Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

01. juli 2021 | 15:59 - Opdateret 02. juli 2021 | 12:32

Giv mig min Godzilla!

Foto | Vince Valitutti
Giganternes kamp – Godzilla vs. Kong – måtte ikke få lov til at komme på et kæmpe lærred i Danmark.

Jeg tilgiver aldrig, at de danske distributører og biografer ikke ville sælge mig adgang til Godzilla vs. Kong, den længe ventede post-corona-big-screen-blockbuster-pop-corn-og-cola-film fra Warner-koncernen.

Filmen fik stor succes i USA som en af premiererne lige efter genåbningen, samtidig med at den udkom til den lille del af amerikanerne, der har abonnement på HBO Max.

I Danmark skulle Godzilla vs. Kong have været at se oppe på Imperials kæmpe lærred og i landets andre biografer med store lærreder og sofastole.

Jeg ville endda gerne have set filmen i dens roste 3D-version.

Men nej, danske biografer vil ikke finde sig i ændrede betingelser fra især Warner og Disney, der nu kun vil give biograferne en eksklusiv visningsperiode på 45 dage (mod 90 dage tidligere). Eller endnu værre: Streamingpremiere samtidig med biopremieren.

Så man har sat foden ned og boykottet en stribe uhyre biografegnede fantasy-, monster- og animationsfilm, selv om det lige netop var den slags film, vi gerne ville ind og se i biografen efter den lange corona-nedlukning.

Men biograferne valgte at kaste sig ud i en kamp mod vejrmøller. Nu er der rygter om, at parterne er ved at være enige om en eller anden gensidigt acceptabel model, men det at lægge sig ud med Disney og Warner ved at nægte sig selv at tjene penge på deres film, er at skide i egen rede.

Det kan være meget forståeligt, at biograferne gerne vil markere sit standpunkt om, at de store film skal koste biograferne mindre, når man kun kan have dem for sig selv i den halve tid.

Men det burde man da have kunnet tale sig til rette om i stedet for at skuffe folk som mig, der med glæde havde betalt 160 kroner for at se filmen i Imperial og uden at tøve havde brugt det samme beløb på popcorn og cola.

Den valgte strategi er særligt uforståelig, når alle krystalkugler fortæller, at det i fremtiden bliver streamingtjenester, der kommer til at bestemme, hvad der skal vises i biografen.

I lang tid har det tydeligvis trukket op til, at store mediegiganter som Disney og Warner i fremtiden vil fokusere deres forretningslogik omkring deres streamingtjenester: Disney+ og HBO Max.

Den ulykkelige coronakrise har boostet udviklingen, og Disney har brugt store titler som Pixar-filmene Sjæl og Luca til at lokke nye abonnenter til. Andre titler som Raya og Cruella, og snart Black Widow kan ses ved at betale ekstra oven i Disney+ abonnement.

Warner og Disney kommer til at vurdere alle deres titler på, hvor stor værdi de vil have for respektive streamingtjenester. Kan en film fastholde kunder og tiltrække nye, og hvor mange penge vil filmen kunne tjene i en given periode i biografen?

De har helt sikkert allerede en big-data-algoritme til at hjælpe dem med at beslutte, om biograferne får en film for sig selv i 45 dage eller mindre, om filmen skal ud simultant på streaming, og om den skal koste ekstra på streaming.

Den udvikling vil lokale filmdistributører og biografer i for eksempel Danmark blive underlagt.

Samtidig vil Amazon købe MGM, et stort og mægtigt klassisk Hollywood-bagkatalog med rettigheder til franchises som James Bond. Så fremover vil streamingtjenesten Amazon Prime Video kunne bestemme, hvor lang tid en ny James Bond skal vises i biograferne, og hvornår den kan streames.

Netflix har i lang tid kæmpet en stille kamp med biografer, hvoraf kun nogle modvilligt har villet vise film som Roma og The Irishman. Men nu har filmmageren over dem alle – Steven Spielberg og hans Amblin produktionsselskab – indgået en aftale med Netflix.

Instruktøren skal nok få indflydelse på, hvilke af hans film der skal tilbydes biograferne fremover. Men Netflix’ algoritmer vil selv en Spielberg have stor respekt for.

Nu har jeg endelig fået set Godzilla vs. Kong ved at leje den for en digital premierepris på 199 kroner. Den er lige præcis så forrygende skøn, flot og fjollet, som jeg havde forestillet mig. Jeg havde et par herlige timer foran 4K HDR fladskærmen med Dolby Atmos-lyd og hjemmelavede popcorn og lidt slik fra Netto.

Godzilla vs. Kong har fået 75 procent positive vurderinger på RottenTomatoes, og det er virkelig en popcorn film, der fortjener alt det, en biograf kan tilbyde. Der havde været mange penge at tjene på den film i danske biografer, ikke mindst når halvdelen af omsætningen i biografen kommer fra popcorn, cola og slik.

Man må håbe for de danske filmdistributører og biografer, at kampen mod de store filmselskaber er det hele værd. Men jeg tvivler. Vejrmøller giver ikke ved dørene.

PS. Godzilla vs. Kong kan ses i Valby Kino på lørdag og søndag til eftermiddagsforestillingen kl. 14.15. I samme biograf kan man fra lørdag 10. juli se Black Widow på det store lærred eller betale lidt ekstra hos Disney+ og se den derhjemme.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko