Nyhed
13. feb. 2019 | 17:16

Spike Lee kaster sig over Vietnam-krigen

Foto | Amazon Studios
Spike Lee grubler under optagelserne af Chi-Raq, der mildt sagt ikke blev nogen succes for instruktøren. Nu er han dog tilbage i kridthuset og klar med sin næste film.

Den amerikanske instruktør fik et stærkt comeback med racedramaet BlacKkKlansman og bevæger sig nu ud i den vietnamesiske jungle med en film om krigsveteraner.

Af Kristian Enevoldsen

Den amerikanske instruktør Spike Lee fik et comeback sidste år med BlacKkKlansman, der er i spil til flere priser ved den kommende Oscar-uddeling og vandt en pris ved verdenspremieren i Cannes.

Som det næste skal han i gang med et filmprojekt om Vietnam-krigen: Da 5 Bloods. Det produceres i samarbejde med Netflix, skriver branchebladet Variety.

Streamingtjenesten og den amerikanske instruktør har lavet et projekt sammen før. Tv-serien She’s Gotta Have It fik premiere i 2017 og er baseret på Lees egen film af samme navn fra 1986.

BlacKkKlansman, der fik fem stjerner af Ekkos anmelder, blev både anmelderrost og en økonomisk succes for Spike Lee efter et par knap så vellykkede film som genindspilningen af den sydkoreanske Oldboy, Da Sweet Blood of Jesus og Chi-Raq.

Eksplosiv racekritik
Da 5 Bloods handler om fem Vietnam-veteraner, der vender tilbage til den vietnamesiske jungle for at genfinde deres tabte uskyld.

Instruktøren har tidligere behandlet krigsgenren i 2006 med Miracle at St. Anna, der handler om fire sorte soldater under Anden Verdenskrig i Italien.

Lee har aldrig været bange for at kritisere eller provokere, og det har han vist i næsten alle sine film. Do the Right Thing fra 1989 er racepolitisk eksplosiv, og i BlacKkKlansman kommer instruktøren med en meget direkte kritik af Donald Trump.

Chadwick Boseman, kendt som Marvel-superhelten Black Panther i filmen af samme navn, er på tale til en af hovedrollerne i Da 5 Bloods, skriver Variety.

Produktionen skal ifølge branchemediets kilder starte i begyndelsen af marts, når Oscar-ræset er overstået.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko