Cannes 2019
23. apr. 2019 | 12:14

Dansk Cannes-vinder udtaget til årets festival

Foto | Adomeit Film
The Orphanage er instrueret af Shahrbanoo Sadat og produceret af Katja Adomeit. Den betegnes som et historisk drama med musikalske Bollywood-scener.

Instruktøren bag danskproducerede Wolf and Sheep vender tilbage til parallelkonkurrencen Quinzaine dés Realisateurs, som har nye gysermestre med i programmet.

Af Nicki Bruun

Nicolas Winding Refn viser sin amerikanske tv-serie Too Old to Die Young uden for konkurrence i Cannes, hvor parallelkonkurrencen Semaine de la Critique har dansk deltagelse i form af de henholdsvis islandsk- og færøsk-fødte instruktører Hlynur Pálmason og Andrias Høgenni.

Også i parallelkonkurrencen Quinzaine dés Realisateurs er der netop blevet afsløret hjemlig deltagelse i form af den danskproducerede The Orphanage, der er instrueret af afghansk-fødte Shahrbanoo Sadat.

Hun vandt i 2016 samme konkurrence med debutfilmen Wolf and Sheep. Det helt store navn skal dog findes i særvisningsprogrammet, hvor Luca Guadagnino følger op på Call Me by Your Name og Suspiria med kortfilmen The Staggering Girl, der vises uden for konkurrence.

Den mest imødesete film i årets konkurrence er gyseren The Lighthouse af Robert Eggers, der fik ekstraordinært gode anmeldelser for The Witch. Der blev spekuleret i, at han var klar til det officielle program i Cannes, men den amerikanske instruktør har altså fået plads i Quinzaine dés Realisateurs med sin film nummer to, som har ingen ringere end Robert Pattinson og Willem Dafoe på rollelisten.

Eggers er det mest kendte navn i et program, der også tæller instruktører som franske Bertrand Bonello (Nocturama), japanske Takashi Miike og filippinske Lav Diaz.

Plads til Netflix
Quinzaine dés Realisateurs blev stiftet i 1969 af den franske instruktørsammenslutning og er blevet et vigtigt springbræt for dygtige filmkunstnere.

De seneste års programmer har budt på stærke film som Climax, Trækfugle, Leave No Trace, The Florida Project og The Rider, der siden har gået sejrsgang på festivaler verden over.

Med danske øjne kunne man have håbet på, at Jeanette Nordahls Kød og blod eller Marie Grahtø Sørensens Psychosia – begge debutfilm – havde fundet vej til Cannes-festivalens parallelkonkurrence. Kun fire af konkurrencens 24 film er instrueret af kvinder.

Til gengæld er det værd at bemærke, at en Netflix-film har gjort sit indtog i Quinzaine dés Realisateurs. Parallelkonkurrencen kører sideløbende, men uafhængigt af den officielle Cannes-festival, som har en konflikt med streamingtjenensten.

Wounds hedder filmen af iranske Babak Anvari, der tidligere har stået bag gyseren Under the Shadow. Hans nye film har stjerner som Dakota Johnson og Armie Hammer på rollelisten og fik verdenspremiere ved Sundance-festivalen tidligere på året.

Quinzaine dés Realisateurs 2019


Yves, instr. Benoît Forgeard
Zombi Child, instr. Bertrand Bonello
Wounds, instr. Babak Anvari
An Easy Girl, instr. Rebecca Zlotowski
To Live to Sing, instr. Johnny Ma
Tlamess, instr. Ala Eddine Slim
For the Money, instr. Alejo Moguillansky
Sick Sick Sick, instr. Alice Furtado
Perdrix, instr. Erwan Le Duc
First Love, instr. Takashi Miike
Les particules, instr. Blaise Harrison
The Orphanage, instr. Shahrbanoo Sadat
Blow It to Bits, instr. Lech Kowalski
Oleg, instr. Juris Kursietis
The Lighthouse, instr. Robert Eggers
Lillian, instr. Andreas Horwath
Give Me Liberty, instr. Kirill Mikhanovsky
Song Without a Name, instr. Melina León
Ghost Tropic, instr. Bas Devos
Dogs Don’t Wear Pants, instr. Jukka-Pekka Valkeapää
The Halt, instr. Lav Diaz
Alice and the Mayor, instr. Nicolas Pariser
And Then We Danced, instr. Levan Akin
Deerskin, instr. Quentin Dupieux

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko