Det digitale indblik

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

16. jan. 2023 | 10:37

Netflix vil gøre Danmark til et skrækeksempel

Grafik | Filmmagasinet Ekko
De globale streaminggiganter har gjort deres indtog i Danmark, men de kan forsvinde igen lige så hurtigt, som de kom hertil.

2023 kan blive et skelsættende år for tv- og streamingbranchen i Danmark. På to store områder skal man virkelig holde tungen lige i munden og passe på. Der er ikke råd til flere af de fejltagelser, der blev begået i 2022.

Create Denmark-konflikten om rettighedsbetaling var en sørgelig sag for dansk fiktionsproduktion, og følgevirkningerne er fortsat ret uoverskuelige.

Den danske fiktionsbranche er på vej ind i et økonomisk usikkert år, da der i 2022 er blevet udviklet meget få nye projekter. Branchen skønner selv, at tabet kan løbe op i halvanden milliard kroner – og mange tabte arbejdspladser.

I november 2022 blev der efter et usædvanligt langt forløb indgået en aftale mellem Create Denmark (der repræsenterer kreative fagforeninger såsom Skuespillerforbundet og Danske Filminstruktører) og Netflix, og udviklingen kunne gå i gang igen.

Men der ser ikke ud til at være sket så meget endnu.

Den danske rettighedskonflikt var dårlig timing. I det samme år, som Netflix stoppede udvikling i Danmark, tabte firmaet nemlig en stor luns af sin markedsværdi. Og konkurrenterne blev mere truende.

Hele streamingmarkedet har døjet med økonomiske nedture og ændrer nu strategier. Især forventes det, at man vil satse på at producere færre titler af højere kvalitet.

Der mangler fortsat at blive indgået rettighedsaftaler med andre globale streamingtjenester som Disney+, Prime Video, Apple TV+ med flere. Og belært af den måde, Netflix opførte sig på, skal man passe på ikke at undervurdere de andre spilleres stålfaste positioner.

Det står nemlig nu klart, at Netflix har stået urokkeligt fast på en model, de allerede lancerede i februar 2020. Her indgik Netflix en model for betaling af rettigheder i Tyskland, og de følgende år har Netflix indgået tilsvarende modeller i Norge og Sverige.

Det var en model med succesbaserede kriterier, den såkaldte completer-model, hvor der delvis afregnes efter, hvor mange der ser et værk færdigt. Denne model blev af danske forbund anset som urimelig og langt ringere end den danske model, som man efterfølgende kæmpede for at få gennemført.

Der tegner sig et billede af en benhård og kynisk strategi fra Netflix’ side: Enten tager I vores model, eller vi dropper jer helt!

Det troede man ikke på i Danmark, og det kostede altså den danske branche mindst en milliard kroner. Netflix brugte brutalt Danmark som skrækeksempel for de næste lande, hvor de skal indgå rettighedsaftaler.

Create-konflikten var omsonst. Netflix vil aldrig gå med til en særaftale i et enkelt land.

Denne hårde taktik kan vi også forvente at se i 2023, hvor en række EU-landes forskellige modeller for at lægge skat på og stille krav til de globale streamingtjenester vil blive udfordret hårdt i EU-systemet, både af drevne lobbyister og med juridiske tiltag.

Det danske kulturbidrag vil komme til at stå for skud.

Der var i Folketinget i april 2022 flertal for, at alle streamingtjenester skulle aflevere seks procent af deres omsætning til public service-puljen og dansk film. Det skabte mange steder i branchen stor jubel, men det nåede aldrig at blive færdigbehandlet og vedtaget, før valgkampen gik i gang.

I en kommentar fra Kommissionen til den danske regering om lovteksten til det oprindelige kulturbidrag på seks procent, skriver kommissionen direkte, at hvis man ønsker at indføre en så høj sats, skal man forklare nærmere, hvorfor man finder dette nødvendigt.

Sådanne kommentarer vil være incitament for store streamingtjenester til at anlægge sag mod Danmark ved EU-Domstolen, hvis det bliver vedtaget og implementeret.

Men med den nye blandingsregering er der nu blevet skrevet en revurdering af kulturbidraget ind i regeringsgrundlaget. Man skal se, om man kan give streamingtjenesterne mulighed for at investere deres indtjening i nye danske produktioner i stedet for kun en afgift. Det var blå bloks oprindelige ønske.

Der arbejdes således på at få revurderet kulturbidraget ved at præsentere en ny model over for medieordførerne og den nye kulturminister. Og her skal man virkelig passe på.

For hvis vi ender med en ny model for kulturbidrag/streamingskat, der godt nok ud fra et lokalt dansk udsyn kan se politisk fornuftig ud for branchen, men samtidig forsømmer at se på de generelle globale markedsmekanismer, kan det gå helt galt.

De store streamingtjenester har slået sig sammen i en koalition med hovedsæde i Bruxelles, og en tjeneste som Netflix viser tænder i flammende høringssvar til både den norske og danske regering med protester over at blive pålagt store krav, når de nu gerne vil producere i vores lande.

Meget tyder på, at Netflix, ganske som ved Create Denmark-forløbet, for længst har besluttet sig for, hvad de vil finde sig i af forskellige ordninger ud over Europa. De vil arbejde hårdt for en harmonisering ud fra, hvad de finder er enkle og rimelige ordninger. Og de varmer op til et skrækeksempel ved at lægge sag ved EU-Domstolen mod et land, som de mener, at de kan dokumentere, ikke følger gængse retningslinjer for proportionalitet.

Hvis Danmark fastholder noget i stil med det oprindelige kulturbidrag, der med sine seks procent med længder er det højeste i Europa, risikerer vi en sådan retssag. Det vil kunne strække sig over mange år og få triste konsekvenser for væksten i dansk fiktionsproduktion.

Netflix er iskolde.

Det var de under Create Denmark-konflikten, og det vil de være igen med kulturbidrag, streamingskatter og investeringsforpligtelser. De vil ikke tøve med sagsanlæg for at få cementeret en ensartethed i EU baseret på markedsdrevne kriterier. Og de andre globale streamingtjenester vil støtte op om dette.

Man kan selvfølgelig i Danmark beslutte sig for, at de globale streamingtjenester ikke skal tryne små EU-lande. Men så får vi heller ikke deres penge. Der er nok af andre ting, de kan bruge deres penge på end danske tv-serier og film.

Hvis danske fiktionsproducenter fremover vil sikre sig omsætning fra globale streamingtjenester, skal man virkelig passe på ikke at blive for griske. Det så vi med tydelighed gav katastrofalt bagslag i 2022, og det kan ske igen.

Men hvis alt dette falder fint på plads, så er der grund til optimisme. De globale streamingtjenester har ikke skruet særligt meget ned for deres investeringslyst til indhold, og de har alle brug for lokalt indhold for at sikre deres internationale vækst.

Kommentarer

Claus Bülow Christensen

 

Analytikeren Claus Bülow Christensen ser på filmverdenen med udgangspunkt i sin indgående viden og begejstring for den voldsomme teknologiske udvikling, der præger både tv- og filmverdenen.

Han har arbejdet i over 30 år med digital teknologianvendelse i den kreative industri: TV 2, Metronome og TDC samt ti år som selvstændig konsulent, hvor han har fungeret som rådgiver for både teleselskaber, filmselskaber, tv-stationer, medieinstitutioner m.m.

Har gennem 90’erne produceret en række tv-programmer om virtual reality og computeranimationens spæde start i filmverdenen, skrevet en bog om emnet og talrige artikler til diverse fagblade.

Claus Bülow Christensen er en ofte citeret ekspert om den digitale medieudvikling, en flittig foredragsholder og står også bag den årlige Copenhagen Future TV Conference.

Han arbejder i dag som selvstændig konsulent med rådgivning for danske medieselskaber. I sin fritid har han siden 2008 arbejdet med en række danske skuespillere på forlaget Momo Lydbog.

© Filmmagasinet Ekko