Nyhed
25. jan. 2016 | 09:40

København får animationsfestival

Foto | StudioCanal
April and the Extraordinary World er en mystisk fortælling om en teenagepige, der søger efter nogle forsvundne videnskabsmænd. Den og andre tegnefilm for voksne kan ses på animationsfestivalen VOID.

Det vrimler med tegnefilm for det voksne publikum, når den nye animationsfestival VOID åbner dørene i Cinemateket.

Af Felix Rothstein

De animationsfilm, der finder vej til de danske biografer, er stort set alle sammen rettet mod børnepublikummet. Men den nye filmfestival VOID, der finder sted i Cinemateket 27. – 31. januar, sætter fokus på tegnefilm for voksne.

Og heldigvis for det.

For mens det er skudt op med en stribe forskellige filmfestivaler – for mode, arkitektur, horrorfilm og så videre – har tegnefilmene manglet deres eget sted. Med undtagelse af enkelte titler på Cph Pix og Dox har det indtil nu faktisk kun været Viborg Animations Festival, der for alvor har taget tegnefilmene seriøst.

Men nu dukker VOID så op med animationsfilm fra hele verden, fra Østrig til Taiwan. Festivalen har lagt et ambitiøst og kvalitetsbevidst program, der har den amerikanske kultinstruktør Bill Plympton som hovednavn.

Man satser ikke på Pixar og Dreamworks, men på eksperimenterende og engagerede voksentegnefilm, som normalt ikke ville finde vej til det danske biografpublikum.

Langt størsteparten af filmene i VOID’s program er helt nye og giver et ret fantastisk indblik i, hvad der sker med animationen netop nu.

Amerikansk animations-pioner
VOID’s store scoop er den amerikanske tegnefilmspioner Bill Plympton, der er elsket og beundret for sine syrede, virtuose og håndtegnede film.

Han er måske mest kendt for de mange MTV-kortfilm, han lavede i 90’erne, men det er hans bizarre og rørende spillefilm, der er programmets kronjuvel.

Debutfilmen The Tune (1992) leger med musicalen i en morsom kortfilmcollage. mens film som Mutant Aliens (2001) og Hair High (2004) knalder helt ud og hiver fat i b-film og 50’er-tegneserier.

Men Bill Plymptons store styrke er, at han altid, uanset hvor syret det bliver – formår at gøre sine film nærværende og følsomme. Det gælder især for Idiots and Angles (2008) og Cheatin’ (2013), der får Danmarkspremiere på VOID.

Og ikke nok med, at festivalen giver et fyldigt indblik i Bill Plymtons oeuvre. Man kan oven i købet møde manden selv fredag den 29. januar, hvor han holder en masterclass på Den Danske Filmskole.

Desuden bliver en håndfuld af filmene opfulgt af interviews med instruktøren på scenen.

Krig og konflikt
VOID har mere end 25 film på programmet og dækker bredt fra sydkoreansk sci-fi til spansk stopmotion. Alligevel peger nogle film i samme retning.

To colombianske film sætter fokus på landets ustabile sociale og politiske klima.

Sabogal (2015) er en politisk thriller om mordet på en systemkritiker og en advokat, der kæmper mod overtrædelser af menneskerettighederne. Det er en hæsblæsende omgang med korruption, vold og trusler.

I Banished (2014) rykker vi til en nær, men dystopisk fremtid, hvor Colombia plages af en borgerkrigslignende konflikt. En gruppe unge mennesker er fanget midt i den krigshærgede hovedstad Bogota. Byen bliver kulisse til en samfundskritisk film om politisk apati og krigens konsekvenser.

Krigens rædsler er også i centrum i belgiske Cafard og franske Adama. Begge film er fra 2015 og går til Første Verdenskrig fra hver sin overraskende vinkel.

Cafard følger en belgisk mesterbryder, der bliver soldat for at hævne sin datters voldtægt. I Adama bevæger den tolvårige titelfigur sig ud på en vild rejse fra Vestafrika til Europas skyttegrave i jagten på sin forsvundne storebror.

Sikre hits
Blandt de største titler i festivalprogrammet er franske Christian Desmares og Franck Ekincis April and the Extraordinary World (2015).

Baseret på tegneseriemesteren Jacques Tardis univers udspiller den fantasifulde og sprudlende historie sig i Paris i en alternativ virkelighed, hvor April og hendes talende kat jager sandheden om nogle forsvundne videnskabsmænd.

Også den japanske Miss Hokusai (2015), der vandt juryens pris ved den store animationsfestival i franske Annecy, er en af de fine titler på VOID. Fortællingen om datteren til en af Japans største malere svajer elegant mellem realisme og magi.

Endelig kan publikum opleve en nyrestaureret udgave den japanske kultklassiker Belladonna of Sadness fra 1973. Sex, satan og stoffer i syret kombination.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko