28. februar er den røde løber atter rullet ud foran The Dolby Theatre i Hollywood til 88. Oscar-uddeling.
Aftenens vært er den sorte skuespiller Chris Rock. Han er med overvejende sandsynlighed blevet valgt, fordi man mente, han var den bedste til jobbet.
12. februar begynder afstemningen, og den afsluttes 23. februar. Herefter tælles stemmerne op inden den store aften 28. februar. Show'et kan følges på TV fra kl. 23.30 med samtidig transmittering til talrige biografer over hele Danmark, hvor man kan opleve suset fra en masse mennesker, når spændingen udløses i de forskellige kategorier.
Forud for Oscar-uddelingen har der – traditionen tro – været kontroverser.
Mange har påtalt, at det kun er hvide, som er blevet nomineret i de vigtigste kategorier. Det skyldes så sandelig ikke, at der mangler sorte skuespillere i Hollywood. Ingen af dem er dog sluppet gennem nåletøjet. Kan det måske skyldes, at de hvide i år har leveret de bedste præstationer?
Hvilke præstationer af sorte er egentlig blevet uretmæssigt forbigået i år?
Mange mener i disse år, at køn og etnicitet skal have fortrin. Det er en farlig vej at gå, da det uvægerligt vil gå ud over seriøsiteten og kvaliteten i forbindelse med udvælgelsen af filmprojekter og i sidste ende til filmverdenens mest prestigefyldte filmpris.
Det er derfor helt forkert at skyde på Oscar. Den problemtik skal angribes langt mere fundamentalt. Vi skal selvfølgelig alle være lige ved startlinjen, men det betyder så sandelig ikke, at vi skal være lige ved målstregen.
Det er i øvrigt blevet overset, at der er exceptionelt mange kvinder blandt de nominerede i år.
At forudsige Oscar-vinderne er i år en ret svær opgave, specielt i de vigtigste kategorier. Spændingen er derfor på kogepunktet ved dette års uddeling. Selv om jeg har opnået en pæn track-record i mine forudsigelser om ,hvem statuetterne ender i hænderne på, er jeg virkelig i tvivl i år.
Men lad os starte med de (næsten) sikre.
Det synes sikkert, at Leonardo DiCaprio endelig vil hjemtage en Oscar. Det sker for hans præstation i The Revenant. Ligeledes skulle det ikke undre, om Brie Larson komme til at indtage scenen for sin indsats i Room. Sylvester Stallone kommer vi ikke udenom, når han mest af sentimentale årsager får sin første Oscar for birollen i Creed. Og det synes også helt sikkert, at Spotlight og The Big Short hver får sin bedste manuskript-Oscar.
Inderst inde vil vinde for bedste animationsfilm og Sauls søn vil hjemtage statuette i kategorien bedste udenlandske film.
Der er til gengæld virkelig kamp til stregen i flere af de vigtigste kategorier.
I bedste film-kategorien slås tre film om æren. Det drejer sig om The Revenant, Sportlight og The Big Short. Filmen, alle taler om, The Revenant, er dog handicappet af ikke at være nomineret i manuskript-kategorien.
Samme situation gør sig gældende i bedste instruktør-kategorien. Her slås samme films instruktører om den gyldne statuette. Men i dette felt blander George Miller sig også for instruktionen af Mad Max: Fury Road.
I så tæt et felt i de to ovenstående kategorier kan det meget vel være to forskellige film, der løber med hver sin Oscar.
I bedste kvindelige birolle-kategorien er der ligeledes hård kamp: Bliver det mon Alicia Vikander for hendes præstation i Den danske pige eller Rooney Mara for Carol?
I bedste visuelle effekter-kategorien kæmper Mad Max: Fury Road mod Star Wars: The Force Awakens. Hvem der vinder af de to film, kan man lige så godt slå plat og krone om.
I bedste kostumer-kategorien skal det som en kuriositet nævnes, at en enkelt nomineret konkurrerer med sig selv. Sandy Powell er nomineret for sin indsats i både Carol og Eventyret om Askepot. Det fordobler dog ikke vinderchancerne. Tværtimod.
Og sidst, men ikke mindst
For danskere samler der sig selvfølgelig stor spænding i to kategorier. I bedste udenlandske film-kategorien er Tobias Lindholms Krigen nomineret, og i bedste dokumentarfilm-kategorien drejer det sig om Joshua Oppenheimers The Look of Silence. Chancerne for dansk triumf er dog yderst begrænset, da det er frygtindgydende film, de danske film skal kæmpe imod. Selv Den danske pige lader til at blive forbigået.
Nedenstående min forudsigelse om fordelingen af årets statuetter i samtlige 24 kategorier.
Bedste film
Spotlight
Bedste instruktør
Alejandro González Iñárritu for The Revenant
Bedste mandlige hovedrolle
Leonardo DiCaprio for The Revenant
Bedste kvindelige hovedrolle
Brie Larson for Room
Bedste mandlige birolle
Sylvester Stallone for Creed
Bedste kvindelige birolle
Rooney Mara for Carol
Bedste originale manuskript
Josh Singer og Tom McCarthy for Spotlight
Bedste manuskript baseret på andet forlæg
Charles Randolph og Adam McKay for The Big Short
Bedste udenlandske film
Sauls søn (Ungarn), instrueret af László Nemes
Bedste dokumentarfilm
Amy, instrueret af Asif Kapadia og produceret af James Gay-Rees
Bedste animationsfilm
Inside Out, instrueret af Pete Docter og produceret af Jonas Rivera
Bedste klipning
Margaret Sixel for Mad Max: Fury Road
Bedste orginale sang
Til It Happens to You fra The Hunting Ground
Musik og tekst af Diane Warren og Lady Gaga
Bedste musik
Ennio Morricone for The Hateful Eight
Bedste visuelle effekter
Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan og Chris Corbould for Star Wars: The Force Awakens
Bedste fotografering
Emmanuel Lubezki for The Reverant
Bedste kostumedesign
Jenny Beavan for Mad Max: Fury Road
Bedste makeup og hår
Lesley Vanderwalt, Elka Wardega og Damian Martin for Mad Max: Fury Road
Bedste production design
Colin Gibson (production design) & Lisa Thompson (set decoration) for Mad Max: Fury Road
Bedste lydklip
Mark Mangini og David White for Mad Max: Fury Road
Bedste lydmiks
Chris Jenkins, Gregg Rudloff og Ben Osmo for Mad Max: Fury Road
Bedste kortfilm
Ave Maria, instrueret af Basil Khalil og produceret af Eric Dupont
Bedste animerede kortfilm
Sanjay’s Super Team, instrueret af Sanjay Patel og produceret af Nicole Grindle
Bedste korte dokumentarfilm
Body Team 12, instrueret af David Darg og produceret af Bryn Mooser
Kommentarer