen, den danske konkurrence, animation, dokumentar og ungdom.

Alle vinderne (bortset fra ungdomskonkurrencen) er kvalificeret til at dyste om Oscars for bedste kortfilm.

Der vises også enkelte længere film, foruden talks, paneldebatter, open air-visninger og i år også VR-udstillingen PlayOFF.

© Filmmagasinet Ekko