Nyhed
25. juli 2013 | 13:30

Steve Jobs fortsætter med at være first-mover

Foto | David Moir
En vellignende Ashton Kutcher som Apple-stifteren Steve Jobs i bio-pic'en Jobs, der fik en noget blandet modtagelse, da den havde premiere på årets Sundance-festival.

Filmtraileren til den længe ventede Jobs er den første nogensinde på den populære app, Instagram.

Af Benedikte Øster Enstrøm

En trailer er oftest en film på et par minutter, som bliver vist i biografen og på internettet. Men 15. juni blev en ny platform taget i brug, der kan gøre ultrakorte trailers til en afgørende brik i filmens markedsføring.

Den længe ventede Jobs – en bio-pic om Apples medstifter Steve Jobs – blev således markedsført med en femten sekunders trailer på den populære app, Instagram.

I traileren hører man Ashton Kutcher, som spiller Steve Jobs i filmen, citere Jobs berømte ord:

”Dette er en hyldest til de skøre, de utilpassede, rebellerne. Fordi de personer, der er skøre nok til at tro, at de kan ændre verden, er dem, der gør det.”

I traileren ser man, hvordan Jobs arbejder sig op ad karrierestigen, indtil han til sidst modtager stor applaus for præsentationen af et skinnende Apple-produkt.

Det er første gang nogen sinde, at der bliver uploadet en filmtrailer på Instagram. Indtil for fem uger siden var det kun muligt at uploade billeder på den populære app.

Voksende popularitet
Instagram har siden app’ens lancering i 2010 været en af de mest populære foto-apps. 

Allerede to måneder efter lanceringen havde en million mennesker oprettet en brugerkonto, og i dag har Instagram app’en 130 millioner brugere. Hver dag bliver der givet omkring en million ”likes”, og brugerne har sammenlagt uploadet seksten milliarder billeder til app’en.

Da Instagram lancerede deres nye video-funktion, sagde medstifter Kevin Systrom: ”Det er en femten sekunders smuk video, som du kan optage meget let.”

Måske vil Jobs Instagram-filmtraileren sætte gang i en helt ny epoke for lancering og markedsføring af film.

I modsætning til de fleste andre filmtrailere vil Instagram-filmtrailere automatisk poppe op på mobilerne, hvis man følger en person, der deler videoen. Det er derfor en let måde at nå ud til et stort publikum.

Instagram-trailer: Jobs


Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko