Nyhed
05. mar. 2009 | 23:11

Se Coen-brødrenes nye film!

Coen-brødrene blander sig i miljødebatten med vanlig ironi.

Af Line Bitsch Herdel

Joel og Ethan Coen er ikke ligefrem kendt for at lave reklamefilm.

Men de to originale filminstruktører er gået ind i miljødebatten og har lavet en kampagnefilm til miljøorganisationen Reality Campaign. Her gør Coen-brødrene grin med kulindustriens stadig mere opfindsomme forsøg på at fremstille kul som miljøvenlige.

”Vi er meget begejstrede over, at vores nye reklame er instrueret af de Oscar-vindende Ethan og Joel Coen. Reklamen påpeger direkte, som kun Coen-brødrene kan gøre det, det latterlige ved kulindustriens påstand om, at kul er rene,” udtaler organisationen Reality Campaign.

Coen-brødrene har mange gange tematiseret vrangsiderne af kapitalisme og amerikansk pionerånd. Og altid med distanceret ironi.

Deres film fortæller historier fra et samfund, der er kendetegnet ved sin grådighed og afstumpethed. Det kan ses i film som Fargo (1996), O Brother Where Art Thou? (2000) og Oscar-vinderen No Country for Old Men (2007).

Coen-brødrenes film er starten på en kampagne med reklamespots, der har fået den fælles titel Clean Coal Clean – Air Freshener. Bag kampagnen, der kører på nationalt tv i USA, står bureauet Boulder, som skabte den nyskabende anti-tobakskampagne, Truth.

Modstanderen – the American Coalition for Clean Coal Electricity – skønnes at have brugt over 10 millioner dollar i 2008 på at lave lobbyarbejde for kulindustrien i Kongressen.


 

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko