Nekrolog
13. dec. 2022 | 12:36

David Lynch: ”I dag er der ingen musik”

Foto | uoplyst
Komponisten Angelo Badalamenti skabte med sin musik i Twin Peaks og mange af David Lynch’ film et slående lydtæppe, som man blev fanget ind af.

Instruktørens afdøde sjælefrænde Angelo Badalamenti ramte med sine dragende poetiske toner dybt ind i underbevidstheden.

Af Nicki Bruun

Få komponister har sat så markant et aftryk på et værk, som Angelo Badalamenti gjorde med den banebrydende tv-serie Twin Peaks.

Med sine dragende og drømmende toner ramte Angelo Badalamenti så dybt ind i underbevidstheden, at man ikke kunne undgå at blive berørt over historien om unge Laura Palmers chokerende død.

Komponisten døde den 11. december, 85 år gammel. Det oplyser hans agent til avisen Los Angeles Times.

Det er særligt hans intromelodi i Twin Peaks, der er gået over i historien som en af de mest genkendelige og stemningsskabende nogensinde. Sangen vandt i 1991 en Grammy foran hits af berømte popmusikere som Phil Collins og Quincy Jones.

Og Julee Cruises album Floating Into the Dark, der byder på en vokal-udgave af introen kaldet Falling, blev et regulært hit.

Ekko #75 byder på et stort tema om Twin Peaks. Her skriver musikeren Nikolaj Nørlund, at ”Badalamentis musik rammer seriens skønhed og dragende mørke”.

”I dag er der ingen musik,” sagde David Lynch kryptisk den 12. december i sin daglige YouTube-video, hvor han snakker om vejret. Først senere blev nyheden om Badalamentis død offentliggjort.

Næstbedste ægteskab
Angelo Badalamenti huskes især for sine dragende arrangementer i flere af David Lynch’ film, der blev nomineret til Golden Globe- og Emmy-priser.

Badalamenti arbejdede sammen med instruktøren på Mulholland Drive, Blue Velvet, Wild at Heart, Lost Highway og The Straight Story, som han alle gav en særegen stemning med sin dystre og atmosfæriske musik.

Samarbejdet startede med Blue Velvet (1986), da Lynch hyrede Badalamenti som stemmetræner for Isabella Rossellini.

Instruktør og komponist viste sig at have fremragende kemi, og Badalamenti endte med at lave filmens soundtrack. Sammen skrev han og Lynch sangen Mysteries of Love.

Angelo Badalamenti endte sågar i Blue Velvet, hvor han kan ses i en lille rolle som pianist på en bar. Komponisten sagde selv om samarbejdet med David Lynch, at det var hans ”næstbedste ægteskab nogensinde”.

Angelo Badalamenti efterlader sig konen Lonny, som han har været gift med siden 1968. De har sammen to børn og adskillige børnebørn.

Kunstnerisk samarbejde
Angelo Badalamenti blev født i New York-bydelen Brooklyn i 1937. I 1959 blev han uddannet på hjembyens Manhattan School of Music, men allerede som otteårig var han begyndt at spille klaver.

Som teenager var han blevet så dygtig, at han optrådte på ferieresorter, hvor han akkompagnerede en sanger. Og særligt det kunstneriske samarbejde formåede musikeren i et ellers ofte ensomt fag at dyrke.

I løbet af sin lange karriere samarbejdede Badalamenti med musikere som David Bowie, Paul McCartney, Pet Shop Boys, Michael Jackson, Nina Simone, Marianne Faithfull og Liza Minnelli for bare at nævne nogle.

Komponisten stod bag musikken til så forskellige titler som komedien Fars fede juleferie og gyseren A Nightmare on Elm Street 3. Særligt instruktører af gyserfilm brugte Badalamenti, der også skabte soundtracket til blandt andet The Wicker Man and Cabin Fever.

Men han havde stor spændvidde.

Badalamenti skrev også åbningsmelodien til De Olympiske Lege, der blev afholdt i Barcelona i 1992. Og så blev han som noget af et scoop hyret ind til at lave musikken på den danske film Guldkysten fra 2015.

”Jeg har altid et vigtigt spørgsmål til instruktører, når jeg komponerer et soundtrack: Hvad vil du have publikum til at føle? Vil du skræmme livet af dem? Få dem til at føle ubehag? Eller føle sig smukke?” har Angelo Badalamenti sagt i et interview med musikmediet NME.

”Deres svar på det spørgsmål giver mig en vej for arbejdet. Jeg oversætter deres ord til musik.”

Video: Åbningssekvensen i Twin Peaks

Kommentarer

Twin Peaks i Ekko

Stort tema om Twin Peaks i Ekko #75.

Her skriver musiker Nikolaj Nørlund om Angelo Badalamentis musik i serien.

Tegn abonnement her.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko