Cannes 2019
18. apr. 2019 | 12:16 - Opdateret 19. apr. 2019 | 11:31

Store instruktører vender tilbage til Cannes

Foto | Festival de Cannes
Plakaten for årets Cannes-festival er en hyldest til nyligt afdøde Agnès Varda, der er en af filmhistoriens store kvindelige instruktører.

Nogle af nyere tids mest kendte filmskabere viser deres seneste værk på den franske festival, hvor Quentin Tarantino dog ikke er klar endnu.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Skærtorsdag er en helligdag i Danmark, men i Frankrig har de brugt dagen på at afsløre programmet til årets Cannes-festival.

Og det er en særdeles spændende omgang, som festivallederne Thierry Frémaux og Pierre Lescure offentliggjorde i Paris.

Den første titel var kendt i forvejen, nemlig hovedkonkurrencens åbningsfilm The Dead Don’t Die, der er en zombiekomedie af Cannes-darlingen Jim Jarmusch.

Der er også blevet plads til flere af de store instruktører, som tidligere har vist film på festivalen: spanske Pedro Almodóvar, britiske Ken Loach, canadiske Xavier Dolan og de belgiske Dardenne-brødre viser alle deres nyeste film i Cannes.

Også Terrence Malicks længe ventede næste film er blevet udtaget til hovedkonkurrencen. ”Det er ikke en krigsfilm, men en film om krig,” sagde Frémaux om filmen, der har skiftet titel fra Radegund til A Hidden Life.

Se alle film i det officielle program nederst i artiklen.

Ingen Tarantino – endnu
Det store spørgsmål inden offentliggørelsen var, om Quentin Tarantinos i spænding ventede Once Upon a Time in Hollywood ville blive annonceret i hovedkonkurrencen.

Det blev den ikke, og ifølge branchemediet Variety og lederne på Cannes-festivalen er den stadig ved at blive lavet færdig. Thierry Frémaux hentydede dog til, at der forhåbentlig ville komme tilføjelser til de nitten film i hovedkonkurrencen, så det er altså stadig en mulighed.

Til gengæld er sidste års Guldpalme-vinder, japanske Hirokazu Koreeda, ikke nået at blive færdig med sin næste film, som ellers var forventet blandt de udvalgte titler. Heller ikke svenske Roy Anderssons Om det oändliga er blevet udtaget.

Safdie-brødrene imponerede på festivalen i 2017 med thrilleren Good Time. Deres nye Uncut Gems er sandsynligvis blevet fravalgt, fordi filmen er produceret af Netflix, der ikke opfylder festivalens krav om, at film i hovedkonkurrencen skal vises i biografen i Frankrig.

Foruden de store instruktører har Cannes-festivalen i hovedkonkurrencen givet plads til spændende filmskabere som østrigske Jessica Hausner og amerikanske Ira Sachs, der er debutanter i kampen om Guldpalmen.

Der snakkes ofte om forholdet mellem mandlige og kvindelige instruktører på festivaler, og i år har Cannes fundet plads til fire kvinder blandt de nitten film i hovedkonkurrencen.

Ud over Hausner er der tale om de franske filmskabere Céline Sciamma, Justine Triet og debutanten Mati Diop.

Amy-instruktør tilbage
Et par af Cannes-festivalens mest interessante titler skal dog findes uden for konkurrence.

Her finder vi danske Nicolas Winding Refn, der viser sin tv-serie Too Old to Die Young, som ifølge Cannes har undertitlen North of Hollywood, West of Hell. Festivalen vil vise afsnit fire og fem. Hvorfor det netop er dem, måtte Thierry Frémaux blankt erkende, at han ikke vidste.

Dokumentaristen Asif Kapadia – manden bag de fantastiske Amy og Senna – kommer til Cannes med Maradona om den berømte fodboldspiller Diego Maradona. Og den 16. maj vil pressefotograferne flokkes om den røde løber, når selveste Elton John kommer til Cannes for at præsentere Rocketman, der er Dexter Fletchers biopic om den britiske popstjerne.

Sidste år kunne vi glæde os over, at Ali Abbasis Grænse kom i den næstbedste konkurrence Un Certain Regard, men i år må vi desværre se langt efter de danske eller halvdanske titler.

Årets Cannes-festival finder sted fra 14. maj til 25. maj, og Ekko vil som vanligt dække festivalen med interviews, reportager og anmeldelser.

Cannes-festivalen 2019



Åbningsfilm
The Dead Don’t Die, instr. Jim Jarmusch

Konkurrencen
Pain and Glory, instr. Pedro Almodóvar
The Traitor, instr. Marco Bellocchio
The Wild Goose Lake, instr. Diao Yinan
Parasite, instr. Bong Joon Ho
The Young Ahmed, instr. Jean-Pierre & Luc Dardenne
Oh Mercy!, instr. Arnaud Desplechin
Atlantique, instr. Mati Diop
Matthias and Maxime, instr. Xavier Dolan
Little Joe, instr. Jessica Hausner
Sorry We Missed You, instr. Ken Loach
Les Misérables, instr. Ladj Ly
A Hidden Life, instr. Terrence Malick
Bacarau, instr. Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
The Whistlers, instr. Corneliu Porumboiu
Frankie, instr. Ira Sachs
Portrait of a Young Girl on Fire, instr. Céline Sciamma
It Must Be Heaven, instr. Elia Suleiman
Sibyl, instr. Justine Triet

Un Certain Regard
Adam, instr. Maryam Touzani
Beanpole, instr. Kantemir Balagov
A Brother’s Love, instr. Monia Chokri
Bull, instr. Annie Silverstein
The Climb, instr. Michael Covino
Evge, instr. Nariman Aliev
Freedom, instr. Albert Serra
Invisible Life, instr. Karim Aïnouz
Joan of Arc, instr. Bruno Dumont
Chambre 212, instr. Christophe Honoré
Papicha, instr. Mounia Meddour
Port Authority, instr. Danielle Lessovitz
Summer of Changsha, instr. Zu Feng
The Swallows of Kabul, instr. Zabou Breitman & Eléa Gobé Mévellec
A Sun That Never Sets, instr. Olivier Laxe
Zhuo Ren Mi Mi, instr. Midi Z

Uden for konkurrence
The Best Years of a Life, instr. Claude Lelouch
Diego Maradona, instr. Asif Kapadia
La Belle Époque, instr. Nicolas Bedos
Rocketman, instr. Dexter Fletcher
Too Old to Die Young – North of Hollywood, West of Hell, instr. Nicolas Winding Refn

Midnatvisning
The Gangster, the Cop, the Devil, instr. Lee Won-Tae 

Særvisninger
Family Romance, LLC., instr. Werner Herzog
For Sama, instr. Waad Al Kateab & Edward Watts
Share, instr. Pippa Bianco
Tommaso, instr. Abel Ferrara

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko