Nyhed
09. jan. 2014 | 11:01

TDC fører Blockbuster-navnet videre

Foto | Blockbuster
TDC har købt Blockbuster-navnet, der skal bruges til at lære danskerne at leje film digitalt.

TDC vil udnytte danskernes kendskab til Blockbusters brand til at fremme digital filmudlejning. ”Vores ønske er at få filmene hurtigere, efter at de har haft biografpremiere,” siger mediedirektør.

Af Marie Andersen

Den fysiske filmudlejning er faldet, og nettets abonnementstjenester kan ikke tilbyde de nyeste film.

Derfor vil TDC lære danskerne at leje film på nettet og har til formålet nu købt det velkendte Blockbuster-navn.

”Blockbuster er selvfølgelig forbundet med fysisk udleje og butikker, men vi er helt sikre på, at man sagtens kan overføre brandet til en digital verden,” siger Ulf Lund, mediedirektør i TDC, til Ekko.

TDC har i forvejen YouBio, der både fungerer som abonnementstjeneste, det såkaldte SVOD, og til leje af enkelte film, TVOD, men fremover overtager Blockbuster-brandet sidstnævnte.

Film skal hurtigere på VoD
Blockbuster bliver en selvstændig udlejningstjeneste, og man behøver således ikke være kunde hos TDC for at leje film. Filmene skal være de nyeste af slagsen for at kunne konkurrere med abonnementstjenester til 79 kroner om måneden, hvor filmene gerne har et par år på bagen.

”Det forudsætter selvfølgelig, at TVOD er attraktivt, og en af de ting, der er med til at gøre det attraktivt er, hvor hurtigt man kan se filmene,” forklarer Ulf Lund.

Det kræver ifølge mediedirektøren, at perioden – fra en film har haft biografpremiere, til den kommer på Video on Demand – forkortes. Den er lige nu typisk på fire måneder.

”Vores ønske er da helt klart at få filmene hurtigt, men vi anerkender også, at man er inde og rokke ved nogle ting, der er ret grundlæggende. Derfor er det ikke bare lige sådan at gøre,” siger Ulf Lund.

Et stærkt brand
Ulf Lund vil ikke ud med, hvor meget Blockbuster-brandet har kostet, men forsikrer, at det er et stærkt brand, TDC har købt – på trods af, at Blockbuster i hjemlandet USA gik konkurs i 2012 konkurs.

Sidste år begyndte Blockbuster en rebrandring og blev til RecycleIT, der forhandler brugt teknologi.

”Vi synes, at Blockbuster er et super stærkt brand. Stort set alle ved, hvad det betyder, nemlig filmleje. Du behøver bare at se den gule skrift på den blå baggrund, så ved du præcis, hvad det handler om,” siger han.

”Alle danskere kender navnet, hvorimod det kun er en lille del, der i dag kender muligheden for at leje film digitalt,” siger Ulf Lund.

Det er meningen, at Blockbuster-brandet skal implementeres i løbet af den første halvdel af 2014.

Kommentarer

TDC

TDC-koncernen er Danmarks største telekommunikationsvirksomhed med ti datterselskaber, heriblandt YouSee. 

YouSee udbyder telefoni, tv, mobil, bredbånd samt tv- og filmtjenesten YouBio, der både fungerer som abonnementtjeneste og til leje af enkeltfilm. 

Netflix sidder på den største markedsandel af abonnementstjenesterne med sytten procent af danske hustande som abonnenter mod YouBios tre procent. 

TDC er til gengæld landets største udbyder af leje af enkeltfilm med en markedsandel på over 50 procent. 

Kilde: TDC og Mediawatch.dk

© Filmmagasinet Ekko