Nyhed
07. mar. 2023 | 14:19

Dansk filmgigant solgt til svensk konkurrent

Foto | SF Anytime
SF Anytime og Blockbuster har hidtil konkurreret om kunderne på det nordiske marked, men nu har filmudlejningstjenesterne fået den samme ejer.

Blockbuster er blevet solgt til den svenske udlejningstjeneste SF Anytime, der vil være markedsførende i hele Norden.

Af Nicki Bruun

Blockbuster er et stærkt brand, som er synonym med gode filmoplevelser her i Danmark.

Men nu er filmudlejningstjenesten kommet på nye hænder. Det er konkurrenten SF Anytime – ejet af den svenske Bonnier-koncern – som har opkøbt Blockbuster, der indtil nu har været ejet af Nuuday, selskabet bag Yousee.

”SF Anytime erhverver sig retten til brugen af Blockbuster-brandet i Norden og overtager alle kundeforhold,” står der i en pressemeddelelse.

”Vi overdrager Blockbuster-brandet og kundeforholdene til SF Anytime over en periode på seks måneder for at sikre en gnidningsløs overgang for de mange Blockbuster-kunder, som ikke skal gøre noget anderledes, end de plejer, og dermed fortsat kan leje og købe de film, de ønsker at se på Blockbusters platforme,” siger Nuuday-direktør Jens Grønlund.

Der forlyder ikke noget om, hvad købssummen er.

Stærkere service
Selv om Blockbuster nu ejes af selskabet bag konkurrenten, kommer tjenesten fortsat til at eksistere side om side med SF Anytime.

Blockbuster er den førende tjeneste på sit felt i Danmark, mens SF Anytime er forrest på markedet i hjemlandet Sverige.

”Vi er både glade for og stolte over at erhverve den førende danske digitale filmudlejningstjeneste Blockbuster og integrere tjenesten i vores virksomhed,” udtaler Michael Holmberg, administrerende direktør for SF Anytime.

”Vores kombinerede erfaring og tilbud skaber en endnu stærkere service for millioner af husstande på tværs af det nordiske marked.”

Mulige prisstigninger
I 2014 erhvervede TDC rettighederne til navnet Blockbuster fra den amerikanske kæde, som udlejede dvd’er. Men kæden bukkede under, da streamingtjenesterne for alvor indtog markedet.

Senere splittede TDC forretningen op og gjorde underselskabet Nuuday til ejer af navnet.

Det er ikke offentligt, hvor mange kunder Blockbuster har i Danmark. Men ifølge Berlingske omsætter virksomheden for 100 millioner kroner om året.

Michael Holmberg siger til avisen, at varer som kaffe og øl på grund af en lavkonjunktur er blevet dyrere, mens priser på filmleje har været ret stabil i ti-femten år.

Det kunne dermed godt lyde, som om der er lagt op til prisstigninger på Blockbuster, hvor priserne i dag varierer meget mellem nye og gamle film.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko