Nyhed
07. maj 2021 | 17:12

Store biografkæder siger nej til Black Widow

Foto | Disney
Superhelten Black Widow med det borgerlige navn Natasha Romanoff (Scarlett Johansson) er klar til at redde verden i sin egen film, men det bliver næppe i mange danske biografer.

”Jeg er vildt skuffet over Disney,” siger Marvel-fan, der har fået at vide, at superheltefilmen Black Widow næppe hverken kommer i Nordisk Film Biografer eller CinemaxX, fordi Disney kræver for meget.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

”Kære Jacob. Det er korrekt, at Black Widow ikke er på vores liste, og den forventes desværre heller ikke at komme det.”

Sådan lød det nedslående svar, da Marvel-fan Jacob Borch kontaktede Nordisk Film Biografer for at høre, hvorfor han ikke kunne finde visninger af superheltefilmen, der ellers står til at få premiere den 9. juli.

Black Widow er den næste i rækken af Marvel-film, hvor Scarlett Johansson igen spiller titelrollen som russisk superspion, der kæmper for at redde verden.

Disney-direktør Bob Chapek udtalte tidligere i år, at filmen ikke får premiere på streamingtjenesten Disney+, men kommer først i biograferne.

Ifølge Nordisk Film er der dog kamp mellem biograferne og selskaberne, som udlejer filmene.

”De forsøger nu at få biograferne til at betale for deres satsninger på streamingtjenester ved at presse biograferne til at betale den samme pris for et væsentlig ringere produkt ved at udsende filmen simultant på streamingtjenester og biografer. Vi skal betale samme høje pris for filmen, som da vi havde den alene, selv om muligheden for streaming vil reducere vores antal af gæster,” står der i e-mailen til Jacob Borch.

”Det er vi ikke interesserede i, da det ikke vil muliggøre de samme investeringer og opretholde den samme standard i biograferne. Derfor vil vi ikke købe den pågældende film på nær, hvis prisen tilsvarende reduceres. Det eneste svar, vi som biografer har over for de store multinationale filmstudier, er at sige nej tak til filmene. De har retten til at sætte betingelserne for deres film, og vi har retten til at sige nej tak.”

Jacob Borch vil helst se filmen i biografen, men om det kan lade sig gøre, er stadig usikkert, lyder den officielle udmelding fra Nordisk Film.

”Vi er i dialog med Disney og forhandler film for film, hvorfor vi endnu ikke har taget endelig stilling til Black Widow. Vi er dog glade for at filmfan’en holder fast i at ville se denne i biografen,” skriver Casper Bonavent, direktør for Nordisk Film Biografer Danmark, til Filmmagasinet Ekko.

Nordisk Film Biografer er landets største kæde, og udmeldingen om Black Widow fra den næststørste, CinemaxX, er den samme.

Disney mangler nok ikke penge
Udmeldingen om den usikre biografpremiere til Black Widow ærgrer 24-årige Jacob Borch.

”Jeg havde regnet med, at den ville få premiere i biografen, før den kommer på Disney+, men jeg kan sagtens forstå biograferne,” siger Jacob Borch, der studerer på Medieskolernes Film- og tv-produktionslinje i Viborg, til Ekko.

”Mange har det sikkert fint med at se Black Widow på Disney+, men det kommer til at gå ud over de store Marvel-fans, som kan lide at se film på det store lærred.”

Den passionerede filmfan opfordrer giganten Disney til at tænke på dem, der ser frem til den optimale oplevelse med selskabets næste blockbuster.

”Jeg kan godt forstå, at coronakrisen har presset Disney, og at biograferne ikke er genåbnet i hele verden på samme måde som i Danmark. Men Disney mangler nok ikke penge til at lave en ordning, hvor man stadig kan komme i biografen på en ordentlig måde, der ikke går ud over biograferne. Marvel-film plejer jo virkelig at trække publikum ind!”

Har ventet et år
Som ægte Marvel-fan, der særligt blev fanget ind i både film- og tegneserieuniverset med The Avengers fra 2012, er Jacob Borch selvfølgelig også abonnent hos Disney+.

Her har han været underholdt af Marvel-serier som WandaVision og The Falcon and the Winter Soldier. Men det er noget andet end den altomsluttende biografoplevelse, mener han.

”Serierne er fine i det format, men det er vigtigt at adskille de to. Film er noget andet, og de bør ses på det store lærred med ordentlig lyd og kvalitet. Den oplevelse får man ikke på samme måde foran tv’et,” siger Jacob Borch.

”Vi var ni-ti stykker inde og se Avengers: Endgame i biografen, og det er ikke det samme hjemme i stuen foran et 40 tommer tv, som hvis man sidder i IMAX-salen i CinemaxX. Vi har ikke lige så meget plads, og så skal man se filmen hver for sig.”

Det scenarie tiltaler ikke filmelskeren, der sammen med sin omgangskreds har set frem til Black Widow i lang tid.

”Jeg er oprigtig talt vildt skuffet. Vi er en stor flok, der plejer at tage ind og se Marvel-film i biografen og har gjort det i en lang årrække. Det er faktisk en flok af venner og bekendte, der er vokset for hver film. Vi sad til midnatspremiere på Avengers: Endgame i en stopfyldt biograf, så det er blevet en tradition,” fortæller Jacob Borch.

”Vi havde allerede i maj sidste år planlagt at se Black Widow sammen, men så blev den udskudt. Vi har gået og ventet på, at coronakrisen ville slutte, så vi kunne komme i biografen igen. Den film var på toppen af vores liste med must sees.”

Frygt for fremtiden
Distributionschefen hos SF Studios, der håndterer film fra Warner Bros. i Danmark, har til Ekko udtalt, at der ikke er nogen krig i gang mellem danske biografer og internationale filmstudier.

Danske biografer bestemmer selv, hvilke film der skal købes til premiere, men sandt er det, at Nordisk Film Biografer og CinemaxX har droppet at vise Warner-filmene Godzilla vs. Kong og Tom & Jerry.

Også årets store Oscar-vinder Nomadland – som distribueres af Disney – kan kun opleves i få biografer.

Chloé Zhaos nomadedrama med Ekkos forsidestjerne Frances McDormand i hovedrollen vandt tre Oscar-priser og er blevet hyldet af anmeldere verden over. Filmen fik 30. april premiere på Disney+.

Disney har det seneste år, hvor biograferne har holdt lukket i hele verden, brugt sin streamingtjeneste til at give populære familiefilm som Sjæl, Mulan og Raya og den sidste drage premiere.

”Jeg frygter for fremtiden, for er det et særtilfælde på grund af corona, eller bliver det sådan med alle film fremover?” spørger Jacob Borch, der havde glædet sig til en ny biografoplevelse til sommer.

”Det overrasker mig meget, at der ikke er mere afklaring, for rigtigt mange fans går stadig og forventer, at Black Widow kommer i biografen den 9. juli. Men det gør den åbenbart ikke.”

Fuld pris for brugt bil
Danmarks næststørste biografkæde, CinemaxX, bekræfter over for Ekko, at Black Widow er en af flere film, som man ikke forventer at vise.

”Den kommer på streaming samme dag, som man tilbyder biograferne at vise den, og biograferne betaler en meget høj pris for rettighederne til at vise en film,” siger Rikart Købke, filmchef i CinemaxX.

”Men filmselskaberne vil stadig have, at vi betaler det samme. Jeg har ikke en bil, men hvis jeg skulle købe én, svarer det til, at en brugt bil skulle koste det samme som en ny. Eller hvis jeg havde købt en bil, kommer de og siger: ’Du skal lige låne den ud til Ulla mandag og tirsdag, og så til Frank onsdag og torsdag, men resten af ugen er den din – og du skal stadig betale fuld pris!’”

”Det tilbud kan vi simpelthen ikke sige ja til. Vi siger ja til de film, hvor distributøren prioriterer biografen.”

– Kan du forstå de filmfans, der er kede af, at Black Widow ikke kommer i biografen?

”Jeg – og vores biografer – er mindst lige så kede af det. Marvel-franchisen har vi prioriteret højt lige fra den første film og til nu. Hver fjerde billet, der er blevet solgt til en Marvel-film i Danmark, er blevet solgt i en CinemaxX-biograf. Så vi ved godt, hvad det koster os at sige nej. Det her er ikke noget, vi bare gør,” forklarer Rikart Købke, som selv holder meget af superheltefilm.

”Jeg er Marvel-fan, før jeg er filmchef, så jeg har det på fuldstændig samme måde som Jacob Borch. Jeg har fulgt franchisen fra starten og set det hele. Det vil være den første Marvel-film, som CinemaxX ikke viser, men det regner vi ikke med,” siger filmchefen, som tidligere har set Disney-film blive tabt til streamingtjenesten Disney+.

Mulan markedsførte vi i halvandet år som en stor biograffilm. Traileren kørte i vores IMAX-sale i et år, men vi endte med at markedsføre en tv-station og en film, vi aldrig selv fik mulighed for at vise.

Disney har gennem sin nordiske kommunikationschef, Aurora Stark, takket nej til at udtale sig i artiklen.

Trailer: Black Widow

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko