Nyhed
29. sep. 2016 | 13:30

Jacob Holdt frygter ny mediehetz

Foto | Copenhagen Film & Tv / Jacob Holdt
Mere end 40 år efter deres første møde genopfører Jacob Holdt billedet af Merrylin Jones i badekarret fra Amerikanske billeder.

Hvorfor skal en 70-årig mand forholde sig til fem korte år af sin ungdom, spørger fotografen Jacob Holdt, der ikke er udelt begejstret for ny dokumentar om ham.

Af Lauge Hendriksen

I ny dokumentar, Jacob Holdt: Mit liv i billeder, opsøger Jacob Holdt nogle af de mennesker, som han mødte på sin rejse igennem USA for over 40 år siden – mennesker, han portrætterede i sit fotografiske hovedværk: Amerikanske billeder.

”En hyldest til Amerikanske billeder, til rejsen, til eventyret og til kærligheden,” skriver instruktøren Niels-Ole Rasmussen om filmen, der har biografpremiere 5. oktober.

Men Jacob Holdt er ikke udelt begejstret for resultatet. Det gav han udtryk for, da han mødte Ekkos René Fredensborg til en samtale, som kan læses i det nye Ekko.

”Er det ikke lidt uværdigt for en 70-årig mand overhovedet i dag at skulle forholde sig til fem korte år af sin ungdom – i film og interviews – frem for, at man tager hans livsarbejde alvorligt som moden mand gennem 40 år?” spørger Jacob Holdt.

Udnyttelse?
Jacob Holdt havde håbet, at filmen ville fokusere mere på hans livslange kamp mod racisme frem for at stille kritiske spørgsmål om hans fortid.

Under rejsen i USA sov han sammen med både kvinder og mænd, som han fotograferede. Og i filmen antyder en ung, amerikansk universitetsstuderende under Holdts foredrag, at han seksuelt har udnyttet de fattige, sorte kvinder.

”Jeg vidste godt, at jeg var inde i et minefelt ved blot at bringe et billede af en nøgen, sort kvinde. Det kører direkte ned i realiteten om the white sexual exploiter,” siger Jacob Holdt i Ekko og fortsætter:

”Men jeg vidste også, at jeg ikke havde udnyttet dem, for det var stærke personer – stærke personer, der opsøgte mig. Og de sorte kvinder var nærmest uopnåelige.”

Mediehetz
Jacob Holdt fortæller, at han dengang indgik et kompromis med sine kritikere, som gav ham en sætning, han kunne i sine foredrag.

Han lover at sende sætningen efter interviewet, men i stedet skriver han en række mails om, at Ekkos spørgsmål har bekræftet hans bange anelser omkring filmen.

Han frygter, at den vil give anledning til et ”karaktermord” og ”en mediehetz”, som da Weekendavisen i 2015 afslørede, at han havde pyntet på sandheden i Amerikanske billeder.

”Før i tiden sagde jeg alt, hvad jeg tænkte på, og jeg slap altid godt af sted med det. Dér lærte jeg noget nyt med Weekendavisens angreb på mig,” siger Jacob Holdt. 

”Alt blev vendt og drejet og brugt imod mig. Og mine venner sagde: ’Nu må du altså holde op med at udtale dig offentligt mere. For du graver dig bare dybere og dybere ned.’” 

Fastholdt i fortiden
Filmen kommer vidt omkring og berører også Jacob Holdts arbejde for at integrere muslimer i det danske samfund. Det afsløres, at han i øjeblikket arbejder på at lave kvindemoské i sine lokaler på Købmagergade.

Men omdrejningspunktet er og bliver den rejse, han foretog, da han var midt i tyverne – og som resulterede i Amerikanske billeder.

Dét ærgrer Jacob Holdt.

”Danskerne kender mig kun fra Amerikanske billeder. Jeg er så træt af altid at blive kaldt i fjernsynet, hver gang et raceoprør udbryder i USA. Jeg bliver ligesom altid fastholdt i min amerikanske fortid.”

”Og filmprojektet startede med, at de med dokumentaren ville vise en anden side af mig, og så ender filmen med alligevel at fastholde mig,” siger han.

Instruktør Niels-Ole Rasmussen ønsker ikke at kommentere Jacob Holdts udtalelser til Ekko.

Trailer: Jacob Holdt: Mit liv i billeder

Kommentarer

Ekko #73

Det nye nummer kan købes i kiosker eller bestilles her.

Læs mere om magasinets indhold her.

© Filmmagasinet Ekko