Nyhed
28. juni 2005 | 18:52

Camre: Publikum er altid en prioritet

Filminstituttets leder, Henning Camre, forsvarede mainstream, da han tiltrådte som adjungeret professor ved Copenhagen Business School.

Af Claus Christensen

Der var en stemning af orkanens øje, da Henning Camre, direktør på Det Danske Filminstitut, onsdag 22. juni holdt sin tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor ved Copenhagen Business School — Handelshøjskolen.

Udenfor, i medierne, rasede filmdebatten, efter at Lars von Trier i EKKO #28 og siden Bille August i Politiken havde kaldt dansk film for konventionel og kedelig. Men i Danisco Auditoriet på Handelseshøjskolen på Frederiksberg hvilede roen. Stort set upåvirket af den verserende debat gav Henning Camre sin version af historien om dansk films enestående succes.

Drop lejrtænkning
"Lige siden filmens opfindelse har der været en uenighed mellem den kunstneriske dimension og den kommercielle udnyttelse af den. Det er det samme, vi ser gengivet i dagspressen i disse dage: Der er stadig uenighed, om man skal befinde sig i den ene eller anden lejr," sagde Henning Camre og fortsatte:

"Men filmkunsten kan ikke eksistere i et tomrum, den har brug for infrastruktur, kapital og publikum. På tilsvarende vis kan den kommercielle film ikke i længden eksistere uden kunstnerisk fornyelse og originalitet."

Auteurs er sjældne
Godt 100 mennesker var mødt op for at høre Henning Camre, der først som leder af Filmskolen og siden som direktør på Filminstiuttet har haft en hovedrolle i dansk film — bag kulisserne. I forelæsningen med den sigende titel: Filmen mellem børs og katedral, talte Camre om konkurrencen fra Hollywood, og han lagde afstand til den kunsttradition, som har domineret europæisk film siden 1960'erne. 

"Der er stadigvæk en dominerende præference for auteur-traditionen, hvor filmen er instruktørens personlige budskab og kameraet hans pen. Jeg siger ikke, at der er noget som helst galt med auteurs — de har frembragt de mest markante og betydningsfulde kunstværker — men jeg vil hævde, at det er meget sjældent, at man møder dem. Der er lavet tusindvis af film under auteur-banneret. Det har givetvis været med til at fjerne filmen fra folket, uden at det for den sags skyld har resulteret i de store kunstværker."

Mainstream er nødvendig
"Vi kan lære af udviklingen i Europa," fortsatte Camre, "at selv store filmkunstnere ikke har kunnet konsolidere produktionen i deres egne lande. Det er ikke på basis af dem, at der har kunnet opbygges et bæredygtigt og troværdigt alternativ til Hollywoods industriproduktion."

Når de store instruktører ikke skaber infrastruktur, er det derfor nødvendigt at opbygge en europæisk mainstream — en industri — som også de store auteurs er afhængig af.

"Mainstream er den forkætrede betegnelse for industriproducerede Hollywood-film. Det er bestemt ikke kunst, det giver sig heller ikke ud for at være det, men i bedste fald kan det være god underholdning, som er en uundværlig komponent i en levedygtig filmindustri," sagde han og fremhævede amerikanernes evne til at tænke produktion, markedsføring og distribution som én sammenhængende kæde. 

Sammenhængende politik
Netop en sammenhængende filmpolitik er ifølge Camre baggrunden for dansk films succes:

"Vi har skabt en fødekæde for dansk film. Vi støtter ikke bare produktionen, vi støtter alle led fra idé-udvikling over realisering til lancering og fremvisning i biograferne, ligesom vi hjælper med at promovere filmene i udlandet på internationale festivaler."

"Dansk film er kommet ud af det eksklusive hjørne. Dermed mener jeg ikke, at filmene ikke er eksklusive, men vi er kommet ud af det hjørne, hvor man laver film til en bestemt målgruppe."

Den potentielle trussel
Henning Camre kom også ind på de kommende udfordringer. Den danske filmverden har brug for en endnu stærkere branchestruktur med flere velfunderede produktionsselskaber, og den digitale teknologi vil ændre distributionen. Den aktuelle filmdebat havde filmchefen ikke meget tilovers for, men han kom kritikerne i møde på et punkt:

"Den potentielle trussel er selvtilfredsheden over opnåede resultater, for lige om hjørnet lurer imitationen og troen på de faste formler. Uden for Danmark er det en almindelig opfattelse, at vi har fundet en formel. Det har vi ikke, og det går først rigtigt galt, hvis vi selv begynder at tro på det."

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko