Nyhed
27. apr. 2021 | 17:12 - Opdateret 27. apr. 2021 | 20:33

Cannes lægger an til stjernespækket festival

Foto | Fox Searchlight
Bill Murray spiller en avisredaktør i Wes Andersons stjernespækkede The French Dispatch, der har været færdig længe og endelig får verdenspremiere på Cannes-festivalen i juli.

Et hav af spændende film fra tidens bedste instruktører er i spil til at få premiere i det sydfranske, hvor Joachim Trier og Guldpalme-vinderen Ruben Östlund bejler til en plads i hovedkonkurrencen.

Af Nicki Bruun

Sidste år blev verdens førende filmfestival aflyst. På grund af coronakrisen kunne Cannes-festivalen ikke afholdes, men i år satser folkene bag på at være tilbage med et brag.

Planen er nu at afvikle VM i filmkunst – som Cannes-festivalen populært bliver kaldt – fra 6. til 17. juli.

Der er i hvert fald rigeligt med film at vælge imellem. Programmet bliver afsløret om præcis en måned, den 27. maj, men man kan allerede udpege nogle spændende film, der med større og mindre sikkerhed får verdenspremiere i det sydfranske.

For nylig meddelte festivalens kunstneriske leder, Thierry Frémaux, at Leos Carax åbner løjerne med Annette, der har stjernerne Adam Driver og Marion Cotillard i hovedrollerne.

Thierry Frémaux har også bekræftet, at Wes Andersons længe ventede The French Dispatch med et festfyrværkeri af store stjerner: Bill Murray, årets Oscar-vinder Frances McDormand, Timothée Chalamet, Saoirse Ronan, Tilda Swinton, Adrian Brody, Edward Norton og mange flere, er udtaget i år.

Det samme gælder Paul Verhoevens nonnedrama Benedetta med Charlotte Rampling. 

Begge film var klar til at blive vist på sidste års aflyste festival og har altså været solidarisk med Cannes og ventet mere end et år på verdenspremieren.

Druk startede i 2020 succesrejsen, der forleden kulminerede i en Oscar, med et såkaldt Cannes-stempel. Det er svært at se en dansk film i hovedkonkurrencen for sig i år, men vores nordiske nabolande har særdeles gode chancer med film, der har dansk islæt.

Svenske Ruben Östlund er efter Guldpalmen til The Square i 2017 sikret deltagelse i Cannes med sin næste film, det satiriske komediedrama Triangle of Sadness, hvor Woody Harrelson medvirker side om side med danskerne Zlatko Burić og Vicki Berlin, der har en større rolle.

Og så er den halvdanske nordmand Joachim Trier på vej med Det værste menneske i verden. Filmen er ifølge instruktøren tematisk beslægtet med hans mesterværker Reprise og Oslo, 31. august, så man må næsten håbe, at der bliver plads til den i hovedkonkurrencen.

Kamp med Venedig
Cannes-festivalen prøver altid at sikre sig filmene fra den stjernespækkede amerikanske filmbranches største instruktører.

I år tæller kandidaterne Paul Thomas Andersons 1970’er-fortælling Soggy Bottom med Bradley Cooper i hovedrollen, Sean Penns bankrøverdrama Flag Day og Paul Schraders The Card Counter, der handler om en gamblers vej gennem kasino-tilværelsen og har Oscar Isaac, Willem Dafoe og Tye Sheridan på rollelisten.

Også den næste film af Oscar-vinderen Jane Campion (The Piano) er i spil. Men hendes brødredrama The Power of the Dog bliver distribueret af Netflix på verdensplan, og Cannes-festivalen har tidligere nægtet at vise streamingtjenestens film i hovedkonkurrencen.

Ifølge branchemagasinet Variety er The Power of the Dog og The Card Counter begge inviteret til at blive vist på Venedig-festivalen, som afholdes 1. – 11. september, men folkene bag filmene vil angiveligt se, om de kan komme til Cannes.

Det samme gælder det spansksprogede komediedrama Competencia oficial af argentinerne Mariano Cohn og Gastón Duprat. Her spiller de spanske stjerner Penélope Cruz og Antonio Banderas henholdsvis berømt instruktør og rig forretningsmand, der går sammen om at skabe et hit af en film.

Inspireret af Bergman
Årets største franske film får naturligvis også altid verdenspremiere på Cannes-festivalen.

I 2021 er der udsigt til, at Guldpalme-vinderen bag flygtningedramaet Dheepan, Jacques Audiard, vender tilbage med det sort-hvide ungdomsdrama Les Olympiades.

Den er baseret på amerikaneren Adrian Tomines tegneserie Killing and Dying og handler om kærlighedsforviklinger mellem tre kvinder og en mand.

Claire Denis, som senest var aktuel med det engelsksprogede sci-fi-drama High Life, er tilbage på fransk med Feu. Filmen har Juliette Binoche i hovedrollen som en kvinde fanget i et trekantsdrama.

Den kan også meget vel være i programmet på festivalen, hvor en række kvindelige instruktører fra Frankrig står på spring til at vise film i hovedkonkurrencen for første gang.

Mest interessant er den franske instruktør med det danskklingende navn Mia Hansen-Løve, hvis farfar var dansker. Hun har lavet små film som Dagen i morgen og Eden, men kan få et bredere gennembrud med sin næste film, der har den inciterende titel Bergman Island.

Mia Wasikowska, Tim Roth, Vicky Krieps og norske Anders Danielsen Lie – der også har en rolle i Joachim Triers film – medvirker i filmen, hvor et amerikansk par rejser til Bergmans hjemstavn Fårö for at blive inspireret til at skrive hver deres manuskript.

Masser af Guldpalme-vindere
Også fra resten af verden er der gode chancer for verdenspremierer til nye film af kunstfilmverdens førende instruktører.

Den italienske Guldpalme-vinder Nanni Moretti, som i 2001 vandt for Sønnens værelse, er klar med Tre piani. Den skildrer tre familier, der er bosat i det samme lejlighedskompleks i Rom.

Og han er blot en af flere tidligere Guldpalme-vindere, hvis nye film kan få premiere i Cannes, hvor også Ruben Östlund og Jacques Audiard har sejret.

Thailandske Apichatpong Weerasethakul (Onkel Boonmee, der kan huske sine tidligere liv) har lavet sin første engelsksprogede film, Memoria, som har stjernen Tilda Swinton i hovedrollen.

Anne Frank-film
Også andre af festivalens prisvindende instruktører, der stadig har til gode at vinde hovedprisen, er gode bud på deltagere i hovedkonkurrencen.

Efter at have arbejdet på spansk er iranske Asghar Farhadi tilbage på modersmålet med en film, der bærer den engelske titel A Hero, men som der ellers ikke vides noget om.

Russiske Kirill Serebrennikov kunne ikke være i Cannes til premieren på sin seneste film, periodedramaet Sommer, fordi han sad i husarrest i Rusland efter anklager om svindel med offentlige midler.

Instruktøren har alligevel kunnet lave en ny film med den engelske titel Petrov’s Flu, som følger en tegneserieskabers liv i Rusland efter Sovjetunionens fald.

Endelig er der også mulighed for, at manden bag animationsperlen Waltz with Bashir, israelske Ari Folman, vender tilbage til Cannes med sit seneste projekt.

I den animerede spillefilm Where Is Anne Frank? rejser titelpersonens fantasiven Kitty rundt i nutidens Europa for at finde ud af, hvordan Anne Franks liv var i de sidste syv måneder.

Ari Folman, hvis forældre blev sendt til Auschwitz, har i et interview med Ekko fortalt, at filmen vil trække tråde mellem holocaust og nutidens flygtningekrise i Europa.

Trailer: The French Dispatch

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko