Nyhed
04. aug. 2011 | 14:05

Hitchcock vender tilbage fra de døde

21 år efter mesterens død er The White Shadow, hvor han fungerede som forfatter, klipper og scenograf, dukket op.

Af Thomas Spejlborg Sejersen

En af filmhistoriens absolut største instruktører, Alfred Hitchcock, debuterede i 1925 med stumfilmen The Pleasure Garden. Men før det arbejdede han faktisk på et par film af andre instruktører, hvor han havde stor kunstnerisk indflydelse.

The White Shadow fra 1923 fungerede Hitchcock både som instruktørassistent, manuskriptforfatter, scenograf og klipper. Men indtil for nylig har man troet, at filmen var gået tabt.

Nu er filmen imidlertid sensationelt dukket op i New Zealand Film Archive.

Tilbyder unikt nærstudie
”Dette er en af de mest betydningsfulde opdagelser i mands minde for både studerende, kritikere og beundrere af Hitchcocks ekstraordinære oeuvre,” siger formand for USA’s nationale sammenslutning af filmkritikere, David Sterritt, til New Zealand Film Archive.

Selvom det ikke er Hitchcocks instruktørdebut, er det alligevel en vigtig opdagelse. Og ifølge Steritt giver fundet ”en unik mulighed for at nærstudere Hitchcocks visuelle og narrative ideer, mens de endnu var ved at tage form.”

Filmen, der handler om to tvillingesøstre (en god og en ond), kan dog stadig ikke nydes i sin fulde længde. Det er nemlig kun de første tre ud af i alt seks filmruller, man har fundet i en bunke af gamle fotografier.

En halv repremiere
The White Shadow er fundet i den New Zealandske samler Jack Murtaghs arkiv, som efter hans død i 1989 blev sendt til New Zealand Film Archive.

Og Hitchcocks film er ikke det eneste filmhistoriske fund, man har gjort i samlingen. Sidste år fandt man en kopi af John Ford-filmen Upstream fra 1927.

Eftersom det kun er halvdelen af The White Shadow, der er fundet, er det tvivlsomt, om man nogensinde vil få filmen at se i dens fulde længde.

Alligevel vil filmen, ligesom Upstream, blive restaureret med henblik på en repremiere. Først skal den dog kopieres til et langtidsholdbart medie, for de nitrat-filmruller, som filmen består af, er ekstremt følsomme.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko