Nyhed
21. mar. 2011 | 19:43

Musikalsk overflødighedshorn

Omkring 200 mennesker fik søndag en usædvanlig legesyg og poetisk oplevelse ved Efterklang og Ekkos musik- og filmarrangement i Amager Bio.
Af Mattias Blicher

”Mærkater er det sidste, jeg går op i, når jeg laver musik.”

Citatet kunne passe på danske Efterklangs tilgang til musik, men det var amerikanske Peter Broderick, der er en del af Efterklangs liveorkester, som sagde det om sin egen musik.

Kommentaren faldt søndag aften, efter at Ekko og Efterklangs fællesarrangement i Amager Bio var færdigt.

Det var den første større offentlige visning af den franske instruktør Vincent Moons Efterklang-film An Island, og før og efter visningen overværede publikum to minikoncerter med henholdsvis Peter Broderick og det svenske electronica-band Tape.

Perfekt optakt
I løbet af den lille time, som Brodericks koncert varede, oplevede publikum en legende, travl og ikke mindst dygtig musikant.

Det ene øjeblik vandrede han syngende rundt nede blandt publikum med sin violin som en anden spillemand. Det næste øjeblik var han oppe på scenen igen og i gang med at live-loope, hvilket vil sige, at lydspor optages og afspilles live foran publikum. Teknikken gjorde Broderick i stand til ene mand at spille numre, hvori der indgik flere instrumenter på én gang.

På Efterklang-covernummeret Harmonics fik Broderick hjælp af Efterklang-medlemmer, der knipsende trådte ind på scenen og sang kor, og til sidst i nummeret opfordrede Broderick publikum til at lave støj med klap og tramp i gulvet.



Et frugtbart samarbejde
”Min rolle er at være der for bandet. Selvom jeg automatisk medbringer en del af mig selv, så handler det om at støtte bandet musikalsk,” forklarede Peter Broderick, hvis søster Heather Woods Broderick også spiller i Efterklang.



”Det er meget anderledes i forhold til at spille sine egne numre, men jeg elsker at bevæge mig frem og tilbage mellem de to ting,” fortsatte Broderick.

Hans egen musik er ikke ulig Efterklangs legende stil og lyd, men folk- og singer-songwriter-elementerne er dog mere fremtrædende. Og siden debuten Retreat/Release fra 2007 er det blevet til en række udgivelser ved siden af jobbet som medlem af Efterklangs liveorkester.



Als tur/retur
Peter Broderick var også med i dagens anden hovedattraktion, nemlig visningen af An Island.

Filmen følger Efterklang i sansemættede, håndholdte nærbilleder tilbage til deres rødder på Als. Her spiller de på deres gamle skole og gymnasium sammen med nuværende elever og i deres gamle øvelokale sammen med familiemedlemmer.



Bassisten i Efterklang, Rasmus Stolberg, er godt tilfreds med filmen.



”Den samler de sidste mange år. Jeg er glad for det dokument, filmen er,” forklarede Stolberg efter arrangementet.

Da filmen var færdig, spillede svenske Tape deres afdæmpede instrumentelle electronica i foyeren, hvilket var en passende afslutning på en søndag eftermiddag i musikkens tegn.

Et afsluttet forløb
Efterklang havde inden søndagens arrangement annonceret, at de nu vil holde pause. Stolberg understregede dog, at det ikke var et afskedsarrangement.

”Siden 2007 har vi spillet over 350 koncerter, og Magic Chairs blev til, mens vi turnerede. Nu er et slags forløb afsluttet,” sagde Stolberg.

”De tre første plader blev til i et naturligt flow, men jeg er i tvivl om, hvilken retning den næste plade vil gå. Alt er åbent.”

”Vi plejer dog at have en idé og opnå en klar enighed om retningen, men nu skal vi først holde en pause,” forklarede Stolberg, mens han placerede nogle ting i bandbussen, som snart er at finde i Berlin, hvor bandet er flyttet ned.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko